 |
>>Kylis<<
|
Rökta räkan
|
2002-01-03 11:06:54
|
|
|
Vad föredrar du för Bolag nu?
|
 |
Telenätet...
|
sixten
|
2000-08-10 12:53:57
|
|
|
och internet trafiken har drabbats av problem. SBI handeln ligger nere pga detta. Trist men inte SBIs fel. Dags att ser över IT-säkerheten för teleoperatörer och myndigheter.
|
 |
URL-en till IM-Norge ????
|
Kalle Anka
|
2000-08-10 11:06:34
|
|
|
Finns det någon här som vet vad som hänt med URL-en till IM-Norges hemsida?
Den har inte varit åtkomlig på ett par dagar nu.
Visst är (har?)det väl varit www.imnorge.com ?
|
 |
Konftel
|
sixten
|
2000-08-10 10:51:17
|
|
|
"Konftel redovisar ett resultat före
skatt om 2,3 Mkr (-4,7) för årets andra
kvartal. I resultatet ingår SPP-medel
om 2,1 Mkr.
Resultatet före avskrivningar
uppgick till 4,4 Mkr (-1,4).
Nettoomsättningen uppgick till 101,2
Mkr (71,4).
Det tidigare uttalade målet om att
visa en vinst för helåret ligger fast.
Även målet med en årsomsättning på
minst 400 Mkr ligger fast."
Ser bra ut för Konftel! Börsvärdet på 400 miljoner känns inte farligt. Köp.
|
 |
Emerging Technologies
|
moge
|
2000-08-10 10:21:21
|
|
|
Vad tror ni om detta riskkapitalbolag, jamfört med andra bolag som Ledstiernan m fl
|
 |
>fg
|
Isv
|
2000-08-10 09:27:29
|
|
|
Den typen av antydningar är inte särskilt förtroendeingivande, den får mig att tänka på VCW. Har du någon information som stöder ditt påstående är vi tacksamma om du lömnar den.
|
 |
SBI O
|
fg
|
2000-08-10 09:04:39
|
|
|
Det senaste beskedet om listning på SBI parallellt med Nasdaq börjar brännas.
Som sagt snart kommer många bolag att gå från O-listan mfl till SBI-listan istället.
Det räcker från mig denna gången.
|
 |
Metro till SBI
|
sixten
|
2000-08-10 06:58:32
|
|
|
Detta är verkligen en fjäder i hatten för SBI. Marknadsvärdet uppskattas till mellan 8 och 10 miljarder. Metro skulle lätt kvalificera för att notera sig på O-listan. Det är därför extra intressant att man nu väljer SBI. SBI har alltid haft en bra relation till Stenbeckssfären - det var ju så allting började för SBI en gång i tiden (när Kinnevik blev utslängt från börsen på 80-talet). Stenbeckssfären har på senare tid låtit notera flera av sina avknoppningar på SBI. Somliga har antytt att det berott på att SBI inte haft lika hård kontroll när det gäller bolagens information mm och att SBI därför passat dessa bolagen. Hursomhelst, kul med ett nytt och intressant bolag till SBI, hoppas det kommer flera.
|
 |
SBI-holding
|
Isv
|
2000-08-09 17:35:35
|
|
|
Detta är en stor grej för SBI, Mycket stor! Att Metro noteras på Nasdaq och på SBI-listan, alltså inte på O-listan! är detta det som signaturen fg för ett tag sedan syftade på, att företag kan komma att lämna o-listan och i ställer notera sig på SBI, alternativt välja SBI i stället för O?
|
 |
Re:Fredde
|
PLURA
|
2000-08-09 17:24:06
|
|
|
Här får du lite fakta om SBI-index:
29/12 1995 = 100
Sedan 9712 har indexet gått + 256%
Sedan 9812 -"- + 173%
Sedan 9912 -"- - 20%
För 1996 saknar jag tyvärr uppgifterna.
Men man konstatera att indexet sedan starten
29/12 1995 har stigit med över 600%, inte
illa pinkat.
Hade man kunnat behålla alla bolag sen starten
hade SBI idag varit VÄLDIGT stora.
Hav förtröstan,idag meddelar MTG att man kommer att notera Metro på Nasdaq OCH SBI.
Ha´de....
|
 |
SBI-Holding - Synd man inte hann köpa fler idag.
|
Mandel
|
2000-08-09 17:21:39
|
|
|
bitNEWS 16:20 MTG: Metro noteras på Nasdaq och SBI 2000-08-09 16:41:52
Styrelsen i Modern Times Group MTG AB meddelade idag att handeln med Metro International S.A. inleds på Nasdaq i New York och på Stockholms Börsinformation, SBI, när dessa öppnar fredagen den 18 augusti.
Avstämningsdag för utdelningen av Metro International är bestämd till samma dag. Sista dag för handel med MTG-aktien inklusive Metro är den 15 augusti.
I Metro International S.A. ingår alla utgåvor av den gratisutdelade och annonsfinansierade dagstidningen Metro, såväl de delar som tillhört MTGs affärsområde Metro International som de delar av affärsområdet Publishing som omfattat Metros utgivning i MTGs geografiska kärnområde Norden.
Läs mer på:
http://www.bit.se/bitonline/2000/08/09/200-
00809BIT00740/08090074.htm
VCW Redaktionen
|
 |
TagMaster
|
Rökta räkan
|
2000-08-09 16:35:22
|
|
|
Likvida medel var 000331 3,9 Mkr och
nu ska det satsas på informations-
tjänster? Nyemission på 0,5 kr?
För hur skall dom hitta externa
placerare på denna marknad?
|
 |
KUL!!!!
|
SäkerPåSinSak
|
2000-08-09 15:47:19
|
|
|
Att se lite nya
"ansikten" här på
Derank.
|
 |
re Cellpoint
|
Ketschup
|
2000-08-09 15:45:21
|
|
|
Om man redan har aktien tycke du att man ska öka innehavet före eller efter rapporten enligt dig starq? Vad säger du om risken?
|
 |
Effnetrally!!!
|
John Kosic
|
2000-08-09 15:18:34
|
|
|
Är det äntligen bud på gång i Effnet? Cisco kom igår kväll med rapport. Idag stiger Effnet mest av alla på börsen. Kan det finnas samband? Effnets teknik är mycket eftertraktad. Budstrid är nog möjlig om någon skulle försöka lägga vantarna på tekniken! Någon Insider i panelen som vet vad det handlar om?
|
 |
Cellpoint
|
Starq
|
2000-08-09 13:53:22
|
|
|
Vill upplysa denna sida om ett företag med stor potential. Bolaget är legalt sett amerikanskt och hette ursprungligen Technor och startades av svensken Peter Henriksson. I Sydafrika kom Peter i kontakt med ett företag vid namn WASP (som numera ingår i Cellpoint) som hade hittat lösningen på det problem som hela världens telekomföretag länge försökt lösa – en teknik för att kunna positionsbestämma med hjälp av GSM-nätet. Först använde man sig av olika terminaler som var speciellt utformade för att positionsbestämmas. Technor valde sedan att utifrån detta utveckla tekniken till att positionsbestämma vanliga mobiltelefoner. Företaget bytte därefter namn till Cellpoint.
Strategin ligger sedan dess på att sluta avtal med operatörer och därefter tillsammans med dessa erbjuda olika tjänster baserade på positionering och sedan dela på intäkterna. I november ifjol skedde lanseringen av världens första positioneringstjänst i samarbete med Tele2.
Sedan dess har mycket hänt. Bland annat följande:
- Förvärv av Unwire.
- Ett antal telematikkontrakt har tecknats.
- Expanderad organisation. Nu kontor i såväl London, Stockholm som Sydafrika.
- Avtal med Yahoo! om lansering av Find-a-friend.
- Cellpoint utses av TIME till ett av Europas 50 intressantaste High-tech företag.
- Avtal med Webraska om samarbete.
- Avtal med France telecom om lansering av Resource Manager.
- Lars Persson, VD för Telia Mobile International, tillträder som VD för Cellpoint den 1 september.
Cellpointaktien har haft en mycket märklig utveckling senaste tiden. När de två efterlängtade nyheterna om uppnoteringen från NASDAQs OTC lista till NASDAQs stora lista (National Market) och avtalet med France Telecom presenterades så tog aktien ett rejält språng upp till 46 dollar som högst under mycket hög omsättning. Därefter har aktien under allt lägre omsättning fallit allt lägre, nu ner till 19 dollar. Toppnoteringen på 99 dollar från i februari ser just nu ut att vara långt borta. Cellpoint räknar dock med att sluta ett stort antal avtal under andra halvåret.
Personligen så tror jag frånvaron av köpare för närvarande beror på avvaktan inför rapporten som kommer inom kort. Denna kommer att visa ett fortsatt svagt resultat. Detta är egentligen inte så intressant, men marknaden gillar inte blödande bolag för närvarande. Det är därför antagligen ett bra köptillfälle nu kring rapporten. Mycket lägre än så här tror jag inte aktien går.
Cellpoint är oomtvistligt ett av världens ledande bolag på en av de absolut snabbast växande marknaderna de närmaste åren. Behövs mer kapital så kommer större investerare, som inte kan handla aktien på grund av den dåliga likviditeten, stå i kö för att skjuta till kapital. Nu i efterhand kan det konstateras att det var ett misstag att notera aktien i USA, där GSM-tekniken för de flesta är okänd. Bolaget har tidigare meddelat att man överväger en parallellnotering i Europa, antingen i Sverige eller i London, kanske redan under hösten. Mer information om Cellpoint finns på deras hemsida www.cellpt.com.
|
 |
Dagens köpsetuper
|
TekniskAnalys.com
|
2000-08-09 12:24:10
|
|
|
Köpsetuper bildades den 8/8 i följande aktier: SHB A, IBS B, IRO, SVOL B, TORN, WSON B, BILI A, SVDA.
Läs mer på http://www.tekniskanalys.com om när dessa infrias och vad som gäller då. Du kan nu även se fundamental data (t.ex. p/e tal), teknisk data och statistik på samtliga aktier.
|
 |
sbi index
|
Fredde
|
2000-08-09 11:45:08
|
|
|
Ligger nu på c:a -18%
Var kan man ta reda på tidigare år?
1999
1998
1997
1996
1995
MVH
Fredrik
|
 |
Thoma
|
sixten
|
2000-08-09 11:21:58
|
|
|
Du kan mycket väl ha rätt i ditt resonemang ang Trio. Jag kan själv inte bolaget så bra men vet att de även tidigare missat en hel del i sina prognoser. Samtidigt så är det en intressant bransch.
|
 |
Trio
|
Thoma
|
2000-08-09 11:03:13
|
|
|
Trio har börjat vakna till liv och ökat i kurs ett par dar. Marknaden var lyrisk över produkten tidigare i år men nu när företaget inte levererat vad som väntats har aktien har slagits ner ordentligt. Detta har hänt många gånger förr. Därför har du rätt i mycket av det du skrev efter rapporten Sixten. Men Trio kan vara en bra lottsedel. Om finansieringen löser sig och förtroendet från marknaden komer tillbaks så kan aktien bli en raket. Själv har jag haft aktien flera gånger liksom nu. Men jag vågar inte satsa så mycket innan resultaten börjar visa sig. Jag tror också att marknaden resonerar likadant. Du skriver många intressanta inlägg Sixten och jag håller med om din besvikelse på Trios rapport men jag tror ändå att aktien kan vara en bra lottsedel snarare än sälj. MVH Thoma
|
 |
ISV om Isec
|
sixten
|
2000-08-09 08:24:55
|
|
|
Glöm inte att Isec startades några år innan de 1995 introducerades på IM. Jag tror att det var Cardo som var inne som finansiär i den första svängen.
|
 |
ISEC
|
KYLIS
|
2000-08-08 23:32:35
|
|
|
Mycket snack liten handling, det är ju rent otroligt att dom inte lyckas generera mer intäckter då dom ideligen för förhandlingar som det verkar på alla plan, ny nisch hmmm i det fallet så tvivlar jag på att den intäckten kommer under innestående. Det känns inte som om allt står riktigt rätt till här, förhoppningar har funnits men siffrorna skvallrar om att det inte är att rekommendera någon större placering i ISEC.
|
 |
>Sixten om ISEC
|
Isv
|
2000-08-08 19:50:39
|
|
|
Jo då, vi har hört det förut. VD, Niclas Barringer, svingar sin cowboyhatt och kör samma vals som han kört 10 gånger redan sedan starten 1995. Gång på gång har han lyckats jaga upp kursen, men nu lär det väl ändå vara slut. Här finns ingen trovärdighet kvar, och inga pengar heller, för den delen.
|
 |
Isec
|
sixten
|
2000-08-08 18:14:15
|
|
|
Har vi hört det förut eller...
"ISEC har inlett en internationell marknadsföring av koncepten och bolaget möts av ett stort intresse vilket redan resulterat i förfrågningar från utländska kunder."
Omsättning 2.7 mkr, resultat –3,7 mkr. Aj, aj, aj.
Man pratar visserligen om att man har utvecklat en "en unik lösning för styrning av IVS via Internet. Projektets resultat är att audiovisuell information nu med god kvalitet kan presenteras på en dator kopplad till Internet, var datorn än är placerad". Tyvärr Isec, det fungerar inte längre att prata om internet för att få fart på kursen och kunna genomföra nyemissioner. Efter tio års verksamhet så är det dags för Isec att visa både god omsättning och positivt resultat!
|
 |
ISV
|
sixten
|
2000-08-08 15:55:47
|
|
|
Vet ej, hittar ingen info på SBI-online, kanske kommer den imorgon?
|
 |
>Sixten
|
Isv
|
2000-08-08 15:49:30
|
|
|
Tack för korrekt information. Jag håller med dig om att en snar flytt från innovationslistan är av stor vikt. Kan du även tala om när delrapporten kommer. Jag hittar inte längre den informationen sedan im-marknadsplats slagit igen.
|
 |
Tagmaster
|
sixten
|
2000-08-08 15:35:44
|
|
|
De enda ärenden som ska avhandlas imorgon är: beslut om att omvandla A-aktier till B-aktier (vilket även kräver ändring i bolagsordningen).
Man har dock tidigare fått bemyndigande att ge ut ytterliggare 10 miljoner aktier samt även bemyndigats att ge ut 3.500.000 optioner med teckningskurs 2.75 kr som incentive till personalen, löptid till 2/8 2002.
Att genomföra en emission mot marknaden idag skulle kräva en hel del marknadsföring och helst ett stort stöd av ett duktigt emissionsinstitut. Men detta är knappast den bästa tiden att genomföra en emission i, till skillnad från i vintras (grov och kostsam miss av TagMasters ledning/styrelse). Tagmaster har även sagt att: "TagMaster AB (publ.), noterat på IM Marknadsplats (SBI), skall under året undersöka förutsättningarna för att söka registrering av aktierna på annan lista för att underlätta handeln.", vi får hoppas att detta kvarstår och att det kommer en flytt till ordinarie SBI eller NyaMarknaden snarast.
Är det någon som ska gå på stämman? Skriv gärna en kommentar på denna sidan så att övriga kan ta del av informationen från stämman, Tack.
|
 |
New Wave
|
Fenom
|
2000-08-08 15:17:26
|
|
|
Någon som har kommentar till New Waves planer på att köpa Dressmart? Marknaden verkar inte bry sig. Kan inte detta bli det som gör att marknaden upptäcker denna dålda guldaktie? Priset borde inte bli avskräckande samtidigt som New Wave får kompetent personal och utvecklade system till sin nätsatsning. New Wave är en av börsens billigaste aktier. Potentiell flerdubblare om nätsatsningen går hem.
|
 |
>Rökta Räkan
|
Isv
|
2000-08-08 14:30:18
|
|
|
Om jag har förstått saken rätt, hålls en extrastämma i morgon. Jag antar att stämman hålls för att beslut om nyemission skall tas. I rådande marknadsläge, kan jag tänka mig att man skjuter på den tänkta emissionen, Detta om man inte har något särskilt trumf på hand att kasta fram och som rejält höjer kursen.
Jag har svårt att tänka mig att t ex Bedminsters emission blev fulltecknad, någon handel med teckningsrätter existerade ju knappt.
Jag har inga föreställningar om vad många tror om delrapporten och kan därför inte kommentera ditt antagande att rapporten blir sämre än så. Tagmasters tystnad mellan rapporterna gör det svårt att gissa något om resultatet.
Annars brukar ju TagMaster göra som alla andra, komma med arkiverade goda nyheter för att ta udden av en dålig rapport. Inga nyheter från TagMaster innan rapport är alltså goda nyheter.
|
 |
Tagmaster
|
Rökta räkan
|
2000-08-08 12:42:47
|
|
|
När är det aktuellt med nyemmision i Taggen?
Inte direkt någon bra taimimg av ledning
och styrelse. Men jag håller ögonen öppna
och väntar ochväntar på rätt läge att gå in.
Tror också rapporten kommer vara sämre än vad
många tror.
|
 |
ISV
|
sixten
|
2000-08-08 11:11:21
|
|
|
Vi är överens om att en bra webbsite är mycket viktig.
|
 |
>Sixten
|
Isv
|
2000-08-08 10:56:04
|
|
|
Tagmaster och Sonesta riktar sig heller inte till någon massmarknad, men har ändå mycket välgjorda sajter, starkt inriktade på att informera marknaden om produkter och produktanvändning, med nerladdningsbara faktablad fyllda av teknisk information och med tydliga bildillustrationer kring hur produkten kan användas och kring vilka fördelar den har. Jag är övertygad om att den som slarvar med den marknadsföringsmöjlighet som webben erbjuder, snabbt hamnar i bakvattnet. Förvånande t ex att också ParisAB, som är ensam på marknaden med sin produkt, inte väljer att på ett tydligt och informativt sätt, tala om det för den europeiska marknaden. I stället har man, som jag uppfattar det, en sajt för att man helt enkelt skall ha en, för att man skall kunna sätta en webadress på visitkortet.
|
 |
ISV/Rondecorules
|
sixten
|
2000-08-08 10:04:34
|
|
|
Jag håller med ISV till hundra procent om att Bedminister borde titta igenom sin webbstrategi. Men, samtidigt så riktar man sig inte till massmarknaden varför problemet inte är lika stort som det skulle vara i exvis Volvos fall. De kunder som Bedminister förhandlar med har säkert fått tillräcklig info om vilka Bedminister är, sedan kan även de tycka att det ser oproffsigt ut med att man inte jobbat igenom webbsidorna bättre.
|
 |
>Rondecorules
|
Isv
|
2000-08-08 09:34:49
|
|
|
Jo då, det är inget större fel på Bedminsters sajt i och för sig, annat än att den, genom att huvudsakligen vara skriven på svenska, i stort sett är oanvändbar för en internationell marknadsföring och det är väl det den skall vara till för. Boxarn hade för lite sedan ett resonemang om webbens betydelse för företagens marknadsföring som jag tror är helt riktigt. Titta på Tagmasters och Sonestas sajter, som därvidlag är föredömen. Slarvigt av Bedminster att inte ta bort den amerikanska sajt som måste vara ytterst förvillande för eventuella internationella kunder. Det kommer väl dock, förhoppningsvis.
|
 |
FTI: "strateger tror på fortsatt skakig börs"
|
sixten
|
2000-08-08 00:34:14
|
|
|
"Huvudtemat är att det finns två osäkerhetsmoment som tynger marknaden för tillfället. Dels osäkerheten kring vinstutvecklingen på teknologisidan och dels en fortsatt osäkerhet kring vad som händer på räntesidan. I takt med att det kommer signaler på att den amerikanska ekonomin bromsar in mjukt och fint tror jag dock att osäkerheten på räntesidan minskar markant", säger Lars Söderfjell som är strateg på Handelsbanken Markets.
Kommentar: Efter en längre tids högkonjunktur så är det lätt att spekulationsbubblor uppstår (som den vi skådat inom IT under vintern). När sedan bubblan spricker så brukar konjunkturen ha mycket svårare att ta fart igen. I värsta fall, som i början på 90-talet, kan det leda till depression men för det mesta lyckas centralbankerna och finansdepartementen bromsa in ekonomin på ett kontrollerat sätt. EU befinner sig visserligen senare i konjunkturcykeln än USA och har kanske mera kvar att ge. Men de företag som försöker blåsa upp sin aktiekurs med hjälp av ledord som WAP eller .com kommer finna att de lever i en helt annan verklighet idag jämfört med innan konjunturen toppade. Och detta tror inte jag kommer att ändras inom överskådlig tid.
|
 |
Drax...
|
sixten
|
2000-08-08 00:05:22
|
|
|
...fick sig tydligen en känga i DI pga att de inte informerat marknaden att ett uppköp som man tillkännagivit inte blivit av. Det är inte första gången som Drax är i blåsväder och kursen lär inte må bra av den här artikeln.
|
 |
Bedminster AB Hemsidor
|
Rondecorules
|
2000-08-07 23:05:49
|
|
|
reIsv
Fd. Rondecos hemsidor nu uppdaterat med nya namnet Bedminster AB har jag upplevt som rätt bra
skötta med pressmeddelanden o.dyl att jämföras med
tex. Cartesia & Cashguard som borde ha bättre koll på sina sidor(stod länge gammal noteringsplats för Cashguard..)
Det finns möjlighet att välja engelska för press-
meddelanden och annan viss info- men en internationell satsning kräver förstås utökade resurser till hemsidan också!
Beträffande Bedminster Bioconversion corp´s hemside-snickeri har det legat nere och något fristående BBC lär inte finnas.
mvh
|
 |
Vinnare / Cashguard
|
sixten
|
2000-08-07 14:29:49
|
|
|
"Budet" på Cashguard är troligtvis inget annat än en anka. Cashguard är tacksamt att sprida den här typen av rykten om då kursen är mycket volatil. Vad tror "Havsöring/DV-försäljaren"?
|
 |
Från VCW
|
Vinnare
|
2000-08-07 13:48:47
|
|
|
CASHGUARD-BUD 2000-08-07 13:30:13
Ryktena om ett bud blir bara intensivare vilket har fått kursen att explodera idag. Enligt uppgift ligger budet på minst 24 kr. En premie på ca 50%.
|
 |
Konftel: Akustisk partner till Ericsson för Screen Phone
|
sixten
|
2000-08-07 13:15:54
|
|
|
"Ericssons bedömning är
att marknaden för
kommunikationsterminaler i hemmet
kommer att vara värd 100 miljarder USD
inom tre till fem år, vilket är lika
mycket som marknaden för hemma-PC idag."
Låter inte helt fel...
|