 |
Re: Glass Safe Sweden - Visec
|
Boxarn
|
2007-05-23 18:20:33
|
|
|
Det var väl en av många saker som man lärde sig under IM-tiden. Det vill säga att något som ser ut att vara tekniskt attraktivt inte nödvändigtvis går att kommersialisera på ett framgångsrikt sätt.
Orsakerna tror jag är flera. Ibland finns det en tröghet på marknaden. Man har etablerade kundkontakter och det är helt enkelt för "jobbigt" att gå över till en ny teknik. Andra gånger är man inte villig att byta till en oprövad teknik, särskilt som man inte vet om företaget som kommer med innovationen kommer att överleva, och att man därför heller inte kan vara säker på att få support i framtiden om man börjar använda den nya tekniken.
Åter andra gånger kanske det var så att tekniken var för tidigt ute.
Men tala inte illa om SwingCut! :-)
Jag gjorde nämligen 100% på investeringen. Det är en av de få gånger jag har "tajmat" rätt. Emissionskursen var 1 krona och jag sålde på toppen då aktien stod kring 2 kronor. Men som sagt! Det var undantaget som bekräftade regeln.
Kanske Visec den här gången ligger rätt i tiden. :-). Jag får väl ändå ta mig en titt på erbjudandet.
|
 |
Re: Comfort Window System
|
Wildflower
|
2007-05-23 17:41:06
|
|
|
Fick samma känsla som när jag läste HoB Prospektet , och tänk detta utan brudar i prospektet.
En given uppköpskandidat.
M.v.h
|
 |
Re: Glass Safe Sweden - Visec
|
KYLIS
|
2007-05-23 17:12:50
|
|
|
Jo Visec tillverkade en stöldskyddande säkerhetsmonter för visuell förvaring av exempelvis värdeföremål. De främsta målgrupperna var muséer, kyrkor, mässutställare och juvelerarbutiker. Bolaget hade återförsäljare i närmare 20 länder
och hade ju ex avtal med E.A. Rosengrens, som sålde/säljer? kassaskåp sk distibutör av dess produkt men det gack helt enkelt inte.
Ideerna kan se bra ut på papper och i prospekt men verkligheten kan vara en annan. Det är därför jag är skeptisk till alla obskyra bolag som nu hittar ut på marknaden.
Som gamla IM-ägare kommer ihåg så var visonerna stora för Visec Swingcut SBT Rondeco Traslink etc etc där man kortsiktigt kunde tjäna mycket flis på att teckna men den långsiktiga förlorade stort.
Vi är i en liknande situation Maj 2007.
Allt är inte guld som glimmar.
|
 |
Re: Glass Safe Sweden - Visec
|
37
|
2007-05-23 16:19:03
|
|
|
Sixten & Boxarn
Ni svarade samtidigt :-)
Minns att kursen dalade och dalade...
Det blev liksom inget, inte ens en fingertutt.
Jag har ett svagt minne av att det företaget även gick i konkurs, men tvekar. Någon som vet säkert?
Skottsäkert glasär ju en gammal uppfinning, så patent saknas säkerligen. Verkar knas att försöka komma igen, om man inte är ute efter en fet lön på ett ytterst tveksamt företag.
Verkar som om vi har hittat ytterligare en lycksökare med tveksamt motiv. Jag kommer knappast att intressera mig för det bolaget i alla fall.
|
 |
Re: Glass Safe Sweden - Visec
|
Boxarn
|
2007-05-23 15:41:01
|
|
|
"37"! Japp! Åtminstone hade man någon typ av skåp där man skulle kunna förvara juveler på ett särskilt säkert sätt. Har jag för mig!
|
 |
Re: Glass Safe Sweden - Visec
|
sixten
|
2007-05-23 15:40:15
|
|
|
Just det - kassaskåp i glas var det...
|
 |
Re: Glass Safe Sweden - Visec
|
KYLIS
|
2007-05-23 15:17:47
|
|
|
Ohh herre gud!
Snart gör Swingcut comeback också!
Dra öronen åt Er.
|
 |
Re: Glass Safe Sweden - Visec
|
37
|
2007-05-23 15:01:16
|
|
|
Vad det samma företag som hade ett kassaskåp i glas?
|
 |
Re: Glass Safe Sweden - Visec
|
sixten
|
2007-05-23 14:32:02
|
|
|
Han är optimist skulle man kunna säga - Visec slutade inte så bra för de som köpte aktier på IM-tiden även om aktien åkte lite berg-och-dal-bana längs vägen (bla i samband med en provskjutning mot bolagets pansar glas varvid kursen mångdubblades - detta var på den gamla goda IM-tiden för de som minns).
För egen del kommer jag inte att teckna kanske jag ska tillägga.
|
 |
Re: Glass Safe Sweden - Visec
|
swedshare
|
2007-05-23 13:43:17
|
|
|
Är han en bluff eller vad? Kommer inte ihåg Visec.
|
 |
Glass Safe Sweden - Visec
|
sixten
|
2007-05-23 13:36:46
|
|
|
Trot eller ej men den gamle uven Kryszof Johansson (ni vet han med bolaget Visec och "kulorna gick ej igenom glaset vid provskjutningen") är tillbaka med ett nytt bolag inom samma nisch - Glass Safe Sweden.
Som bilaga till Afv finns info om ett erbjudande att teckna aktier och man vill ta in knappt 9 MSEK. 2006 omsatte bolaget 3.6 MSEK men från och med i år lär tillväxten ta rejäl fart med drygt 100 % om året fram till 2009 då man ska omsätta 35 MSEK och ett resultat på 9 MSEK...
|
 |
NGM
|
Boxarn
|
2007-05-23 09:15:10
|
|
|
Krånglar som vanligt!
Jag förstår inte att inte styrelsen sätter press på ledningen att åtgärda de återkommande problemen.
|
 |
Re: Börsintro
|
Boxarn
|
2007-05-23 09:12:50
|
|
|
Föregående inlägg gällde Old Molly.
|
 |
Re: Börsintro
|
Boxarn
|
2007-05-23 09:11:41
|
|
|
Affärsvärlden rekommenderar att man inte tecknar sig, läste jag någonstans.
Det kanske ökar chanserna för oss som kommer att göra det.
|
 |
Re: Svindlerier
|
jii
|
2007-05-23 09:11:03
|
|
|
Sant! Som jag nämnt tidigare i mina inlägg så anser jag att Sydsvenskan har gjort ett rejällt övertramp exempelvis när dom publicerade Ekeblomarna med namn och bild innan de var dömda!!!! Samtidigt daltas det med mördare och pedofiler där dom inte hänger ut dom med namn och bild!!!
Snart vågar ingen starta ett företag för i Sydsvenskans ögon så är det de samma som att man blir allmän slagpåse för oseriösa journalister.
Jag tycker synd om alla som blev publicerade med bild och namn i helgens tidning, tänk vilket helvete Sydsvenskan ställer till det för dem och deras familjer.
Nä nu anser jag att pressens etiska råd måste aggera och få bort den typen av ansvariga utgivare och journalister.
|
 |
Re: Börsintro
|
sixten
|
2007-05-23 04:46:24
|
|
|
Ang Odd Molly kan jag konstatera att Svds Lars Frick är positiv medan Afv tycker att risken med tanke på bolagets korta historik överväger och rekar därför att inte teckna. Tecknar nog lite för egen del i alla fall.
Är det någon som har koll på hur Swedebank brukar agera när det gäller tilldelning? Har ingen koppling till Swedebank själv - är chansen för tilldelning större om man tecknar en större post? Brukar tilldelningen vara proportionellt mot tecknade aktier?
Hur brukar ni övriga agera för att maximera tilldelning i förhållande till risk?
|
 |
Suck!
|
glyssner
|
2007-05-23 01:30:49
|
|
|
Klockan är 01,05 på tisdag natt och jag sitter och tittar på vad som hänt under eftermiddagen när jag sysslat med lite arbete (väldigt lite).
Själv har jag laddat ordentligt i TMGI och är jättenöjd med dagen. (23 procent upp)
Samtidigt som jag skummar av Derank får jag ett mail om något konstigt fönsterföretag (kl 01,05 på natten) som vill ha pengar till att utveckla sin idé.
Jag tycker ni är modiga som satsar era pengar i dessa bolag när det finns så mycket bra företag att investera i. Comfort window system AB som det här företaget heter borde inte ha en chans att få något kapital. Affärsidén verkar för en gammal snickare som jag fullständigt ohållbart.
Förutom min ögonsten Innate så är det ryska råvaror som gäller för mej just nu. Ta gärna en titt på varyag.se så ska ni se på möjligheter. En mycket stark ledning, allt går bolagets väg just nu. (politiskt) Sågat virke till tillväxtzonerna i asien och krossat bergmatrial till Ryssland för utbyggd infrastruktur i norr, vägar , broar, järnvägar och så vidare. Rekas som långsiktigt innehav.
|
 |
Re: Börsintro
|
Boxarn
|
2007-05-23 00:09:06
|
|
|
:-)
|
 |
Re: Comfort Window System
|
swedshare
|
2007-05-22 23:54:11
|
|
|
Fick samma känsla. Kanonfin idé men galet dålig prognos. Tecknar inte om inte något nytt kommer fram på infoträff (har en spion som ska gå) :)
|
 |
Comfort Window System
|
$Henrik$
|
2007-05-22 23:01:51
|
|
|
Någon som läst prospektet? Tyckte det kändes mycket intressant tills jag kom till värderingen. Runt 55 mille för ett oprövat fönsterbeslag. Jag får känslan att hade samma erbjudande kommit för två år sedan hade värderingen varit hälften. Max. Känns som alla försöker med vad som helst nu.
|
 |
Re: Börsintro
|
Per Wersén
|
2007-05-22 21:18:20
|
|
|
Jag har tecknat mig för Odd Molly, men möjligheten att få tilldelning är förmodligen minimal. Citat från en av mina döttrar: "Varumärket är jättepoppis i vissa kretsar, men inte min stil". Jag tolkar detta såsom varande mycket positivt för företaget.
Seanet ger för lite information på sin hemsida, varför jag avstår här.
Däremot är jag intresserad av Endomines. Lennart Bylock (styrelseordförande) har ett fläckfritt förflutet (kemi och shipping bl a) och är högt aktad var han än dyker upp. Dessutom är Nisse på Jordanfonden positiv till bolaget.
Jag har också tecknat mig för DIBS, där jag hoppas på en snabb försäljning med profit.
I förra veckan besökte jag ett morgonmöte med PSI Spelinvest, vars representanter gjorde ett kompetent intryck. Man erbjuder naturligtvis poker (det gör väl alla idag?); men man trodde mest på sin bingosite, som riktar sig mot cybergrannies och/eller frustrerade hemmafruar. Tillväxtsmöjligheterna bedömdes som enorma. Lasse Kronér är förutom styrelsesuppleant sk bingoambassadör och leder en chatsite som är knuten till bingospelandet. Jag har gått in med en liten summa, mest för att företagets kontor ligger Göteborg (detta Boxarn kallar jag "seriös" analys!).
Det finns ett antal bolag som jag håller mig långt borta från. T ex 3P International. Det räcker med att läsa den engelska versionen av deras hemsida. SDK Group´s affärsidé är att sälja tunna pannkakor. Jag gör hellre mina pannkakor själv. Inte heller brinner jag för Deflamo...
|
 |
Börsintro
|
sixten
|
2007-05-22 19:45:39
|
|
|
Nu är det många bolag som har brått att komma in på börsen innan midsommar - vad tror panelen om följande bolag: Odd Molly, Seanet, Dibs, Endomines? Gärna även tips på andra börsintroduktioner som kan vara värda att kolla upp...
|
 |
Vart tog sadeln vägen?
|
horseback
|
2007-05-22 15:49:39
|
|
|
Någon som hört vad som hänt i Linear. Kursen i botten, en av grundarna sparkad och VD i Usa.......
|
 |
Re: Enjoy Group noteras i dag
|
sixten
|
2007-05-22 11:49:47
|
|
|
Enjoy handlas i 9:40 SEK (upp ca 50 %) vilket känns ganska rimligt tycker jag - sitter därför nöjd med mitt innehav tills vidare...
|
 |
Re: Svindlerier
|
silf
|
2007-05-22 10:10:50
|
|
|
Är det förenligt med lagstiftingen att droppa namn på det sättet som görs i artikeln ? Flera namn är med utan en egentlig förklaring till varför eller på vilket sätt personer i fråga betecknas som en bedragare. Hur ska dessa personer kunna försvara sig ? Det påminner mer om Kafkas Processen än om journalistik.
|
 |
Re: Svindlerier
|
jii
|
2007-05-22 09:46:39
|
|
|
MAn ser ju klart och tydligt att detta är ett personligt vendetta ifrån Sydsvenskan.
Har journalisterna placerat fel när det gäller exempelvis onoterade aktier?
Hermod Pedersen kan man ju i det närmaste kalla manisk med sin häxjakt.
Jag följde inläggen på SVDs hemsida igår och 70% av inläggen som var negativa emot skandaltidningen plockades bort!!! Är detta yttrandefrihet??? Knappast! Komunistfasoner som hör hemma hos politbyrån i Ryssland.
Som tidigare sagt så STÅ PÅ ER ni som har blivit utsatta för deras fasoner.
mvh
Jihmmy
|
 |
Re: Svindlerier
|
KYLIS
|
2007-05-22 09:45:26
|
|
|
Hermod som är skribent på Sydsvenska är känd för häxjakt och stora rubriker.
Det är dessutom så att han får information från de som önskar person eller bolag illa av någon anledning det ligger i hans yrke att väcka rubriker och jag tror inte det finns etik/moral eller hederskodex i den branschen tyvärr.
Obducat är ett exempel som han grillar hårt och vinklar till det negativa trots att det är ett lokalt företag som ger arbetstillfällen i region där skribent står skriven.
Jag vet att han har sina kontakter med personer som har ett ont öga till Obducat pga gamalt groll, dom söker varje tillfälle till att misskreditera bolaget på ett till synes sjukt sätt.
Ellenbogen som var en av anledningarna att jag slutade skriva här då tom direktreklam gjordes på denna site är typen av bedregärier som kommer i slutet på börsuppgångar, det är då dom mest obskyra och skitiga bolagen/affärsideerna och personerna söker finna riskkapital och fantastiskt nog så lyckas dom varje gång och varje gång är alla lika överraskade.
Det finns så enormt mycket skit och oärliga personer där ute, Cevianaffären är småpotatis mot vad som gjorts/görs.
|
 |
Re: Svindlerier
|
37
|
2007-05-22 08:15:35
|
|
|
Jag gillar inte alls vinklingen på artiklarna. Man tycks vilja skriva om avslöjanden hellre än sanningen.
Ett exempel är ju just att man samlar 20 personer i ett rum och presenterar något. Skojare visar ju helst inte upp sig, utan gömmer sig i mörkret.
Enligt artikelförfattaren tycks ju alla vara skumma som sysslar med (förhoppnings-)bolag som ännu inte gett vinst, eller har en idé som kan vara bra.
Jag vill hänga ut alla skojare med bild i tidingarna, men då skall dom bevisligen vara bluffgubbar också, och inte bara vagt misstänkta av en sensationslysten författare.
Alla känner alla? Puuh, om man vet vem någon är, känner man denne då? Var går gränsen, och håller man med denna för man vet vem det är? Jag vet vem Saddam Hussein var. Gör det mig till en skurk? Vinklat trams.
Bevisa vem som gjort vad, häng ut honom och jag tar dylik artikel till mig, men denne författaren vimsar ju bara till allt. Han gör med skada än nytta ed sina 'avslöjanden', och borde stoppas.
|
 |
Re: Kina
|
Boxarn
|
2007-05-22 06:00:21
|
|
|
Jag såg en uppgift om att det genomsnittliga P/E-talet på de kinesiska börserna är 43.
Enligt en bedömares åsikt så borde den kinesiska valutan yuan apprecieras med 30% för att spegla de ekonomiska realiteterna.
|
 |
Re: Enjoy Group noteras i dag
|
sixten
|
2007-05-22 03:47:41
|
|
|
Håller med om att 6:30 nog var ett fynd - fick en hyfsad tilldelning själv men kan tänka mig att köpa på mera om kursen mot förmodan skulle hamna nära introkursen.
|
 |
Enjoy Group noteras i dag
|
DuncansJourney
|
2007-05-22 01:11:47
|
|
|
Teckningskursen på 6:30 tror jag var ett fynd, vi får se om jag har rätt.
Ny PR från bolaget i dag, se
http://www.enjoysales.se/pressemeldinger/pressemeddelande-070522.pdf
|
 |
Re: Svindlerier
|
DuncansJourney
|
2007-05-22 00:08:23
|
|
|
Utmärkt inlägg Phantom V! Jag kan inte annat än hålla med.
|
 |
Re: Svindlerier
|
Phantom V
|
2007-05-21 23:59:21
|
|
|
Ett ganska märkligt agerande av Sydsvenskan, att i princip hänga ut 9 bolag under en rubrik som "skojarnas marknad del 2". Som jag ser det är det onyanserat och smaklöst, och en form av journalistiskt frosseri som man normalt brukar hitta i kvällstidningar. Ganska modigt också av en tidning som jag personligen och numera brukar azzzosiera med feghet och slätstrukenhet. Om någon på Sydsvenskan läser detta och inte håller med, är den person välkommen att höra av sig till thederankphantom@hotmail.com så ska jag ge ett konkret exempel på en tidning med total avsaknad av ryggrad.
Att dessutom i princip ge sig på Fortnox, vars VD hade en mycket sansad och realistisk syn på sitt företag (under nämnda roadshow) är även det mycket märkligt.)
Att finansmarknaderna innehåller en stor mängd skojare är väl för de flesta ganska uppenbart, och det är mycket bra att dessa hängs ut offentligt! Men att man inte bör dra alla över en kam, bara för att bolagen har en liknande affärsidé är lika uppenbart det. Hermod Pedersen borde kanske läsa på bättre innan han skriver.
Jag tycker inte att det är något konstigt att bolag i kapitalbehov reser ut och presenterar sig på detta sätt, med eller utan hjälp från riskkapitalister. Det är väl snarare en bra möjlighet att ställa frågor till ledning och nyckelpersoner inom företagen. Sedan är det är upp till var och en att avgöra vad som är värt att satsa på eller ej.
En kommentar som förresten irriterade mig extremt mycket i Sydsvenskans artikel var följande:
"De samlar tjugo gubbar i en lokal och berättar om något fantastiskt utan risk, säger Anders Törnqvist, Skånes Provinsbank. -Då borde man ställa en motfråga: Varför sprider ni den här goda idén i stället för att uttnyttja den själva?"
Ehh Anders, du har så rätt, aktiebolag behövs ju inte alls och alla har tillräckligt med pengar för att kunna förverkliga sina idéer. Herregud vilket stolpskott!
Därmed givetvis inte sagt att man inte ska vara försiktig vid emissioner. De flesta bolag tycker jag värderar sig till fantasisummor, och man förundras över hur de överhuvudtaget lyckas dra in pengar. Men som sagt, att dra alla över en kam känns i detta fall som en parodisk häxjakt utan nämnvärd substans.
|
 |
Re: BM Impex
|
Wildflower
|
2007-05-21 16:57:36
|
|
|
Länge sedan de gick ut med nyheter om nya ordrar ...
Bra start på handeln idag
M.v.h
|
 |
EMI System
|
Wildflower
|
2007-05-21 16:55:32
|
|
|
Tecknar inte , inga lediga pengar men framför allt så gav ju prospektet knappt ingen information.
M.v.h
|
 |
Re: BM Impex
|
swedshare
|
2007-05-21 16:47:02
|
|
|
Det står om spliten i protokollet från årsstämman. Vill du ha prospekt från i höstas så kan du skriva din e-mailadress.
|
 |
Re: BM Impex
|
swedshare
|
2007-05-21 16:45:14
|
|
|
Henrik,
Fråga vad du vill, jag har många aktier i dem precis som Duncan och Wildflower. Jag håller kursprognos på 2.60 kr (p/e 15) efter bokslut för -08. Det går framåt för dem är det minsta man kan säga. Jag blir inte förvånad av en kurs på 4 kr om 3 år.
|
 |
Re: B
|
Henrik.Schulze
|
2007-05-21 15:26:17
|
|
|
Tack Swedshare!
Då är det således en helt OK investering!
Du kanske har någon källa också?
(Jag äger visserligen inga aktier själv i "BMIM MTF", men det kan vara trevligt att hålla sig informerad... Kanske kan jag lära mig något?)
|
 |
Re: B
|
swedshare
|
2007-05-21 14:47:46
|
|
|
ja split 10:1 för ca månad sedan.
|
 |
Re: B&M Impex handlas för 0,90 - 1,50 kr
|
Henrik.Schulze
|
2007-05-21 14:08:19
|
|
|
B&M Impex med tickerkod "BMIM MTF" började handlas på Nordic MTF idag. Avslut i kr har gjorts till kurserna 0,90; 1,50; 1,25; 1,05; 0,93; 0,94 (i den ordningen).
Men teckningskursen 2006-10-31 var 7 kr. Det får mig att undra om det gjorts någon split sedan den emissionen?
(Annars framstår det som en katastrofal investering för dem som gick med...?)
|