 |
>>Kylis<<
|
Rökta räkan
|
2002-01-03 11:06:54
|
|
|
Vad föredrar du för Bolag nu?
|
 |
DOXA CERTEX
|
Blues
|
2001-01-01 19:38:00
|
|
|
Det kanske kan vara av interesse att på denna sida presentera lite om detta bolag.
Det gäller dentalbranschen och ett helt nytt tandfyllnadsmaterial DoxaDent, kanske den nya ”folkfyllningen”.
DoxaDent är ett icke toxiskt keramiskt material som är direktapplicerbart (man borrar och fyller vid ett besök som vid amalgam- eller plastfyllning). De kemiska och fysikaliska egenskaperna överensstämmer till stor del med tandsubstansens. Man får en tandfyllning och en hantering som inte ger allergier eller överkänslighet och som ej belastar miljön. Företagets övergipande mål är att göra DoxaDent till 2000-talets nya tandfyllnadsmaterial och man planerar redan nu för en global lansering. Lanseringen i Sverige påbörjades under hösten 2000, i övriga nordiska länder sker lanseringen under detta år, i Tyskland i slutet av 2001 och i USA under 2002. För att klara finansieringen av denna storsatsning genomför man nu en nyemission som kan inbringa högst ca 125 miljoner SEK. Resultatet av emissionen torde föreligga relativt snart.
I Sverige kommer DoxaDent framför allt att konkurrera med plastkompositer som har en marknadsandel på 80 % men även med amalgam som dominerar den resterande marknadsandelen.
Marknaden verkar vara enorm. I Norden, Tyskland och USA görs varje år ca 140 –150 miljoner fyllningar där DoxaDent kan användas. Andra länder med stora marknader som företaget har som mål att etablera sig i är Japan, Brasilien och Italien. Vi har ju även resten av Europa.
Någon officiell handel med aktier finns ej men inofficiell handel tycks förekomma.
”Bolaget avser att , om marknadsförhållandena är gynnsamma, genomföra någon form av notering av bolagets aktie. Nuvarande bedömning är att detta tidigast kan komma att ske i början av 2003.” (ur informationsmemorandum avseende nyemission, september 2000).
|
 |
Vinstbolag 2001
|
RGWe
|
2001-01-01 19:27:32
|
|
|
LMB, Duroc, Bedminster, Svenska ORI, Columna säkra och spekulationsaktier, hur skall det gå?
|
 |
Robux värt att notera 18 jan
|
framtid
|
2001-01-01 17:18:50
|
|
|
Bokslutskommuniké för helåret 2000 kommer att avges den 18 januari 2001.
Med tanke på att nyheterna kring nyförvärv , analysen av marknadsplatsen i Holland mm inte kom
innan förra årets slut
Så borde kanske nästa datum (18 jan) vara av intresse .
Var årets sista handelsdag +66% vändningen.
|
 |
Allmänt så här dagen efter!
|
KYLIS
|
2001-01-01 13:40:06
|
|
|
Att Derank tidigare var synonymt med Innovationsmarknaden anser nog dom flesta och att detta Derank nu hamnat i ett vaccum då IM upphört, vem minns inte dom fornstora dagarna då IM hade dryga 1000 depåkunder och Cashguard och Biolights intåg och uppgång som följdes av bolag på bolag en del lyckades en del inte men med kraftigt ökande depåantal, även fast jag inte anser att någon lyckats fullt ut så har den som satsat på IM fått en makalös avkastning, tyvärr för visionärerna och även för mig stupade iden och bolagen spreds för vinden en del på SBI andra på aktietorget osv där man nu gör avslut på SBI med en för mig till synes tröghet som ej är acceptabel, på Nordnet går det hyfsat snabbt att få deklarerat avslut 10-30 minuter på Teletrade kan det ta flera timmar innan avslut trillar in så nog saknar man IM,s sekundsnabba system där avslut gjordes i realtid och depån uppdaterades därefter, ingenting är sig likt, chatfrekvensen är mycket låg, nästintill obefintlig tills Boxarn under helgerna kommer med sin mycket kvalitetsfyllda och tänkvärda inlägg då väcks en debatt med flertalet mycket läsvärda skribenter. Med Facit i hand så saknar man givetvis sin inloggning på IM, även den tid då man direkt kunde chata med likasinnade och även följa handeln på Text-tv sid 169 och alltid lika spänt fälja om det dykit upp nyheter på senaste nytt sid 168. Det var tider det, det känns som om vi tagit ett steg tillbak i utvecklingen och att IM på något sätt var "för bra för att vara sant" och tror att det stack i mångas ögon. Netcapital hade också depåer även om det inte var lika känt och även om dessa inte upprätthöll lika många depåer så fanns möjligheten där, där tex E-Play Comexc.. Netcapital Safepay etc fanns listade, där slutade det i tragedi då oegentligheter förekom över hela linjen ( i stort sett ) men avsaknaden efter alternativ efter IM,s bortgång finns definitiv. Detta syns inte minst på den chatfrekvens som Derank nu har, det som sades tidigare om en portal stämmer överens med min uppfattning, ja på något sätt samordna allt under ett tak. Rent kursmässigt finns nu åter igen en fin uppsida och vi har på något sätt hamnat några år bak i tiden, för många bolag är säkert den finansiella situationen prekär men väl medveten om detta så finns det riktiga godbitar bland fd IM-bolag. Angående Sonesta så har jag på senaste tiden tappat i intresse för bolaget då man inte direkt äger aktier men skulle vara roligt att få vetskap om hur det går med försäljningen via Mediway (någon som vet hur kursutvecklingen i den aktien varit?) dvs en sk Portal, någon som har vetskap om detta?
|
 |
Ecomb , Multisimplex
|
vonk 69
|
2001-01-01 11:55:18
|
|
|
Ju bättre det går för Ecomb desto bättre går det för Multisimplex.
Om Ecomb tar in pengar och trycker gasen i botten så kanske Multisimplex hänger med på accelerationen , i alla fall kursmässigt.
|
 |
Jag vill önska alla här på Derank....
|
PLURA
|
2000-12-31 21:23:32
|
|
|
....ETT RIKTIGT GOTT NYTT ÅR !
Efter regn, kommer sol!
|
 |
Gott Nytt År!
|
Boxarn
|
2000-12-31 20:08:31
|
|
|
Dags att supa skallen av sig och ligga dyng-
rak i 24 timmar!
|
 |
Vinnare
|
Boxarn
|
2000-12-31 19:20:10
|
|
|
Ja, kanske du har rätt även här. Det är sant
att jag i tidigare inlägg gett uttryck för
misstanken att vi är färre som skriver och
läser här än man kanske frestas att tro. De-
rank har naturligtvis en skuld i detta. Man
har varit alltför passiv.
Jag håller med om att SBI borde utveckla en
egen aktiechat och göra någonting kreativt
och riktigt bra av en sådan. Det borde vara
i företagets intresse. Eller varför inte IMÄ
eller Robux? Det förstnämnda företagets per-
sonal är antagligen "grovt" undersysselsatt
och det senare letar säkert efter öppningar
till nya områden. (Aktietorget har gjort ett
halvhjärtat försök som inte verkar ha slagit
så bra ut.)
|
 |
Boxarn
|
Vinnare
|
2000-12-31 18:51:06
|
|
|
Jag kan inte Sonesta i detalj. Jag har bara påpekat att rörelsekapitalet är litet. Det är upp till var och en att bilda sin egen uppfattning.
Men med tanke på att Sonesta i delårsrapporten har gjort en nedskrivning av osäkra kundfordringar förekommer det säkert en hel del betalning i efterskott.
Jag tror att besöksfrekvensen på Derank är ganska låg så jag vet inte om det vore så stor förlust om sidan fick somna in för gott. Jag har en känsla av att man bara skriver för dem närmast sörjande.Tidigare var det vanligt att man på andra sidor hittade inlägg kopierade från Derank, numera är det rätt så sällsynt. Det vore intressant om man som på t ex Börssnack kunde se vilka och hur många som var inloggade.
Derank håller en på tok för låg profil, det är inte många som vet vad Derank är för något när man på andra sidor hänvisar dem hit.
Jag har för mig att du själv var inne på liknande tankegångar i ett tidigare inlägg. Jag tycker att SBI borde utvecklas till en portal med bl a aktiechat för i första hand SBI-listans bolag.
|
 |
Vinnare
|
Boxarn
|
2000-12-31 18:27:49
|
|
|
Jag skall inte fortsätta att uppmana dig till
fler skriverier. Men jag tycker du ska be-
tänka att det faktiskt inte är någon själv-
klarhet att Derank, med den nuvarande frek-
vensen på inläggen, kommer att fortsätta i
all oändlighet. Och detta har en viss bety-
delse för den typ av företag som vi här dis-
kuterar, även om vi självfallet inte skall
överdriva betydelsen av Derank som stimule-
rande faktor.
Vad avser Sonesta kan du nog ha rätt. Men
frågan är om man behöver så mycket kapital
med det affärsupplägg man har. Det eleganta
i upplägget är ju, om jag har förstått det
hela rätt, att man har lagt ut all produk-
tion externt, och att själva Sonesta begrän-
sar sig till marknadsföringsinsatser. Enkelt
skulle man kunna uttrycka det så att Sonesta
säljer, lägger beställningar på det sålda,
tar betalt av kunderna - när det gäller Öst-
europa i förskott - betalar fabrikanterna
och stoppar mellanskillnaden i egen ficka.
Men visst kan du ha rätt. Det rörelsekapital
man har till förfogande verkar vara i minsta
laget. I synnerhet om man skall börja arbeta
upp ett nytt affärsområde, "health-care".
P.S. Jag glömde ledet "levererar varorna"
ovan.
|
 |
Boxarn
|
Vinnare
|
2000-12-31 18:12:48
|
|
|
Tack, men jag står fast vid mitt tidigare beslut.
Orsaken till mitt inlägg var att jag precis höll på att kolla upp Sonesta när ni började skriva om bolaget.
Jag kan tilläggat att av checkkrediten på 4,0 miljoner är 0,4 miljoner inte utnyttjat. Jag kan inte bedöma Sonestas möjligheter att få en högre limit. Men rimligtvis kan det inte bli med särskilt många miljoner.
Likvida medel är på ca 1 miljon varav 0,8 miljoner kronor på spärrkonton i bank. Vad dessa spärrkonton är vet jag tyvärr inte.
Jag tror säkert att Sonesta kommer gå med vinst nästa år, men man måste ha någon form av kapitaltillskott. Om/när ett besked kommer om nyemission kan säkert kursen falla 25-30 öre och det är ganska mycket procentuellt sätt på dessa nivåer. Men det kanske finns stora ägare som är villiga att låna ut pengar så att man undviker en nyemission.
JaJag har inte hört några rykten etc om en nyemission. Mina uppgifter bygger helt på uppgifter från delårsrapporten.
Om det inte blir någon nyemission är säkert detta en attraktiv kurs att gå in på, men om det blir en nyemission kan man kanske komma in 30-40% billigare. Frågan är om man vågar chansa.
Det blir inga fler inlägg från mig i debatten om Sonesta. Jag har fortfarande ett antal bolag som jag måste hinna titta på. Innan ni köper aktier bör ni läsa delårsrapporten (finns på SBI-Online) och bilda er en egen uppfattning.
|
 |
Vinnare
|
Boxarn
|
2000-12-31 17:47:56
|
|
|
Kvaliteten på ditt inlägg gör det än mer an-
geläget att du omprövar ditt beslut att inte
längre skriva på den här diskussionssidan.
|
 |
Sonesta
|
Vinnare
|
2000-12-31 17:33:50
|
|
|
Ett mycket tillfälligt inhopp. Jag håller på och granskar ett större antal bolag. Jag letar efter bolag som utvecklats mycket dåligt på börsen, har stor potential och som klarar sig från nyemission på kort sikt. Sonesta är ett bolag som jag har tittat på och därför väljer jag att komplettera era inlägg om Sonesta med några uppgifter.
Innan ni rusar iväg och köper Sonesta bör ni ha i åtanke att en nyemission med stor sannolikhet står för dörren.
Enligt delårsrapporten är likvida medel endast drygt 1 miljon. Några större belopp är inte att vänta inom kort ifrån kundfordringar. De kortsiktiga fordringarna överstiger de kortsiktiga skulderna med ca 1,4 miljoner, ett förhållande som är bra men nettotillskottet till kassan blir litet. Man har förvisso möjlighet att utnyttja checkkrediten, men det är ingen långsiktigt bra lösning.
Om försäljningen skulle komma igång på allvar förvärras den likvida situationen. En exanpsion binder mer kapital i lager och i kundfordringar.
Slutsats: Det är en överhängande risk för en nyemission och frågan är om det hinner komma positiva nyheter som driver upp kursen innan ett beslut kommer om nyemission (som lär sänka kursen).
Jag vill betona att jag inte har tagit ställning till hur företaget Sonesta kommer att utvecklas och jag ger heller ingen rekommendation. Jag har bara påtalat risken för en nyemission till dåliga villkor.
|
 |
Sonesta
|
sixten
|
2000-12-31 17:22:16
|
|
|
Tack Boxarn för uppgiften om antalet aktier - med en kurs på runt 80 öre så ger det ett börsvärde på ca 20 miljoner. Omsättningen vid senaste rapporten, Q3, var ca 20 miljoner och verksamheten gick nästan jämt upp om man räknar bort kostnaderna för att avveckla Sonesta Ldt. När försäljningen genom Hill-Rom kommer igång så kan det bli riktigt roligt.
Värderingen ser enligt min meing mycket låg ut och risken känns begränsad. Med tanke på hur dåligt Innovationslistan fungerar så kan det mycket väl hända att det går att köpa Sonesta billigare än idag utan att det kommit någon negativ information. Det innebär i så fall bara att aktien blivit ännu billigare än den är idag.
|
 |
Robux
|
sixten
|
2000-12-31 17:07:35
|
|
|
Robux borde vara något av en önskedröm för den som håller på med daytrading för små belopp: spreaden mellan köpare och säljare är ofta 30 - 40 % och omsättningen är hygglig (med Innovationslistans mått mätt). Robux verkar ha god kostnadskontroll så risken i bolaget känns begränsad.
|
 |
Sonesta
|
Boxarn
|
2000-12-31 17:05:48
|
|
|
Företaget har 27,5 miljoner aktier uteståen-
de.
|
 |
Sonesta
|
sixten
|
2000-12-31 17:02:09
|
|
|
Jag tycker att Sonesta ser ut som en klar kandidat för titeln ”mest undervärderade bolaget på Innovationslistan”. Så hade jag tänkt inleda min kommentar om Sonesta men eftersom det verkar vara omöjligt att hitta antalet aktier eller börsvärde på SBIs websida (rätta mig gärna om jag har fel) så får jag tillägga att denna kommentar bygger på ett diffust minne av antalet aktier i bolaget. (Det är en stor skandal att SBI inte har med så grundläggande uppgifter om bolagen som antalet aktier! Skärpning SBI – se över er websida)
Åter till ämnet dvs Sonesta. Jag instämmer i att VD är en klar tillgång men samtidigt så är jag ändå lite orolig: det kan vara svårt att omvandla den här typen av små entreprenörsstyrda bolag till stora bolag. Företaget och dess organisation/struktur är från början ”anpassad” för den storlek som Sonesta har idag. Att anpassa sig till att vara ett ”stort” bolag med säg femdubblad försäljning, vilket är allas vår förhoppning, kräver ofta stora förändringar i bolagets organisation/struktur. För de bolag som från början haft detta som mål är det ofta lättare. Jag får för mig att Sonesta inte riktigt startades på detta sätt.
Trots allt är jag ändå mycket positiv till Sonesta. Jag kan dock inte bolaget särskilt bra och äger heller inga aktier i Sonesta. Hade vi haft en bättre fungerande marknad hade jag dock gärna köpt på mig en del aktier i Sonesta till dagens kurs.
|
 |
Tagmaster
|
sixten
|
2000-12-31 16:32:16
|
|
|
Jag delar din syn på Tagmaster. Värderingen på runt 20 miljoner är ganska låg så det behövs inte mycket för att kursen ska börja stiga. Men jag är också orolig för att bolagets verksamhet kanske aldrig riktigt kommer att ta fart. Man har nu haft god tid på sig att etablera sig och frågan är varför ”lyftet” skulle komma just nu. Att ta in nytt kapital i dagsläget är heller inte så lyckat. Som jag ser det så kan Tagmaster antingen jobba vidare på samma sätt som tidigare, i bästa fall ökar försäljningen i maklig takt med ett svagt positivt resultat de närmaste åren. Sedan behöver man nog börja tänka på nästa generation av sina produkter för att hålla försäljningen vid liv. Jag är osäker på att denna strategi håller i längden. Alternativt så kan man försöka hitta en industriell köpare till bolaget eller en/flera starka industriella partners. Samarbeten skulle kunna ske dels beträffande produktutveckling och dels beträffande försäljning eller mer nischade/specialanpassade lösningar för ett konkret behov. Ett sådant exempel har vi redan i samarbetet med Pepperl & Fuchs (tror jag de heter) för automatisering inom tillverkningsindustrin. Fortsätter Tagmaster att hitta den här typen av samarbeten så kan det bli riktigt spännande.
|
 |
framtid
|
Boxarn
|
2000-12-31 16:26:13
|
|
|
Om man lyckas med det så kommer vi att få
en SJUDUNDRANDE uppgång!
|
 |
Boxaren / Robux
|
framtid
|
2000-12-31 16:22:57
|
|
|
Ang din syn på Marknadsplats/ Imsystemet så skriver Robux
i senaste delårs rapporten följande.
Beträffande det s.k IM-systemet pågår diskussioner om licensiering av systemet med en investerargrupp i Holland . Systemet har fått positiva omdömen. För närvarande pågår en analys och utvärdering om förutsättningarna och intresset att bilda en marknadsplats i Holland. Resultatet av dessa analyser kan förväntas före årets utgång.
Robux har sedan bildandet har haft små resurser för att lansera IM-systemet internationellt. Att bygga upp en organisation i egen regi utomlands skulle kräva ansenliga resurser, varför styrelsen nu aktivt letar efter att finna en samarbetspartner som redan är etablerad internationellt.
Och lyckas man med detta så kan vi nog räkna med
uppgång.
|
 |
Robux
|
framtid
|
2000-12-31 16:15:25
|
|
|
Intressant att notera Robuxens uppgång sista handelsdagen 66 %.
Ledningen har "lovat" komma med info
detta året ang nya investeringar samt ananlys av en ny marknadsplatsen i Holland. Man skriver att resultatet av dessa analyser kan förväntas före årets utgång.
Som bekant så finns ingen ny information ännu
kanske att man avvaktar det nya året av någon anledning eller så tar förhandlingarna längre tid än väntat pga Börs klimatet. Vilket iof borde vara en fördel för Robuxen om någon nu vill in typ Bakvägen till en marknads plats.
Grattis till er som fick aktien runt 10-20 öre
Gott nytt Börsår till alla Derankare och småbolags spekulanter.
|
 |
Mera Bedminster !
|
Tradedatorn
|
2000-12-31 15:46:36
|
|
|
Vad tror panelen om Bedminsters O-listenotering ?
Noteringen i sig självt är ingen garanti för uppgång, det vet man sedan tidigare.
Jag ser dock positivt på noteringen och tror att det aktuella börshumöret har störst betydelse.
Vilka fonder kan tänkas vara intresserade ?
Gott nytt år !
önskar//
|
 |
vonk 69 / Robux
|
Boxarn
|
2000-12-31 15:46:36
|
|
|
Så här ser jag på Robux:
Jag tror inte så mycket på att man kan sälja
IM-systemet eller starta upp någon egen
verksamhet byggd kring detta. Eller snarare,
att man i alla fall för närvarande inte är
inriktad på detta. Kanske någon gång längre
fram, men det är osäkert. Jag tror i stället
att man nu siktar in sig på att sakta men
säkert bygga upp konsultverksamheten. Och
bara detta borde motivera det nuvarande
marknadsvärdet - 10-15 miljoner - och mer
därtill, i synnerhet som man har en kassa
på 7-8 miljoner och att verksamheten bör
kunna "bära upp sig själv" (man har ett "un-
derleverantörsavtal" med Merkantildata se-
dan en och en halv månad tillbaka), och om
den inte gör det, att man i vilket fall som
helst inte bränner något kapital att tala
om.
När det gäller förvärv så talar inte företa-
gets marknadsvärde för att man skulle kunna
göra några sådana. Å andra sidan har Robux
4.000 aktieägare i ryggen och är noterat på
en marknadsplats. Om tillfälle uppkommer så
finns det alltså möjligheter att vända sig
till dessa aktieägare. Styrelseordföranden,
Robert Rehbinder, har tidigare visat sig va-
ra fingerfärdig när det gäller eleganta lös-
ningar, nu senast exemplifierat i fallet
Glasis, som man kan läsa om på Aktietorgets
meddelandesida.
Således: Sakta men säker uppbyggnad av kon-
sultverksamheten tror jag är det som gäller
just nu. Det här kommer nog att gå bra. Och
med tanke på marknadsvärdet så är det få IM-
bolag - om än något - som har en sådan po-
tential för kursuppgång som Robux.
|
 |
Tradedatorn
|
Boxarn
|
2000-12-31 15:32:36
|
|
|
Det är nog ingen dålig gissning att man
"tjyvhåller" på information för att åstad-
komma "maximal" publicitet i samband med en
O-listning.
|
 |
dallas58
|
Boxarn
|
2000-12-31 15:27:40
|
|
|
Jag hoppas inte du fick intrycket att jag
anser att Sonesta saknar framtidsmöjlighe-
ter. Jag ville bara påpeka att det finns en
RISK att företaget och aktien kommer att stå
och stampa. Jag tror också att satsningen
på "health-care"-produkter som företaget
tänker sig går långt bortom det produktutbud
som du tar upp. Sonesta har personkopplingar
till Mediway - ett av de "start-ups" som IMÄ
"sponsrar" - som nu håller på att bygga upp
sin verksamhet riktad mot Ryssland, Kina och
Öst- och Centraleuropa. Jag misstänker att
det är genom denna kanal som Sonesta tänker
sig att sälja "health-care"-produkter, allt-
så att bli en intermediär mellan väst och
öst för den här typen av produkter. Skulle
man lyckas så har vi, som jag nämnde, att se
fram emot ett Sonesta i en delvis ny skep-
nad.
Jag äger aktier i Sonesta.
|
 |
Re: Bedminster
|
Tradedatorn
|
2000-12-31 15:20:41
|
|
|
Håller med om att Bedminster troligen är det säkraste kortet. Nu när kvittningarnas tid är förbi tror jag inte på fler avslut under 1:-.
När de slutar med "Management by silence" lär intresset bli större för företaget. Tror som Björn R. att de tjyvhåller på information inför O-listenoteringen.
Mvh //
|
 |
Re:IDL
|
dallas58
|
2000-12-31 15:17:30
|
|
|
Boxarn! Jag har rekvirerat material ,kring studier
men ännu inte läst igenom detta.Återkommer om jag hittar nått spännande.
Vad jag vet så ökar försäljningen i Tyskland och Italien bla.
Konkurrensen är hård.
MAn lär delta i flera kliniska studier kring bröstcancer,prostataca och blåsca.
Har själv en del aktier -men är osäker om framtiden.Tror att företaget skulle behöva en samarbetspartner.
|
 |
Re: bedminster
|
dallas58
|
2000-12-31 15:10:17
|
|
|
Boxarn-här är vi helt överens!
|
 |
Re:sonesta
|
dallas58
|
2000-12-31 15:07:14
|
|
|
Håller med dig ,Boxarn i stort!
Men jag har ändå förhoppningar kring Hillrom avtalet.Skälet att det dröjt är,sägs det, att man gjort en mycket ordentlig marknadsanalys och utbildat repr.på borden.
Såg själv en mycket utförlig pärm från Hillrom på läkarstämman i Göteborg.
Men man satsar ju inte enbart på gynekologbord utan även bord för ultraljudsundersökning,dessa utvecklas succesivt och i samarbete ,tror jag,med någon stor aktör.
Hillrom har ju en marknadstäckning worldwide,så möjligheter finns till stora avtal!
Så till healthcaredelen som jag tror mycket på. Sonesta har ju agentur för Omrons produkter i Sverige.Här kanske vi få se en avknoppaad del.
Man säljer blodtrycksmancetter,febertermometrar,akupunkturutrustning etc.Dessa digitala blodtrycksmanscetter fungerar utmärkt och finns på ett stort antal läkarmottagningar.
Försäljning sker direkt,via internet och via postorderföretag.
Jag ser fram emot ett genombrott,2001,2002.
Tycker inte riktigt att benämningen "stå och stampa "företag är riktig.Däremot håller jag med Boxarn om att det skulle vara bra med" bredd" i ledningen,kanske också institutionella ägare.
Själv har jag ökat i Sonesta aktien kan ju inte rimligtvis sjunka mera ( vi ska heller inte glömma att Englandsförlusten "togs "detta år)
Flerdubblad kurs tror jag inom kort!
|
 |
Boxarn , Robux
|
vonk 69
|
2000-12-31 13:37:54
|
|
|
Hejsan.
Vad tror du om Robux svenska verksamhet ? jag tänker då på It-compagniet.
Det måste vara det bästa sättet att bygga upp en stabil verksamhet , att börja med några få kunniga personer och sedan öka försiktigt om efterfrågan kräver det och inte bränna 1,5 miljarder på nåt år som vissa andra bolag har gjort.
Även Robux läge att köpa in sig billigt i nått litet företag , måste ju vara synnerligen bra pga av it-raset.
De som köpte på 10 öre måste ju vara nöjda ialla fall.
Gott nytt år derankare !
|
 |
Sonesta
|
Boxarn
|
2000-12-31 12:58:34
|
|
|
Ytterligare en "stå-och stampa"-kandidat.
Men knappast någon risk att aktien kommer
att sjunka så mycket mer eller att det skall
gå riktigt illa för företaget. Affärsuppläg-
get är sådant att det knappast kan inträffa.
Intressant kommande satsning på "health-care"
sektorn. Kan få företaget att gå in i ett
nytt skede med delvis annan karaktär. Plus:
Duktig VD. Minus: Företaget verkar helt och
hållet stå och falla med densamme.
|
 |
IDL
|
Boxarn
|
2000-12-31 12:54:37
|
|
|
Också här har jag ökat mitt innehav. Trots
att företaget för mig framstår som en klar
riskkandidat vad gäller fallissemang. Kan
mycket väl tvingas lämna in. Dock: Tillstånd
för en tid sedan att saluföra sina produkter
i Ryssland.
|
 |
Cashguard
|
Boxarn
|
2000-12-31 12:52:21
|
|
|
Mycket stor potential. Trots att kassaappa-
raterna redan nu är förberedda för övergång-
en till eurovalutan så kanske man i Tyskland
ändå väntar tills dess den är införd. Och det
är den om något mindre än ett och ett halvt
år. För den som har det här tidsperspektivet
är aktien mycket intressant. Den kan då kom-
ma att springa upp ordentligt. Den största
risken med Cashguard tror jag är att den tek-
niska utvecklingen springer ifrån produkter-
na. Det går mycket fort på den här fronten.
Kan man hänga med, ja då.....!
|
 |
Bedminster
|
Boxarn
|
2000-12-31 12:47:53
|
|
|
Ett säkert kort. Kanske det säkraste som
finns bland IM-bolagen. Kompetent ledning
med kontakter på högsta nivå, även bland in-
ternationella organ som har inflytande och
förfogar över kapital. I nuvarande läge är
det svårt att se hur företaget skall kunna
misslyckas. På grund av affärskonceptets upp-
lägg så kommer intäktsströmmarna att ackumu-
leras. På riktigt lång sikt så har Bedmins-
ter alla möjligheter att bli ett megaföretag.
|
 |
Tagmaster
|
Boxarn
|
2000-12-31 12:43:44
|
|
|
En "stå-och-stampa"-kandidat. Har många pro-
jekt på gång. Det vill till att det kommer
något ut av dessa. I annat fall riskerar fö-
retaget att bli ett sådant som jag nämnde
något om igår, dvs. ett företag som måste
göra en ny försäljningsansträngning för var-
je ny intäkt. Trots detta har jag under vec-
kan ökat mitt innehav i bolaget. En chans-
ning på att hur det nu än blir så kommer ak-
tien att stiga från sin nuvarande nivå.
|
 |
Kommentarer
|
Boxarn
|
2000-12-31 12:39:54
|
|
|
Jag skall göra något liknande som "dallas58"
gjorde förra helgen. Dvs ge några helt korta
kommentarer till ett antal IM-bolag. Jag gör
inga anspråk på att vara i närheten av någon
fullödig bild av respektive företag. Kommen-
tarerna är mera att se som det som i skri-
vande stund dyker upp i hjärnan när jag tän-
ker på dessa företag och som ett försök att
locka fram andras respons för att därigenom
få reda på hur dessa andra ser på de olika
företagen och dess möjligheter.
|
 |
sixten - IM
|
Boxarn
|
2000-12-31 12:07:05
|
|
|
Det är en tröst i eländet att åtminstone nå-
gon inser vad vi gick miste om när när IM
tyckte sig tvungna att ge upp. Och det med
en förlust på 5 miljoner kronor för den lö-
pande verksamheten för det sista "krisåret".
Vilket inte var mycket att gasta om med tan-
ke på projektets natur. Obegripligt att IM:s
styrelse så tappade fattningen!
Nu skulle man ju kunna tänka sig att Robux
med sina rättigheter till IM:s handelssystem
internationellt skulle stationera sig utom-
lands och på en sådan lista låta notera fö-
retag av den här typen, även svenska sådana.
Som bekant så gör Internet att nationella
gränser saknar betydelse i det här samman-
hanget. Med tanke på att SBI aviserat hårda-
re krav på sina noterade företag så skulle
det öppna upp möjligheter för att en del av
de bolag som nu är listade på Innovations-
listan - och kanske en del andra - skulle
kunna vara intresserade av en sådan interna-
tionell lista. Men tyvärr! Jag tvivlar på att
det finns tillräckligt krut hos de personer
som nu finns inom vad som är kvar av den gam-
la IM-sfären. Det skulle krävas någon eller
några personer av Krister Källströms kaliber
för att dra igång en sådan här verksamhet.
Och sådana personer som denne som har kraften
och visionen - KK byggde i stort sett upp
IM och vad som härrörde ur detta på egen
hand - växer inte på trän!
|
 |
Microcap
|
sixten
|
2000-12-31 11:42:51
|
|
|
En stor nackdel för de riktigt små bolagen (de som finns på Innovationslistan och aktietorget) är att det inte finns någon väl fungerande handelsplats för dessa bolag. Det är bara att konstatera att det handelssystem och det koncept som IM hade var överlägset för den här typen av bolag, dvs det behövs lågt courtage och regelbunden information från bolagen. Visst fanns det problem på IM tiden också men vi hade i alla fall en levande marknad till skillnad från idag.
Att vi har en icke fungerande marknad på Innovationslistan och Aktietorget gör att kurserna blir väsentligt lägre än vad de borde vara och detta försvårar kapitalanskaffningen för bolagen.
När bolagen är så pass "stora" att de kvalar in på SBIs ordinarie lista eller Nya Marknaden så fungerar marknaderna tillfredsställande.
|
 |
Kalle Anka
|
Boxarn
|
2000-12-31 11:24:08
|
|
|
Vad man kan spekulera i är att någon - kanske
större - tecknare på grund av fallande kur-
ser, och kanske försämrad likvid situation,
inte betalt in teckningsbeloppet. Men det är
kanske litet långsökt. Jag kan inte frigöra
mig från misstanken att felet ligger hos
Fischer & Partners, som om jag inte missmin-
ner mig hade hand om emissionen. Jag har ti-
digare varit med om en emission genom denna
fondkommissionär där det tog en oherrans tid
innan BTA omvandlades till aktier.
|