 |
Re: Avalon gjorde en bra Q1
|
glyssner
|
2007-05-13 00:44:54
|
|
|
Innehavaren av teckningsoption äger rätt att från och med 1:a juli 2009 teckna en ny aktie för 0,80 kr.
Detta tyder på att ledningen är övertygade om att deras koncept är helt rätt. Jag gillar den nya VD,n Peter Mattissons kaxiga inställning, vi bygger något riktigt bra. Under förutsättning att börsen inte totalhavererar anser jag att det finns en möjlig "Fågel Fenix" i detta bolag.
|
 |
Re: Fortnox
|
Phantom V
|
2007-05-12 22:10:02
|
|
|
Det har funnits köpare för 3 på inoff ett tag nu...
Det lär nog bli bra drag!
|
 |
Re: Avalon gjorde en bra Q1
|
Boxarn
|
2007-05-12 15:44:46
|
|
|
När man tittar närmare på kvartalsrapporten så är visserligen vinsten mindre än samma period förra året - detta förklaras av sämre marginaler som i sin tur företaget förklarar med "nyinvesteringar i operationella resurser som ännu inte hunnit ge fullt genomslag i intjäningsförmågan" - men i övrigt ser det bra ut. Att aktiekursen initialt sjönk måste bero på att man inte tittat just närmare på rapporten.
Omsättningen har stigit kraftigt. Kassaflödet från den löpande verksamheten är nu på plus. De likvida medlen har ökat. Skulderna har minskat något.
När det gäller de outnyttjade underskottsavdragen så anges dessa nu klart. Det rör sig om 106 miljoner.
|
 |
IDL
|
Boxarn
|
2007-05-12 11:34:40
|
|
|
Teckningsgraden blev 72%.
Kanske det första tecknet på att det med anlednig av de för närvarande många emissionerna börjar bli konkurrens om de små privatinvesterarnas pengar. Det finns en risk att aktiekurserna i flera fall kommer att gå under emissionskurserna för de företag som gör nyemissioner och låter notera aktierna.
Jag kommer att ligga lågt när det "vräks ut" nya små företag på marknaden.
|
 |
Fortnox
|
WHO
|
2007-05-11 21:21:11
|
|
|
Vad tror ni om Fortnox på måndag, kan den ta sig över 3 kr?
|
 |
Derank Cupen
|
kapsylen
|
2007-05-11 20:04:53
|
|
|
2…. Boxarn_ 1…. 101
1…. Neo_ 2…. 103
3…. Axel5_ 3…. 117
4…. 37_ 4…. 146
8…. Sniparn_ 5…. 167
7…. HPD_ 6…. 183
6…. Phantom V_ 7…. 187
5…. Steget Före_ 8…. 187
9…. Mhå_ 9…. 204
10…. Sixten_ 10…. 208
13…. Randomwalk_ 11…. 214
11…. Kapsylen_ 12…. 220
15…. WHO_ 13…. 224
12…. Krillekillen_ 14…. 227
14…. Leksansfan_ 15…. 233
16…. Turnarounden_ 16…. 237
19…. EllaK_ 17…. 270
17…. Glyssner_ 18…. 270
18…. Highlander 19…. 279
25…. Mr Rockefeller_ 20…. 305
22…. Per Wersén_ 21…. 308
21…. Wildflower_ 22…. 310
23…. Jugge_ 23…. 311
20…. Poike_ 24…. 316
26…. Joje_ 25…. 323
24…. Kitesurfer_ 26…. 328
27…. Njurunda_ 27…. 342
|
 |
Re: derank 2007
|
Boxarn
|
2007-05-11 19:49:14
|
|
|
"Phantom V" verkade ha ett ointagligt försprång. Nu är han inom "slagdistans".
|
 |
Re: derank 2007
|
Poike
|
2007-05-11 19:17:47
|
|
|
Det är tur att mina verkliga investeringar går bättre än tävlingsportföljen.
|
 |
derank 2007
|
Joje
|
2007-05-11 19:13:17
|
|
|
1 Phantom V_________ 209 186 kr 1
2 HPD_______________ 177 924 kr 2
3 37_________________ 162 818 kr 6
4 Neo_______________ 159 318 kr 3
5 Boxarn_____________ 157 510 kr 4
6 axel5______________ 141 056 kr 5
7 sniparn____________ 135 560 kr 7
8 Mhå_______________ 121 732 kr 12
9 randomwalk________ 113 540 kr 13
10 Steget Före________ 113 282 kr 8
11 sixten_____________ 112 913 kr 10
12 krillekillen_________ 112 441 kr 9
13 Turnarounden______ 110 486 kr 11
14 kapsylen___________ 109 735 kr 15
15 WHO______________ 107 464 kr 16
16 leksandsfan________ 105 811 kr 18
17 highlander_________ 104 371 kr 14
18 EllaK_______________ 100 626 kr 17
19 Glyssner___________ 98 342 kr 19
20 Wildflower__________ 95 573 kr 21
21 Poike______________ 94 065 kr 20
22 jugge______________ 92 148 kr 23
23 Per wersen_________ 91 784 kr 22
24 Mr Rockefeller______ 91 176 kr 24
25 joje________________ 87 940 kr 26
26 kitesurfer__________ 87 163 kr 25
27 njurunda___________ 83 433 kr 27
Händer mycket nu....
|
 |
Re: Resurs-gruppen noteras
|
sixten
|
2007-05-11 16:33:04
|
|
|
OK,
då är jag med på vad du menade Swedeshare. Ska försöka hålla ögonen på vad som skrivs/analyser om Resurs och kanske jag ändrar uppfattning men tills vidare så är jag, på grund av den kraftiga tillväxten positiv till bolaget och jag tycker att det är en rimlig förklaring att lönsamheten kommer öka framöver förutsatt att tillväxten fortsätter...
|
 |
Re: Resurs-gruppen noteras
|
swedshare
|
2007-05-11 16:04:32
|
|
|
"Bra att folk har olika åsikter"
Dvs i det här fallet så är jag emot teckning och du är för eller åtminstone intresserad. Jag har inte sett någon "professionell" analys och jag brukar inte ha mycket för dem. Men några negativa inlägg på BS har det kommit. Jag skulle så klart inte ha något emot om du (sixten) tecknar men värderingen tilltalar inte mig. Det har gått bra för konkurrenterna till Resurs men de har å andra sidan haft en trevligare värdering vid noteringen.
|
 |
Re: Resurs-gruppen noteras
|
sixten
|
2007-05-11 15:14:02
|
|
|
Ja, om man bara tittar på p/e-talet så kanske det inte ser så intressant ut - värderingen blir ca 195 MSEK (brasklapp för att jag bara ägnat 2 minuter åt genomläsning - jag kan ha missat uppgifter etc) och omsättningsprognosen var en bit över 300 MSEK och tillväxt på över 50 % (senaste åren + prognosticerad). Man har tidigare prioriterat tillväxt men lönsamheten väntas ta fart och ligga på runt 5 - 8 % av omsättningen.
Tyckte själv att det såg ok ut - vilka "bra folk" med åsikter syftar du på, Swedeshare? Finns deras analyser online? Då jag själv knappt har tid att kolla upp bolagen så tar jag gärna del av andras analyser för att bilda mig en uppfattning...
|
 |
Re: Resurs-gruppen noteras
|
swedshare
|
2007-05-11 13:37:05
|
|
|
Bra att folk har olika åsikter, jag skakade på huvudet och slutade läsa när jag räknade ihop värderingen lite snabbt. p/e 23 på resultatprognosen för -07. Jag tecknar absolut inte. Högkonjunktur och extrem konkurrens i deras bransch.
|
 |
Re: Paynova
|
37
|
2007-05-11 12:02:47
|
|
|
Nyemissionen är GARANTERAD:
Missade det när jag läste rapporten.
Dessto större anledning att gå in långsiktigt.
Kursen går mycket riktigt upp idag, som jag trodde, trots almän nergång.
|
 |
Resurs-gruppen noteras
|
sixten
|
2007-05-11 11:13:04
|
|
|
Jag har ägnat 2 minuter åt att skumma igenom erbjudandet och tycker att det ser intressant ut - vad säger ni andra?
"Resurs-gruppen, Sveriges 7:e största bemanningsföretag genomför en nyemission om 57,5 miljoner kronor och ansöker om notering på First North."
|
 |
Re: Paynova
|
37
|
2007-05-11 07:19:29
|
|
|
Rapporten kom efter stängning, och var lite halvtråkig läsning, men på slutet kom det viktigaste...
"Med en bättre kostnadsbild och en fortsatt hög takt i utvecklingen av våra kundrelationer bedömer jag att 2007 kommer att bli ett genombrottsår för Paynova med det fortsatta målet att vara kassaflödespositiva på månadsbasis i slutet av 2007."
Antar att kursen går upp pga detta idag.
|
 |
Re: Avalon gjorde en bra Q1
|
glyssner
|
2007-05-10 22:35:27
|
|
|
Fy vad mycket text det blev, ber om ursäkt!
|
 |
Re: Avalon gjorde en bra Q1
|
glyssner
|
2007-05-10 22:33:07
|
|
|
"Boxarn"
Jag tror (vet)att ledningen är medvetna om problemet varför man omedelbart försöker åtgärda detta på bästa sätt.
Klippt och klistrat från Avalon.se
STYRELSENS FÖRSLAG TILL ÅRSSTÄMMAN ATT BESLUTA OM INRÄTTANDE AV ETT LÅNGSIKTIGT INCITAMENTSPROGRAM TILL LEDANDE BEFATTNINGS-HAVARE OCH NYCKELPERSONER GENOM EMISSION AV TECKNINGSOPTIONER Styrelsen föreslår att årsstämman skall besluta om ett incitamentsprogram för ledande befattningshavare och nyckelpersoner, innefattande emission och överlåtelse av teckningsoptioner, i huvudsak i enlighet med nedanstående. Bakgrund Styrelsen för Bolaget vill skapa förutsättningar för att behålla och rekrytera nyckelmedarbetare samt finner det angeläget, i alla aktieägares intresse, att ledande befattningshavare och nyckelpersoner i Bolaget och dess dotterbolag (”koncernen”) har ett långsiktigt intresse av en god värdeutveckling på aktien i Bolaget. Ett personligt långsiktigt ägarengagemang förväntas även stimulera ett ökat intresse för verksamhets- och resultatutvecklingen i sin helhet, höja motivationen samt ytterligare förstärka samhörighetskänslan inom koncernen. Mot bakgrund härav föreslår styrelsen följande teckningsoptionsprogram innebärande emission av teckningsoptioner med åtföljande rätt till teckning av aktier riktad till ett dotterbolag för vidareöverlåtelse av teckningsoptionerna till anställda. Det ovan angivna utgör även skälen till avvikelse från aktieägarnas företrädesrätt vid emission av teckningsoptioner med åtföljande rätt till teckning av aktier enligt detta förslag. Styrelsen föreslår att årsstämman beslutar att Bolaget, med avvikelse från aktieägarnas företrädesrätt, skall emittera högst 9 500 000 teckningsoptioner med åtföljande rätt till teckning av högst 9 500 000 aktier av serie B (”B-aktier”) i Bolaget på följande villkor. Teckningsberättigad, emissionskurs och teckningstid Teckningsberättigad är det helägda dotterbolaget Relogic AB (”Relogic”). Teckningsoptionerna skall emitteras vederlagsfritt till Relogic med rätt och skyldighet att, i enlighet med styrelsen i Avalon Enterprise AB:s beslut avseende tilldelningens storlek, vidareöverlåta dessa till ledande befattningshavare och nyckelpersoner i koncernen. Relogic’s teckning av teckningsoptionerna skall ske senast den 1 juni 2007.
Riktlinjer för Relogic’s vidareöverlåtelse Relogic skall efter teckning av teckningsoptionerna erbjuda ledande befattningshavare och nyckelpersoner att förvärva teckningsoptionerna till marknadsmässigt pris. Fördelningen av teckningsoptionerna skall bestämmas av Avalon Enterprise AB styrelse, varvid bland annat prestation samt position och betydelse för koncernen kommer att beaktas. Ingen tilldelning kommer att ske till Bolagets verkställande direktör Peter Mattisson med hänsyn till hans tidigare betydande aktieinnehav i Bolaget. Rätt att teckna aktier, teckningskurs och fullständiga villkor Innehavaren av teckningsoption äger rätt att under tiden från och med den 1 juli 2009 till och med den 30 juni 2010 för en (1) teckningsoption teckna en (1) ny B-aktie i Bolaget, till en teckningskurs motsvarande 0:80 kr per aktie. Fullständiga villkor för teckningsoptions-rätterna framgår av bilaga 1. Ökning av aktiekapitalet Vid fullt utnyttjande av emitterade teckningsoptioner kan Bolagets aktiekapital komma att öka med 1 900 000 kronor genom utgivande av högst 9 500 000 B-aktier, var och en med ett kvotvärde om 0:20 krona, dock med förbehåll för den höjning som kan föranledas av omräkning enligt teckningsoptionsvillkoren till följd av emissioner m.m. Dessa nya aktier utgör vid fullt utnyttjande 4,92 % av det totala antalet aktier i Bolaget. Stockholm den 2 april 2007 Styrelsen för Avalon Enterprise AB (publ).
|
 |
Re: Avalon gjorde en bra Q1
|
Boxarn
|
2007-05-10 17:05:00
|
|
|
Där var du "glyssner" ett strå vassare än mig. Mina inköpta som Infinicom för 27 öre. :-)
Ett problem för små IT-företag - även om Avalon inte kan betraktas som ett renodlat sådant - är dock att konkurrensen om kvalificerad personal har spetsat till sig. Det här kan skapa problem, inte minst för små spelare.
|
 |
Re: Enjoy Group - kunderna ger toppbetyg
|
DuncansJourney
|
2007-05-10 16:58:47
|
|
|
Jag har fått indikationer på att noteringen ev. kan försenas. Pga helger var det väldigt kort tid mellan det att avräkningsnotorna gick ut och likviddatum. Om de som tecknat inte hann betala i tid kan det fördröja registreringen hos Bolagsverket och därmed också första noteringsdatum.
Men jag har inte hört något annat datum än den 22/5.
|
 |
Re: Avalon gjorde en bra Q1
|
glyssner
|
2007-05-10 15:15:27
|
|
|
Det negativa mottagandet rapporten fick tyder på kortsiktighet. Jag har varit med sen 25-öringen och är nöjd med den utveckling som varit.
Det är förs nu Avalon börjar få de muskler som behövs för att kunna visa ett bra resultat.
|
 |
Avalon gjorde en bra Q1
|
polarn
|
2007-05-10 14:33:16
|
|
|
Omsättningstillväxt med 25 % första kvartalet
• Koncernens nettoomsättning uppgick till 42,5 (34,0) Mkr under det första kvartalet 2007.
• Koncernens nettovinst uppgick till 1,7 (4,4) Mkr.
• Resultatet per aktie uppgick till 0,01 (0,02) kr.
• Rörelseresultatet för affärsområde Technology uppgick till 2,4 (3,7) Mkr, affärsområde Management till 1,0 (0,5) Mkr och affärsområde Finance –0,4 (-0,2) Mkr.
Viktiga händelser efter periodens utgång
• Avalon Enterprise har gjort en överenskommelse om förvärv av teknikkonsultföretaget SweMec Group AB.
• Avalon Technology har erhållit ett av marknadens mest prestigefyllda industridesignpriser inom medicinteknik – Medical Design Excellence Awards i USA.
|
 |
Re: Enjoy Group - kunderna ger toppbetyg
|
sixten
|
2007-05-10 14:31:25
|
|
|
Till swedshare: 22 maj noteras Enjoy på Aktietorget.
|
 |
Re: Enjoy Group - kunderna ger toppbetyg
|
sixten
|
2007-05-10 14:30:09
|
|
|
OK,
låter ju positivt - har inte särskilt bra koll på Enjoy själv så att ledningsgruppen är sammansvetsad sedan tidigare var en (positiv) nyhet vilket stärker caset både på kort och lång sikt.
Angående "prognoserna" så har jag inte lagt så stor vikt vid dessa siffror - det som jag har köpt på är VD'ns entreprenörsanda. Att det sedan figurerar positiva ekonomiska framtidsscenarier gör inte saken sämre men det är inget som jag lägger så stor vikt vid...
|
 |
Re: Enjoy Group - kunderna ger toppbetyg
|
swedshare
|
2007-05-10 14:28:56
|
|
|
Har vi ett fastställt datum för Enjoys notering?
|
 |
Avalon Enterprise vill köpa SweMec Group AB!
|
polarn
|
2007-05-10 14:26:20
|
|
|
Pressmeddelande
Avalon Enterprise har träffat överenskommelse om förvärv av SweMec Group AB!
Avalon förvärvar SweMec Group AB som är ett teknikkonsultföretag med verksamhet i Söderhamn och med fokus på norra Sverige. Bolaget omsatte år 2006 ca 10 miljoner kr med ett rörelseresultat på ca 470.000 kr och har tio anställda. I sin inriktning av verksamheten är SweMec Group som ett Avalon Technology i mindre skala.
”Genom att till SweMec addera Avalons övriga kompetenser har jag stora förhoppningar att vi tillsammans skall bli en riktigt intressant partner till kunder från Söderhamn och norrut i Sverige”, säger Avalon Enterprises VD Peter Mattisson i en kommentar.
”För SweMec känns ett samgående med Avalon Enterprise som ett mycket positivt och naturligt steg. Vi har samarbetat med Avalon inom olika områden sedan något år tillbaka, och jag ser framför mig att vi nu tillsammans kan åstadkomma något riktigt spännande. Med Avalons resurser och bredare kompetensutbud är jag övertygad om att det kommer att bli ett lyft för oss, och därmed förstås också mycket positivt för våra uppdragsgivare”, säger SweMec Groups VD Jan-Erik Persson i en kommentar.
För slutligt genomförande av förvärv krävs efter sedvanlig ”Due Diligence” godkännande från respektive bolags styrelse senast den 31 maj 2007. Parterna har överenskommit att inte offentliggöra köpeskillingen.
För närmare information, kontakta VD Peter Mattisson tel. 0454 - 75 50 00, e-post peter.mattisson@avalonenterprise.se eller Jan-Erik Persson, VD SweMec Group på tel. 0270 - 429901, e-post jep@swemec.se
Information finns också att hämta på www.avalonenterprise.se
Avalon Enterprise har drygt 170 medarbetare innan köpet.
|
 |
Re: Enjoy Group - kunderna ger toppbetyg
|
DuncansJourney
|
2007-05-10 10:53:45
|
|
|
sixten,
Jag håller helt med om din beskrivning av Enjoys vd. Någon risk för att företagskulturen ska ändras ser jag inte, hela ledningsgruppen har jobbat ihop under många år.
Vd har ju även sagt att han tror på 250 mkr i omsättning samt 100 mkr i vinst 2009 eller senast 2010. Jag uppfattade inte detta som en prognos, utan hur det bör bli om allt går ungefär enligt plan. Men det brukar ju alltid dyka upp oförutsedda problem, så jag står t.v. fast vid min egen prognos på 50 mkr i vinst 2010. Men visst kan det vara en underskattning. Skulle Enjoy t.ex. få ett (fungerande) avtal med True i USA talar vi om helt andra siffror.
Enjoy Group är i alla fall inget förhoppningsbolag. De har färdiga produkter och försäljning sedan 2005. Och den låga teckningskursen i emissionen (6:30) gör förmodligen att de som missade att teckna sig, eller vill öka sitt innehav, kan köpa aktien efter noteringen till en attraktiv kurs. Dvs det finns säkert en del som tecknat som är nöjda med en mindre vinst och säljer ganska omgående. Dock inte undertecknad.
|
 |
Stackars 24hPoker
|
Poike
|
2007-05-10 09:12:25
|
|
|
Jag lider verkligen med 24hPoker.
Företaget ger nu upp planerna på att åternotera sig på Stockholmbörsens ordinarie lista och ansöker istället om en plats på First North.
100 Mkr i kostnader för en listning på First North. Det måste svida.
|
 |
Paynova
|
37
|
2007-05-10 08:19:04
|
|
|
ser ut att misslyckas med sin nyemission, men senare idag kommer en rapport som förhoppningsvis ändrar på detta.
Har lite aktier just nu, och har dessutom köpt på mig hela 130,437 st PAY UR för 1.25 öre st ungefär.
Går aktien upp, går nog PAY UR upp en del. Mycket intresant dag för mig, utan tvekan, men kanske ännu mer spännande för Paynova, ty går inte kursen upp nu, så klarar dom inte sin nyemission, som ser ut att vara den sista.
Förra rapporten sa Paynova att dom kanske kan visa svarta siffror i år, men blir nog första kvartalet näst år i stället.
Upprepar Paynova dom orden, så är det en skaplig uppgång att vänta idag.
|
 |
Re: Diadrom
|
sixten
|
2007-05-10 00:16:41
|
|
|
Någon som sett någon analys i media av Diadrom?
|
 |
Re: Nyemissioner
|
sixten
|
2007-05-10 00:14:17
|
|
|
Instämmer definitivt i att kvalitén på bolagen som söker sig till börsen just nu är "blandad" för att uttrycka sig försiktigt. Samtidigt så kan en del bolag som introduceras just nu, både bra och dåliga sådana, rida på vågen och kanske ge väldigt bra avkastning kortsiktigt. Men för den som är långsiktig så gäller det givetvis att hålla tungan rätt i munnen och undvika att bli sittande med svartepetter i en av surdegarna...
|
 |
Re: Diadrom
|
L0ner
|
2007-05-09 22:58:34
|
|
|
Finns en inspelning
http://rapidshare.com/users/VUBVZT
|
 |
Nyemissioner
|
Boxarn
|
2007-05-09 22:23:51
|
|
|
Någon nämnde att det är väldigt många emissioner nu. Jag instämmer. Jag börjar bli alltmer skeptisk till att delta i dessa. Jag känner en viss "mättnad". Jag tycker kvalitén hos många av dessa företag lämnar en hel del i övrigt att önska. Det finns risk för att man längre fram kommer att blicka tillbaka på den här tiden och fråga sig hur man kunde gå med i dessa emissioner.
|
 |
Re: Diadrom
|
$Henrik$
|
2007-05-09 21:38:32
|
|
|
Ja jag tycker också det ser billigt ut. Dock står ett par tre kunder för i pricip all omsättning. Men jag tror aktien blir rejält övertecknad. Ska på road-showen imorgon. Bestämmer mig då.
|
 |
Diadrom
|
Ungtuppen
|
2007-05-09 21:15:43
|
|
|
Samslöst många skräpföretag som söker sig till börsen nu.
Dock tycker jag att Diadrom verkar intressant efter att snabbt skummat igenom prospektet.
Om man utgår från deras så kallade proformaredovisning från 2006 får jag P/E talet till 8. (Börsvärde 52 Mkr/ ÅR 6,5 Mkr)
Det låter osannolikt bra. Någon som haft tid att granska prospektet mer ingående, och som vet vad jag eventuellt har missat?
|
 |
Cybaero
|
randomwalk
|
2007-05-09 20:33:16
|
|
|
Vem tecknar? Analys på www.smallcap.se
|
 |
Coolguard
|
Neo
|
2007-05-09 20:32:27
|
|
|
Då är jag åter inne i Coolguard. Bolaget har en brokig historia, men dagens pressrelease är oerhört intressant om man läser mellan raderna.
|
 |
NGM
|
Boxarn
|
2007-05-09 19:25:22
|
|
|
Marknadsstatistiken för april har ännu inte dykt upp. Det brukar i vanlig fall ta bara ett par dagar efter månadsskiftet.
Ytterligare ett företag lämnar NGM Equity. Den här gången gäller det Eastpoint.
|
 |
aircar kommer
|
aircar
|
2007-05-09 18:28:05
|
|
|
http://www.fool.com/investing/international/2007/01/03/longterm-investors-might-want-to-hitch-a-ride-with.aspx
http://www.theaircar.com/
www.tatamotors.com
|
 |
Re: Nederman till SmallCap-listan
|
sixten
|
2007-05-09 17:36:50
|
|
|
Även Affärsvärlden rekommenderar att avstå från att teckna Nederman och menar på att priset är för högt...
|