 |
>>Kylis<<
|
Rökta räkan
|
2002-01-03 11:06:54
|
|
|
Vad föredrar du för Bolag nu?
|
 |
SBI Holding på gång, köp och bli en vinnare!
|
Vinnare
|
2000-05-23 17:51:10
|
|
|
20000523 16:39 SBI: SKA FÖLJA STOCKHOLMSBÖRSENS ÖPPETTIDER
STOCKHOLM (Direkt) SBI/IM Marknadsplats ska så fort SBI-listan får auktorisation som marknadsplats ta upp diskussionen med sina medlemmar om förlängda öppettider. Det säger IM Marknadsplats VD Ulf Cederin till Nyhetsbyrån Direkt. "Vi ska ha en sittning med Finansinspektionen i slutet av veckan. Om allt går som det ska får SBI sin auktorisation relativt snabbt därefter. Ett första steg blir då sannolikt att förlänga öppettiderna så att de matchar Stockholmsbörsens öppettider i dag", säger han. Därefter kommer också frågan om ytterligare förlängd handel att diskuteras, enligt Ulf Cederin. "Vi kommer att ligga i framkant när det gäller öppettiderna, men det är också en fråga om vilket intresse som finns ute hos medlemmarna. Om Stockholmsbörsen håller öppet längre i början av nästa år är vi beredda att också göra det", säger han.
Per Ericson 08-736 56 69 Nyhetsbyrån Direkt Artikelnummer: 61657
|
 |
Frida -Sonesta
|
kalifen
|
2000-05-23 17:40:09
|
|
|
Sonesta blir den 13 juni VPC noterade, och om nu finansinspektionen kan få ars.... ur vagnen och se till att vits-systemet blir godkänt här i dagarna, så kommer Sonesta handlas i Sbi´s innovationslista via det nya systemet, vilket i sin tur betyder att marknaden blir betydligt större, än idag (Im-listan). Om du ännu inte hunnit köpa till dessa reapriser, så bör du nog överväga att göra det relativt snart. Rean varar inte längre än till slutet av maj/ början av juni mer troligt det tidigare, detta pga att hill-room proverna är nu utsända till samtliga distributörer, och det lär inte ta lång tid till innan det blir ordentligt tryck i förlossningsstolarna. (ex. Chilenska distributören har redan fått order från ett flertal sjukhus, efter en första visning!!) Och med tanke på att Hillroom har 40 % av marknaden (förlossningssängar), det är ca 3500 sängar och ett försäljnings pris på 12.000$/säng!! Stolen säljes för 3.500$!!! För att beskriva sonestas superläge med denna produkt, kan jag även nämna att Kina har 55.000 sjukhus med mer än 200 sängar!!!! Det är inte svårt att räkna ut vad som håller på att hända här. 2 saker är säkra; 1.Den Kinesiska distributören kommer ha häcken full och tjäna feta stålar i år. 2. Sonesta´s kurs kommer fullkomligen att explodera.
Ljus & kärlek till er alla...
|
 |
OBDUCAT
|
DHD
|
2000-05-23 17:21:43
|
|
|
Detta stod på AktieDirekts huvudsida med länk till en lång, och positiv artikel:: 2000-05-23 - 15:56 RedUpdate: Obducat väntar på besked RÅD: KÖP Utvecklingsbolaget Obducat väntar på sitt verkliga genombrott. Snart kan ett besked från testerna hos den tyska kretskortstillverkaren Ruwel komma. Redeye tror på ett positivt nyhetsfllöde och rekommendationen blir kortsiktigt köp.
|
 |
Sonesta & Multisimplex!
|
/frida
|
2000-05-23 15:54:58
|
|
|
Har någon några nyheter om de har 2 bolagen var snäll och svara....
|
 |
Vision Park
|
Infoo
|
2000-05-23 11:57:48
|
|
|
VISION PARK: SBI-LISTADE VISION PARK REPRESENTERAR VIRGIN INTERACTIVE I SKANDINAVIEN, BERÄKNAD INTÄKTSNIVÅ 40 MKR Vision Park Distribution har avtalat om samarbete med Virgin Interactive avseende distribution av deras samliga titlar i Skandinavien. Avtalet, som förväntas bidra med en omsättning på cirka 40 miljoner kronor, innebär också att Vision Park har möjlighet till att anpassa Virgin Interactives titlar till de skandinaviska marknaderna.
Virgin Interactive är en stor internationell publisher och en av de ledande aktörerna inom e-underhållning i Europa. Bolaget är resultatet av en sammanslagning av amerikanska Interplay och engelska Virgin. Interplay används som label i USA och Virgin i Europa. Bolaget har en bred produktportfölj med titlar för flera olika plattformar, bl a PC/cd-rom, Playstation 2 och Internet.
-Virgin Interactive har mycket gott anseende i branschen med en attraktiv produktportfölj. Samarbetsavtalet stärker vår konkurrenskraft som Content Provider i Skandinavien, säger Thomas Brühl, VD Vision Park.
Ytterligare information till journalister kan lämnas av: Thomas Brühl, VD, Vision Park 08-545 89 200
Vision Park är innehållsleverantör av e-underhållning inom områdena; online-underhållning, spel och företagsunderhållning. Dessutom förlägger bolaget e-underhållning från externa Publishers och utvecklingsbolag. Utvecklingen sker av team i Stockholm, Göteborg och Köpenhamn. Sälj- och marknadsbolag finns i Oslo, Stockholm och Köpenhamn. Aktien noteras sedan september 1997 på SBI-listan.
|
 |
Rondeco
|
Rondecorules
|
2000-05-23 00:08:28
|
|
|
reFredde IM-bolagens kurshistorik finns ju länkat i marginalen till vänster. En ojämn resa upp och ner, men nu verkar bäddat för att bära upp till högre höjder igen ;o) "Framgångarna i Asien innebär att vi bör kunna ställa än större ekonomiska krav än tidigare'', avslutar Anders Byström. "
#Det låter gött, det!# mvh
|
 |
Rondeco
|
Ortodox
|
2000-05-22 23:01:25
|
|
|
Det är alltid dags för Rondeco, ett bolag som går från klarhet till visshet.
Den längsta kurshistoriken jag hittar är på DN Börs, http://www.dnbors.dn.se
|
 |
Rondeco
|
Fredde
|
2000-05-22 22:03:33
|
|
|
Var kan man se kursutvecklingen för det senaste året på denna intressanta aktie? Ni som följt rondeco, är det köpläge nu?
|
 |
Rondeco
|
Infoo
|
2000-05-22 14:13:09
|
|
|
Den kinesiske licenstagaren HFCEP har startat konstruktionsarbetena för en anläggning på 300 ton/dag i staden Shijiazhuang. Anläggningen beräknas vara i full produktion om ett år och finansieringen är ordnad.
|
 |
Rondeco
|
per
|
2000-05-22 12:25:16
|
|
|
Företaget måste vara undervärderat med tanke på alla de nyheter de kommit med. Nog är inte deras bransch så "sexig" men jag tror de snart kan bli den största aktören på marknaden.
|
 |
RONDECONEWS
|
KYLIS
|
2000-05-22 10:16:37
|
|
|
..på senaste nytt!!
|
 |
Sonesta
|
Bobba Fett
|
2000-05-22 09:20:48
|
|
|
Vad är då en rimlig värdering på Sonesta. Om vi närmar oss 7 kronor så når vi ett börsvärde på 200Mkr och ett p/s tal på nästan 4. Detta är kanske för högt med tanke på att branschen inte är het.
Ett listbyte och positiva nyheter kan dock föra upp kursen mot 7 kronor i år. Eller.... Har försökt få tag på någon i ledningen men lyckas inte få svar. Vill ha svar på hur man ser på utvecklingkostnader & rörelsemarginaler för 00. Hur stor måste en order vara för att vi skall få info om den?
|
 |
> Boxarn - Robux - Insider
|
Simon Lé Bon
|
2000-05-22 08:26:04
|
|
|
Sune Carlsson 20000516 +500 000 Christer Sahlen 20000411 +8 150 000
Källa: http://di.se/Scripts/insider/Insider.asp
|
 |
Obducat stämman
|
Nanotec
|
2000-05-21 21:42:32
|
|
|
Viktigast tycker jag var att få veta att djupgående samtal pågår med en av hårddisktillverkarna. Kan nog ge resultat ganska snart.
Näst viktigast var att få höra att ett filter för glasfiberförbindelser kan tillverkas på några minuter med Obducats teknik medan traditionell teknik tar 12 timmar. Samtal med branschföretag pågår.
Nummer tre var en oerhört tydlig förklaring att det endast återstår ett formellt klartecken från Ruwel. Att jag sätter detta som nr tre beror på att jag ansett det klart reellt om än ej formellt sedan flera månader.
|
 |
Boxarn
|
PLURA
|
2000-05-21 19:56:16
|
|
|
Jag har verkligen saknat dig. Jag tror faktiskt att du har fel(första gången) när du menar att SBI inte kommer att ha ett övertag mot NM när det gäller auktorisationen. Skulle SBI bli "inne" igen och dra till sig nya teknikbolag, så blir ju SBI väldigt intressant för t.ex. fonder och dylikt. Jag tror att SBI kommer att få ett klart övertag mot NM. Dessutom är ju dom fyra FK som har satt flest bolag på SBI dessutom delägare i SBI-h. Det bästa vore om alla dom stora FK kunde vara delägare. FI ska studera den inofficiella handeln. Kanske kommer dom fram till att begränsa handeln som FK håller i. Det skulle gynna SBI, torget och NM.
Vad tycker du om nyheten som Finanstidningen hade tidigare i veckan om att OM erbjuder clearing av derivatkontrakt på SBI-aktier. Det tyder väl på att OM tror att SBI kommer att växa kraftigt.
|
 |
Boxarn ang Sonesta
|
KYLIS
|
2000-05-21 19:25:56
|
|
|
Jo har för mig att du ej var så positiv till Sonesta tidigare ( i alla fall i ett tidigare inlägg) nåja håller med dig på alla punkter, kanske inte den där snabbspringaren men en mycket säker placering som ännu inte är i närheten av en förtjänt värdering och skulle det liksom du också spånar på komma något från ryssland (vilket ter sig mycket möjligt) så kanske man börjar räkna på marknadspotentialen i öst vilket ju givetvis inte skulle försämra värderingen, Dessutom så undrar jag hur långt Mediway är gånget? kanske någon aktieägare här som har info om detta för genom den portalen kan man ana att Sonesta kommer att initialt vara en av dom första att verka genom. Att Sonesta sen inom kort kan ha avtal/ordrar/samarbeten genom Philips Siemens General Electric är inte någon speciellt vågad gissning, sen som alltid med bolag som nischar in sig och lyckas dessa löper mycket stor risk för uppköp!
|
 |
>Boxarn
|
Isv
|
2000-05-21 14:22:39
|
|
|
Jo, det är förvisso mycket märkligt att huvudägaren inte finns med i styrelsen, men jag kan inte ge dig något svar på din fråga. Kanske någon annan vet. Mycket intressant med de två dotterbolagen, framför allt blir jag ändå mest nyfiken på det europeiska lastbilsnätet. Du antyder en koppling till Volvo. Gavs det inte mera information om detta på stämman? Det skall bli spännande också att se vilken effekt samarbetet med Federal APD får på omsättningen framöver. Noterar att flera av Federals distributörer hänger fram Confident-systemet väl synligt på sina webbsidor.
|
 |
Robux
|
Boxarn
|
2000-05-21 13:51:25
|
|
|
Kan någon ge mig uppgift om vem den insider är som köpt Robux och hur mycket?
|
 |
Sonesta
|
Bobba Fett
|
2000-05-21 13:49:46
|
|
|
Har äntligen hittad en sida där det skrivs lite vettigt om detta blivande guldföretag.
Har en liten fråga om vad en vettig värdering borde ligga på ett företag som växer 40-50% årligen och som nu börjar tjäna pengar. Jag anser att 100Mkr är på tok för lite. Med ett p/s tal på 3 får vi en riktkurs på runt 10,50 2001. Tycker inte man kan mäta p/e tal redan eftersom man först nu kan göra lite vinst. Är lite nyfiken på vad man kan få för rörelsemarginaler i år - tror ni 6-8% är för mycket? Tror att omsättningsmålet är satt lågt trots en ökning på 45% p g a fler produkter är på gång, flera stora order är tecknade eller på gång enl. stämman. Tror att Sonesta har högre målsättning än SBI-listan. Rimlig målkurs i år bore vara runt 7:- dvs en dubbling.
|
 |
Tagmaster/Isv
|
Boxarn
|
2000-05-21 13:23:28
|
|
|
En del av min kritiska inställning till att den tidigare styrelsen och VD:n av huvudäga- ren tvingades att avgå vid bolagsstämman för ett år sedan har sitt ursprung just i proble- matiken kring hårdvara visavi systemhelheter/ informationstjänster. På denna bolagsstämma påpekade den tidigare ledningen just behovet av att slå in på den väg som nu utstakats, medan huvudägaren lade tonvikten vid det sto- ra och expanderande distributörsnätet, vilket i sin tur fick den tidigare VD:n att betona tids- och kostnadsaspekten på ett så omfat- tande men samtidigt till stora delar passivt distributörsnät. Kan månne detta vara en del av förklaringen varför huvudägaren nu lämnar styrelsen, vilket som någon lär ha påpekat på bolagsstämman förefaller något märkligt.
|
 |
>Boxaren om Tagmaster
|
Isv
|
2000-05-21 12:53:15
|
|
|
På gott och ont, som jag tidigare skrivit, har man i stor utsträckning ersatt de gamla distributörerna med oem-partners. Troligen är detta en medveten del av den nya strategi som Boxarn skriver mycket om, att ge upp tanken på att bli stora genom att lansera hårdvara under eget namn och att i stället fokusera på systemhelheter och information.
|
 |
Tagmaster - igen
|
Boxarn
|
2000-05-21 12:28:28
|
|
|
Kanske det här är en gammal nyhet men företa-get har sagt upp kontraktet med hälften av sina distributörer, "inaktiva" sådana, på grund av att man tvingats ägna dessa för myc- ket tid och av kostnadsskäl.
|
 |
Boxarn m.fl
|
Erland
|
2000-05-21 12:26:58
|
|
|
Kul att ni är tillbaka.Saknat er
|
 |
>Boxarn
|
Isv
|
2000-05-21 12:04:56
|
|
|
Det glädjer mig att du är tillbaka, med goda, kunniga, informativa inlägg. Roligt också att se Carolus här igen.
|
 |
SBI
|
Boxarn
|
2000-05-21 11:55:50
|
|
|
Som väl en del av er uppmärksammat så har det seglat upp ett problem för SBI. Finansinspek- tionen godkände ju inte att fondkommisssionä- rerna fick ett - om än så litet - informa- tionsförsprång. ( Ur ett visst perspektiv så välkomnar jag det. Men ur ett snävare pers- pektiv, som SBI-aktieägare, så är det ett orosmoln.) Detta innebär att FK nu knappast har den morot som gör att de väljer SBI- listan som noteringsplats för sina introduk- tioner utan i stället lika gärna - eller hellre - väljer Nya Marknaden. Det vill nu till att SBI på andra sätt förmår neutralise- ra NM:s framfart. Jag tror inte att det räc- ker med att SBI:s marknadsplats är auktorise- rad och att NM inte är det. Här förlitar jag mig i hög grad på Ulf Cederin som varande en mycket dynamisk person. I övrigt tror jag att det ändå finns anledning för de som är fallna för korttidsspekulationer att "ta en rövare". När det kungörs att systemet är installerat hos FK och i drift så KAN aktiekursen ta ett - åtminstone tillfälligt - kliv uppåt.
|
 |
Sonesta
|
Boxarn
|
2000-05-21 10:50:46
|
|
|
Jag ser på VCW att "KYLIS" uppfattat det så att jag skulle vara skeptiskt inställd till Sonesta. Det är nog inte riktigt korrekt. Jag ser visserligen inte företaget som någon pre- sumtiv raket - åtminstone inte om vi bortser från det planerade projektet med försälj- ning av hälsovårdsprodukter (via Internet?)- men företaget har en kapapel företagsledning, risken i företaget är minimal på gränsen till obefintlig och Rysslands ekonomi är på gång vilket i ljuset av Sonestas goda kontakter i Ryssland snabbt kan komma att få genomslag. Bland annat! Ett stabilt och bra företag alltså, och i goda händer. Jag passar för öv- rigt på och sticker ut hakan. Jag tror att vi inom en inte alltför avlägsen framtid kommer att få meddelande om ganska betydande order från Ryssland.
|
 |
Tagmaster
|
Boxarn
|
2000-05-21 10:17:17
|
|
|
Trots att jag äger aktier i företaget har jag under en längre tid varit tveksam till före- taget. Efter att ha tagit del av vad som framkom på bolagsstämman ser jag nu mer posi- tivt på dess möjligheter. VD Magnus Rehn lär ha gjort en mycket omfattande och ingående beskrivning av företagets tänkta framtidsin- riktning. Den negativa uppfattning jag haft om denna persons kapacitet har jag utifrån vad jag fått mig rapporteratnu tvingats revi- dera. Huvudägarens enligt min mening negativa inflytande på företaget är mindre aktuella i och med att denne nu lämnat - eventuellt tvingats lämna - styrelsen. När det gäller personalen erkände VD att man förlorat nyc- kelpersoner men att man dels försöker ersätta dessa genom nyanställd personal och dels ge- nom att lägga mer av utvecklingsarbetet i ex- terna händer.
Tagmaster har en option att köpa Kinaföreta- get Tagmaster Ltd. Man avser att också starta upp ett Tagmaster Inc. i Nordamerika enligt samma modell, dvs. på så sätt att man överlå- ter åt lokala entreprenörer att med uppback- ning av Tagmaster och dess produkter "arbeta upp" ett "lokalt" företag men med option för TM att vid en senare tidpunkt köpa detta.
Tagmaster avser att starta två dotterbolag: "Space-Tags" och "TransLogic". Det senare fö- retaget skall inrikta sig på att med hjälp av Tagmasters "taggar" bidra till en bättre kontroll av transporter och transportfordons förflyttningar och aktuella läge. Den här uppgiften är litet osäker men det lär vara så att man redan har ett samarbete med Volvo Lastvagnar och de transporter som sker mellan detta företags fabriker i Holland och Sveri- ge.
När det gäller "Space-Tags" så kommer det att ägas gemensamt av Tagmaster och ett engelskt företag, där TM står för hårdvaran och det senare företaget för mjukvaran. Bakgrunden är denna: (Jag tror att siffrorna är korrekta. Är de inte det så ger de ändå en indikation på den aktuella marknadens storlek.) De fem hundra största flygbolagen i världen äger i genomsnitt 25.000 matvagnar. 5-10% av dessa försvinner varje år, huvudsakligen genom stölder. Varje matvagn kostar 7-8.000 kr i inköp. Det finns således ett behov av en bättre kontroll över dessa vagnars förflytt- ningar i och från flygplatsernas kök och till flygplanen och från flygplanen till destina- tionsflygplatsernas flygkök. Detta är en nisch som Tagmaster avser att inmuta.
Som framgår av kommunikén från bolagsstämman så tänker sig Tagmaster även i övrigt att gå från att vara ett renodlat hårdvaruföretag till att i ökad utsträckning sälja informa- tion som samlas genom den försålda hårdvaran. Ett litet exempel kan ges. I Asien blir tra- fiksituationen alltmer mer ohållbar. Det är av vikt att trafiken flyter så smidigt som möjligt. Vid inpassering i garage kan det därför vara av betydelse att den inpasserande snabbt får information om lediga platser. En sådan information kan tas fram genom de läsa- re och de "taggar" som TM säljer.
Summa summarum: Jag tror att vi successivt kan komma att få se ett nytt Tagmaster. Vid värderingen av företaget bör man försöka bör- ja se företaget i en ny skepnad, dvs. som le- verantör mindre av hårdvara och mer av infor- mation. Om företaget lyckas inmuta lönsamma sådana informationsnischer så kan vi så små- ningom komma att få se successivt dramatiska uppvärderingar av företaget.
|
 |
Robux - Funderingar
|
PGA
|
2000-05-20 15:17:06
|
|
|
Risk att köpet av IT Compagniet ej blir av PGA aktien fallit
Jag har svårt att tro att Robux kan sälja systemet till upparbetade kunder i utlandet då Jerker är borta. Försäljning av sytemet till rätt köpare och till rätt pris kanske är det bästa och kan ge en bra slant.
Köp av IT-bolag kan bli svårt då kassan på ca 8 Mkr inte räcker långt.
Styrelesen kanske bör försöka hitta köpare till Robux i detta läge.
|
 |
VITS - List byte - Nordnet
|
Hasse
|
2000-05-20 15:07:10
|
|
|
Hej, kan någon ge svar/råd/guide på nedan. 1.Kan jag i juli hos Nordnet handla via Internet direkt på/i VITS, utan att mäklare hos Nordnet Skär imellan vid en affär? 2.Vad blir mäklarens roll om jag kan handla på/i VITS utan att mäklaren ringer över ordern? 3. Vart ska jag öppna depå (förslag på bra platser där jag kan handla små poster) om jag inte nöjd med Nordnet? 4. Vem övertar nuvarande IM-handel systemet, där jag kan handla direkt (Inet) utan att någon mäklare?
|
 |
Carolus
|
PLURA
|
2000-05-19 22:04:18
|
|
|
Mycket trevligt , att du är tillbaka.
Ha´de....
|
 |
I-marknaden
|
Carolus
|
2000-05-19 21:17:04
|
|
|
Ser att Lars-Åke tror att jag lämnat i-marknaden. Så är inte fallet!
Har inte haft tid att skriva och har bara följt vad som skrivits ganska oregelbundet.
Bolagen vi har följt så länge är fortfarande precis lika intressanta som tidigare flera till och med intressantare.
Jag gick ur börsen i mars av en huvudsaklig anledning - jag behövde stora delar av mitt kapital till en affär av ett helt annat slag. Dessutom var jag fullständigt övertygad om att vi hade nått toppvärderingar i många av bolagen - vilket jag ganska klart deklarerade när jag skrev "exit-carolus" inlägget. Vad jag hade kvar när jag klivit av var i stort sett endast Obducat, Rondeco och Paris. Dessutom har jag minskat mitt innehav i Paris. Nu börjar pengarna strömma till igen och jag tittar på många av dessa bolagen, som idag ser mycket attraktiva ut.
Jag är övertygad om att vi inte sett toppen på denna börscykel ännu. Jag siktar på sen hösten eller till och med början av nästa år som tänkbara tidskandidater för slutet på denna cykel. I anslutning till toppen kommer en ny rusning på förhoppningsbolagen - som alltid kommer igen sist efter ett fall.
Alltså tidsperspektiv 6-9 månader, kurser runt eller över ATH. Som Kylis skrev kan bottenfiske vara intressant. Det är ingen större brådska att gå in, men utnyttja tillfällena som ges.
Ha det bra...önskar...
|
 |
Ang. Cartesia!
|
Jonne
|
2000-05-19 14:48:57
|
|
|
Ja, ni måste förstå att Cartesia är ett redan implementerat "varumärke" på GIS-marknaden. Genom sammanslagningen med 4 andra bolag som medfört en breddad portfölj, har detta inneburit att det egentligen inte finns någon anledning att inte välja Cartesia som leverentör. Dom kommer att bli störst i Norden inom ett år
|
 |
Från VCW
|
PLURA
|
2000-05-19 11:29:55
|
|
|
BYG o Affekaffe/SBI-holding 2000-05-19 09:54:53 Vad säger ni om den här nyheten från Ticker OM:Erbjuder clearing av derivatkontrakt på SBI-aktier. Eldkvarn
|
 |
Obducat
|
Bengan
|
2000-05-19 10:51:48
|
|
|
OBDUCAT: DELÅRSRAPPORT 2000-03-31 MARKNADSACCEPTANS FÖR OBDUCATS TEKNIK
* Internationella marknadsaktiviteter har genomförts under perioden och resulterat i ett flertal konkreta förfrågningar från CD/DVD-, mönsterkorts- och hårddiskindustrierna
* Marknadssatsningar av EFAACE och utvecklingsarbete med Ruwel leder till kommersiellt genombrottsprojekt med Océ
* Koncernens försäljning ökar med 70%, från föregående år 4,8 MSEK till 8,3 MSEK
* Utvärdering av EFAACE hos Ruwel överträffar förväntningarna
* Världens första maskin som skriver med elektronstråle på roterande media levererad
* Extra bolagsstämma den 9 mars fastställer styrelsens förslag till riktad nyemission till Skandifinanz AG, Zürich, och bolaget tillfördes 63,5MSEK genom nyemissionen
Verksamheten
Koncernen
Koncernrapporteringen omfattar affärsområdena DIMAS, CamScan, EtchTech, NIL och Xicon.
Affärsområde DIMAS (Direct Matrix System) tillverkar och marknadsför tillverkningsutrustning för industriell framställning av matriser för optiska minnesmedia, främst inom marknadsegmentet CD och DVD industrin.
Inom affärsområdet CamScan tillverkas och marknadsförs avancerade svepelektronmikroskop. Bolaget anses vara kvalitetsmässigt världsledande inom sitt område.
Verksamheten inom affärsområdet EtchTech består i kommersialisering av den patenterade mikrostrukturtekniken (etsmetoden) under det registrerade varumärket EFAACE, främst inom kretskorts- och hårddiskindustrierna.
Affärsområde NIL (NanoImprintLitografi) omfattar konstruktion, utveckling och tillverkning av utrustning för massproduktion av nanostrukturer, t.ex. biosensorer och framtidens hårddiskar.
Affärsområde Xicon omfattar konstruktion, utveckling och tillverkning av elektronikprodukter, främst intelligenta sensorer för bl.a. fordonsindustrin. Xicon genomför dessutom konstruktions- och produktionsuppdrag baserade på nya teknologier.
Resultat och finansiell ställning
Koncernens omsättning för januari-mars uppgick till 8 313 KSEK (föregående år 4 820 KSEK).
Koncernens resultat före skatt uppgick för rapportperioden till – 4 551 KSEK (–4 851 KSEK).
Likvida medel och kortfristiga placeringar i koncernen uppgick till 65 361 KSEK (6 461), varav i moderbolaget till 64 807 KSEK (4 943 KSEK).
Nyemissionen riktad till Skandifinanz AG fastställdes av den extra bolagsstämman den 9 mars har tillfört koncernen 63,5 MSEK. Emissionen omfattar 4 miljoner aktier av serie B till en kurs av 15,89 SEK. Samtidigt bemyndigades styrelsen också att emittera 1 miljon B-aktier vid ett eller flera tillfällen fram till den ordinarie bolagsstämman.
Obducat förvärvade under mars månad en nanoimprintmaskin (NIL-2). Betalningen av maskinen sker genom en apportemission i enlighet med bemyndigandet från den extra bolagsstämman.
Utvecklingsarbetet för DIMAS-systemet följer projektplanen. Marknadsbearbetningen, som bl.a. sker genom deltagande på branschmässor, har resulterat i flera intressanta offertförfrågningar från CD/DVD-, mönsterkorts- och hårddiskindustrierna avseende leveranser av DIMAS- och DIS-system. Första leverans av ett komplett DIMAS-system beräknas ske under året.
I EtchTech har utvärderingsarbetet fortgått med Ruwel - Europas största mönster- och kretskortstillverkare - av Obducats patenterade etsteknik EFAACE för industriell produktion. Utvärderingen skall vara avslutad under första halvåret 2000. Resultaten har överträffat projektets kravspecifikation avseende etsning av små strukturer för mönsterkort. Marknadsbearbetningen intensifieras och flera mycket intressanta projekt har identifierats.
CamScan ser nu en ljusning på den avvaktande hållning som marknaden hade under senare delen av 1999 och början av år 2000 och både orderingång och offertförfrågningar är nu på planerad nivå. Ytterligare två distributörer har utsetts under perioden.
Xicons positiva utveckling fortsätter. Det finns ett stort intresse för företagets produkter både för produktion och licensiering. Ett systematiskt arbete med att effektivisera produktionen börjar nu ge resultat. Nya utvecklingsingenjörer har anställts för att kunna möta efterfrågan på konstruktions-lösningar.
Investeringar
Under rapportperioden har investeringar i utvecklingsarbete skett i koncernen med 5 057 KSEK. Av dessa är 3 969 KSEK hänförligt till aktiverade utvecklingsprojekt.
Händelser efter rapportperiodens utgång
Obducat har genom sitt utvecklingsarbete med Ruwel fått ett uppdrag av Océ i Holland om utveck-ling av ett nytt mönsterkort. Obducat har tidigare utfört tester för Océ i laboratorieskala och verifierat tekniken. Nu vill man gå vidare och anpassa EFAACE för Océs mönsterkort.
Inom affärsområdet DIMAS levererades den första kommersiella elektronstrålemaskinen (EBR-200) till ITRI i början av maj. Detta är den förstas maskin i världen som skriver med elektronstråle på roterande media för användning i framtida hårddiskar och optiska media. EBR utgör en viktig del av DIMAS, men har även ett flertal andra användningsområden inom s.k. “patterned media” för hårddiskindustrin.
Styrelsen föreslår att bolagsstämman skall besluta att Obducat AB skall uppta förlagslån med avskiljbara optionsrätter med företräde för anställda och senare anställda i Obducatkoncernen.
Information
Delårsrapporten per 30 juni 2000 kommer att lämnas den 4 augusti 2000
Malmö den 19 maj 2000
På uppdrag av styrelsen
Kåre Lindahl Verkställande direktör
Denna rapport har ej varit föremål för särskild granskning av bolagets revisorer.
|
 |
Vad köpa
|
Fredde
|
2000-05-19 10:36:27
|
|
|
Funderar på Sonesta och Rondeco. Vem kommer att gå bäst på 1års sikt? Ska båda aktierna till sbi listan?
Tacksam för svar.
|
 |
Rondeco
|
Haren
|
2000-05-19 10:19:58
|
|
|
Av radionyheterna idag kan man dra slutsatsen att, till följd av en svensk uppfinning, sopförbränning är morgondagens melodi. Kommentar önskas av någon som är insatt i den nya konkurrenssituationen. Mvh
|
 |
Respekterade (hm nåja) Lars Åke
|
KYLIS
|
2000-05-19 10:19:19
|
|
|
För att återvända till dit inlägg så stämmer det väl på den punkten att det inte finns lika stor anledning att snacka sönder chaten då läget är på nuvarande nivå, att säga att storhetstiden är förbi är att ta vatten över huvudet givetvis har bolagen inte blivit mindre värda då flertalet övverrasket positivt i rapporterna men denna våg har till skillnad från tidigare drabbat övriga börsen exakt lika hårt, skillnaden besitts bara i värderingarna. Så visst kommer ex Sonesta att få en högre värdering, det är ju självklart om man växer ex i den takt som Cashguard gör. Vi är i en vågdal och då spelar det knappt någon roll vad som händer rent nyhetsmässigt men bättring kommer eller ljusare tider förutspås då småbolag siar i en allt ljusare framtid enligt en nyligt gjord undersökning och inte bara det för aktiesammanhang kan sägas att dessa sk ras bara är av nytta och man har sagt det tidigare, mycket har varit bubblor och uppgången har varit oroväckande bred, bolag som visar vinst växer stadigt skall nu uppvärderas och sk förhoppningsbolag får det allt tyngre vilket ju konkurrsen i E-handelsbolaget Boo visar med eftertryck, helt plötsligt påstår man nu att 75% av dessa riskerar konkurrs. Kan tilläggas att det är när man jämrar sig som mest som dom bästa köplägen uppstår och givetvis kommer bolagens All Time High att slås med råge på sina håll, om vi sen snackar i tidsperspektiv på 4 eller 12 månader må vara men att enskilda bolag kommer att befinna sig på dessa nivåer anser jag som en självklarhet. Nu är omsättningen så pass svag att det kan löna sig att "fiska" för otålighet kan gå till den gränsen att man säljer till vilket pris som helst, ex Rondeco på 2 kr OK bara 200 st men det visar vad orderdjupet kan ställa till med då det till synes saknades köpare.
|
 |
Obducat
|
Fredde
|
2000-05-19 10:15:53
|
|
|
Kommer den riktiga uppgången nu?
|
 |
IMÄ
|
MiljöMagnus
|
2000-05-19 08:54:24
|
|
|
Tex så har Engberg köpt drygt 700 000 aktier som är rapporterat den 15/5.
En fråga: Vet någon hur detta kan gå till? Omsättningen i IMÄ är ju närmast obefintlig. Det måste alltså handlas med aktien utanför börslistan, eller? Det gäller antagligen också Robux där köp har gjort av ett par miljoner aktier. Någon som kan ge en förklaring?
Trevlig helg
|