 |
>>Kylis<<
|
Rökta räkan
|
2002-01-03 11:06:54
|
|
|
Vad föredrar du för Bolag nu?
|
 |
Björn Davegårdhs krönika i Arbetet
|
Dream Team
|
2000-04-25 20:03:56
|
|
|
En gissning är att börs-turbulensen fortsätter för IT-aktier och telekom Många frågar sig säkert om de kan pusta ut nu - om nedgången är slut och börsen återgår till sitt forna jag? Själv är jag tveksam. Stockholmsbörsen stod visserligen stark vid den senaste nedgången på Nasdaq. Min gissning är ändå att turbulensen fortsätter ytterligare en period. Och jag tänker då särskilt på aktierna i den s k nya ekonomin; IT och telekom. En anledning är att de helt enkelt är omöjliga att värdera med traditionella värderingsmodeller.
Alla vet att utvecklingen går mycket snabbt. Men vilken tillväxttakt är rimlig att räkna med; 30- 40- eller 100-procentiga försäljningsökningar. Hur stor del kommer från organisk tillväxt och hur mycket beror på företagsköp. Och hur är det med de nya produkterna? Är de unika, eller finns det konkurrenter som jobbar med helt andra och kanske överlägsna teknologier?
För att inte tala om bolagens finansiella situation. Det senaste året har det varit brist på högriskplaceringar. Bolagen har inte haft svårt att fylla på kassorna när så har behövts. Sannolikt blir det betydligt svårare den närmaste tiden. Flera fondkommissionärer har redan skjutit på nyintroduktioner. Men en del bolag är i skriande behov av nytt kapital och måste till varje pris genomföra nyemissioner. Det innebär sjunkande priser vilket även drabbar de bolag som redan är noterade.
Med ökad osäkerhet kommer marknaden också att bli otåligare. För produktbolag som Effnet, Switchcore, Net Insight, Dynarc, TRS, Obducat m fl gäller det att visa tecken på framgång - riktiga order. Annars kommer marknaden att tröttna. Jättelika förluster bland Internetkonsulterna kommer att straffas med ännu lägre kurser o s v. Svängningarna på börsen blir ofta större än vad de flesta tror. Och det gäller både upp- och nedgångar. Det är nog inte så tokigt att hålla i plånboken ytterligare en period. Eller åtminstone tills du känner dig komfortabel med den aktie du köper.
När jag själv tittar på en aktie vill jag att den relativt snabbt ska kunna stiga med 25 procent. Det innebär att jag bara i undantagsfall analyserar de stora företagen. Här är såväl börsmäklarfirmor, banken och institutioner mycket alerta. Storföretagen värderas ofta efter förtjänst - även om Ericsson och Nokia lyckats överraska stort då och då.
Med flertalet små och medelstora företag är det tvärtom. Varken tidningar eller analytiker följer dem särskilt noga. Och då går det att göra fynd. Själv jobbar jag med en kombination av olika variabler som jag bedömer som viktiga. Här finns bolagets produkter alltid i fokus. Självfallet ska de vara bra. Men jag har en del andra krav:
o Helst ska de vara patentskyddade
o Konkurrensen ska vara liten, som TSR:s bredband via radio
o Gärna produkter som konsumeras om och om igen, typ Gambros dialysatorer.
o Den som är marknadsledande, som Lindab på runda ventilationsrör, får ett extra plus.
Jag gör för det mesta en bedömning av ledning och styrelse. Har VD gjort bra ifrån sig på andra jobb? Finns bonussystem med klara regler och hög ribba är det bra. Om VD hämtats från de egna leden (som i t ex Skandia) är det en stor fördel. Har VD hämtats från en hel annan bransch (som t ex Föreningssparbankens Birgitta Hedlund-Johansson) är det å andra sidan en stor nackdel. Rimligen har en sådan VD ett par års internutbildning innan hon kan göra något vettigt.
En styrelse som utsetts enbart p g a skicklighet och kompetens är en ovanlighet bland svenska storföretag. Det gäller mest att vara med i rätt jaktlag. I de mindre företagen är det oftast tvärtom - särskilt de familjeägda företagen anstränger sig för att komplettera ägarrepresentanterna med dugligt folk.
Bra produkter och bra ledning är en utmärkt utgångspunkt vid aktievalet. En stark finansiell ställning ger bolag stor frihet att agerar. Kan man dessutom komplettera med en riktig vinnarsituation är lyckan gjord. Ett par exempel på vinnarsituationer:
o Bolaget har just introducerat en ny kanonprodukt - eller etablerat sig på en ny marknad. Här finns t ex Höganäs som växer i USA och Enea som just introducerat sitt fina operativsystem på den amerikanska marknaden.
o Ett kliniskt test på ett läkemedel är just klart eller en produkt har kommit så långt att den kan utlicensierats - som Karo Bios nukleära receptorer.
o Hela branschen har fått högre värdering utom "vårt" företag - t ex TurnIT inom IT. Skulle de olika delarna inom TurnIT säljas ut var för sig skulle värdet bli avsevärt större än nuvarande börsvärde.
Speciellt gillar jag företag som har en bra del och en dålig del. När Frontec äntligen beslutade sig för att särskilja teknologidelen blev aktien en vinnare. Elekta har gjort sig av med de mest förlustbringande verksamheterna och är en aktie värd att bevaka. Rätt som det är syns åtgärderna även i resultaträkningen.
Den som redan har riktat in sig på en aktie kan nog börja köpa nu. Andra ska vänta till det känns "rätt".
Köp Höganäs Gambro Lindab Behåll TurnIT Karo Bio Frontec Osäkra
Icon Framfab Cell
|
 |
Betr. Jerker Pohl
|
Sara
|
2000-04-25 19:03:30
|
|
|
Enligt uppgifter från Ordföranden i Robux har Jerker drabbats av en svår hjärnblödning och det är idag ovisst hur hans hälsotillstånd kommer att utvecklas. Jerker vårdas fortfarande på sjukhus. Arbetet sköts för närvarande av Robert Rehbinder och till honom närstående medarbetare samt ett stort angagemang från styrelsen. Vi får hoppas att Jerker tillfrisknar
|
 |
Tradedator
|
Dream Team
|
2000-04-25 18:23:29
|
|
|
Tack för inlägget. Återkom gärna när du får mer information.
|
 |
Cashguard
|
Tradedator
|
2000-04-25 18:04:56
|
|
|
Eftersom den information jag delgav om Cashguard tidigare var uppskattad, tänkte jag ge lite påfyllning av den varan.
Cashguard förbereder ombyggnad av sina maskiner i syfte att sänka kostnaderna och därmed öka konkurrenskraft och lönsamhet.
Dagens plåtdetaljer är dyra, relativt plastdetaljer, om försäljningen av maskiner ökar. Förberedelsen består i att bygga om maskinerna med plastkomponenter. Fördelen är lägre vikt, att flera komponenter kan integreras i en bit och självklart billigare styckkostnad.
Den fasta kostnaden i ett projekt av denna karaktär är relativt stor, men ju fler detaljer som går åt, desto billigare blir varje detalj (när break-even är nådd.
Som spekulant är detta positivt eftersom bolaget förbereder sig för att sälja allt större kvantiteter.
För övrigt har bolaget i dag en orderstock på ca. 20 miljoner.
|
 |
Jerker Pohl
|
niceguydavid
|
2000-04-25 16:29:40
|
|
|
Ngn som vet ngt om hur länge han kommer att vara borta? Hur kommer denna frånvaro att påverka Robux position?
VH
|
 |
Aktuella kurser för dem som saknar depå
|
origo
|
2000-04-25 16:24:37
|
|
|
Tack skall du ha Dream Team
|
 |
>G@mm@l Skåpm@t
|
Rockefeller
|
2000-04-25 15:39:56
|
|
|
Jag skulle vilja komma i kontakt med dig angående en sak. Har du möjlighet att mejla mig?
chjo@gbg.ifsab.se
|
 |
Dream Team
|
SäkerPåSinSak
|
2000-04-25 14:14:10
|
|
|
I see ;-)
|
 |
Aktuella kurser för dem som saknar depå
|
Dream Team
|
2000-04-25 14:05:38
|
|
|
VP-namn Ändring Senast Köp Sälj Högst Lägst Antal Arcam B -0,40 4,00 3,90 4,00 4,00 4,00 1 500 Cartesia B -0,80 9,20 9,20 10,00 10,00 9,20 600 Countermine B 0,00 16,50 17,00 19,50 0 Countermine TR -0,27 0,23 0,23 0,50 0,23 0,23 100 Flying B -1,00 57,00 57,00 58,00 58,00 57,00 152 Focal B +1,75 13,50 13,50 15,00 13,50 13,50 1 050 MultiSimplex B 0,00 3,75 3,40 3,70 3,75 3,20 7 400 Paris B +0,10 1,40 1,30 1,40 1,40 1,40 400 Robux -0,06 0,70 0,70 0,71 0,74 0,65 5 900 Rondeco B 0,00 3,45 3,40 3,45 3,50 3,45 27 386 SBT B -0,05 0,80 0,75 0,80 0,80 0,80 3 200 Sonesta B +0,25 3,30 3,30 3,40 3,30 3,30 17 050 Tagmaster B -0,05 2,25 2,25 2,30 2,45 2,25 21 949 TransLink B -0,05 0,45 0,50 0,54 0,50 0,45 1 880
|
 |
SäkerPåSinSak
|
Dream Team
|
2000-04-25 14:03:11
|
|
|
Du har rätt i att man ser kurserna om man har depå, vilket jag har. Men frågeställaren saknar depå därav mitt svar.
|
 |
Dream Team
|
SäkerPåSinSak
|
2000-04-25 13:48:10
|
|
|
Som sagt, har du depå så ser du också kurserna.
|
 |
Stendött på IM
|
Junior
|
2000-04-25 13:46:48
|
|
|
Urusel omsättning och mest fallande kurser, bläääää
|
 |
Fredde
|
Dream Team
|
2000-04-25 13:23:30
|
|
|
Om du har teckningsrätterna i en depå utanför IM bör rätterna omvandlas automatiskt till aktier.
|
 |
origo
|
Dream Team
|
2000-04-25 13:21:30
|
|
|
Kursuppdateringen fungerar inte pga tekniska problem. Från hemsidan "Vi upplever för närvarande problem med uppdateringen av kurser på hemsidan och på Text TV. Vi arbetar naturligtvis på problemet och ska lösa det snarast".
Tyvärr finns det så vitt jag vet inget annat ställe som har aktuella kurser.
|
 |
IMI TR
|
niceguydavid
|
2000-04-25 13:18:29
|
|
|
Sista handelsdag med dessa var den 14 april.
VH
|
 |
imi
|
Fredde
|
2000-04-25 13:07:17
|
|
|
Kan man fortfarande köpa imi-tr? Blir dom automatiskt aktier eller måste man genomgå ett speciellt förfarande?
|
 |
Kurser IM listan
|
origo
|
2000-04-25 12:47:00
|
|
|
Jag har ingen depå på IM,däremot på Nordnet,men där är kurserna en dag gamla,finns det inget ställe man kan se,och varför är denna avstängd,brukar fungera annars
|
 |
origo
|
SäkerPåSinSak
|
2000-04-25 11:41:00
|
|
|
Har du depå så ser du kurserna.
|
 |
Innovationslistan
|
origo
|
2000-04-25 11:27:46
|
|
|
fungerar ej,visar slutkurser från 20,någon som vet??
|
 |
Lire refresh om Sonesta
|
KYLIS
|
2000-04-25 10:36:54
|
|
|
Utsikter för 2000
Under år 2000 kommer Sonesta att utveckla flera nya produkter inom området för genomlysning. De nya borden är av sk slide typ och skall användas tillsammans med genomlysningsutrustning ( C-båge). Intresset är stort för denna typ av bord hos tex Philips, Siemens, GE och andra tillverkare av C-armar. Serietillverkningen av Hill-Rom bord startar I mars och väntas vara I full drift maj - juni år 2000. Under år 2000 kommer 17 nya produkter inom Omron programmet att introduceras på marknaden med start andra halvåret.
Introduktionen följs av offensiv marknadsföring bl a är TV-reklamkampanj planerad till hösten -00. Sonesta var mycket tidigt ute med egen hemsida på Internet, vilken har blivit mycket uppmärksammad. Företaget kommer nu att fortsätta sitt arbete på att utveckla sin webbsida både internationellt och nationellt. Bolaget kommer att ha en svensk sida med egna produkter samt Omron friskvårdsprodukter. Även handel över Internet är under utarbetande. Sonesta kommer under det kommande året att nyanställa mellan 3-5 personer, för att kunna säkerställa de krav marknaden ställer på Bolaget i den fortsatta expansionen. Prognosen för år 2000 är en omsättning av ca 50 miljoner kronor med en fortsatt förbättrad lönsamhet.
Sonesta will be showing it's specialized line of of urology tables at the American Urology Association meeting from April 29 - May 4th in Atlanta, Georgia USA. This meeting is the largest and most important annual event in the field of urology and we hope to see you there. Sonesta representatives from Sweden and the US will be on hand at booth number 1837 in hall E to answer questions and to assist customers from all over the world.
Kort och gott, har för mig att Boxarn var skeptisk, vi har nog skilda uppfattningar i Sonestas fall även om vi på andra plan delar åsikter. Sonesta och Cashguard har jag på kort sikt dom klart intressantaste med IM-ögon sett. Speciellt Sonestas satsning på friskvårdsprodukter och om Internetsatsningen slår väl ut så kan denna försäljningskanal bli en guldgruva. Angående Cashguard så ligger aktien i tiden med allt fler rån som genomsyrar rubriker på Text-tv tidningar etc. Som sagt Cashguard, helt rätt just nu + att O-listan är aktuell en rapport kommer + att REWE funkar som en option med en hävstång ut på Europamarknaden som inte går av för hackor. Ser vi dessa två aktier på sikt så tror jag bägge har tagit steget i elitdivisionen även på kort sikt är dom heta dubblare.
|
 |
IMI TR
|
niceguydavid
|
2000-04-25 10:34:26
|
|
|
Ngn som vet när dessa konverteras till aktier? Är datum bestämt än? Har fått skillda uppgifter.
VH
|
 |
Robux-adresser
|
lugge
|
2000-04-25 09:27:20
|
|
|
Domäntjuvar finns överallt, men det viktiga är att Robux har .se och .com. Vem använder .net och .org? .nu-adresser blir mer och mer marginaliserade och används allt mindre av seriösa företag. De som registrerat tror att de kan sälja adresserna till Robux som förhoppningsvis svarar med ett stort leende.
Och Lars Åke suckar...jag har kollat dina inlägg och jag har konstaterat att du missat ATH ganska grovt. Men du har rätt i en sak - så länge vi alla är nöjda så varför bråka? Det kan bli en trevlig vår med IMI!
|
 |
>G@mm@l Skåpm@t
|
Rockefeller
|
2000-04-25 09:13:46
|
|
|
Jag skulle vilja komma i kontakt med dig angående en sak. Har du möjlighet att mejla mig?
chjo@gbg.ifsab.se
|
 |
Milton
|
insider
|
2000-04-25 07:43:56
|
|
|
Pröva att gå in på www.iconmedialab.nu It's a war out there!
|
 |
IT Compagniet
|
Milton
|
2000-04-25 00:27:50
|
|
|
Varför har detta företag registrerat domänerna www.robux.net, www.robux.org samt www.robux.nu? Antingen finns det en koppling till Robux IT Holding (mindre troligt) eller så är detta ett mycket oseriöst försök att göra affärer på. Vad tror panelen?
|
 |
Suck
|
Lars Åke
|
2000-04-24 20:03:06
|
|
|
Ser att min signatur debaterats flitig och att lugge påstod att jag skulle vara samma person som ä. Tänker inte ödsla mer tid till att komentera detta med mer än att jag för det fösta: INTE skrivit med någon annan signatur än den jag använder, dvs Lars Åke. För det andra: Jag låter var och en gå tillbaka och kolla vad jag skrivit tidigare. Obervera då när, och jämför med dåvarande kurser och dagens så har ni svart på vitt hurvida det varit rätt eller fel taktik. Jag är mycket nöjd och det verkar ni också vara, vilket är huvudsaken. Lycka till hur ni än tänker göra.
|
 |
Sonesta
|
Tiger
|
2000-04-24 19:08:04
|
|
|
Jag har nog missat något här. Varför har kräftorna tagit kommandot över Sonesta senaste tiden?? Vore ju typiskt om man missade nån viktig nyhet. Jag tänkte att Lars Åke och Fredrik kanske kunde svara eftersom ni verkar vara de enda som vet nåt (enligt dem själv)!
|
 |
Dream Team
|
PLURA
|
2000-04-24 19:07:43
|
|
|
Jag tog en titt in på VCW och upptäcker till min förskräckelse att du har blivit arg på mig och plockat bort mig från din mailinglista. Det var olikt dig. Ha´de....
|
 |
Fredrik H
|
PLURA
|
2000-04-24 14:59:09
|
|
|
Det blev fel på det förra inlägget, så här ska det vara: Man ska INTE kasta sten i glashuset....
Ha´de...
|
 |
Fredrik H
|
Dream Team
|
2000-04-24 14:35:32
|
|
|
Text saknas
|
 |
Fredrik H
|
PLURA
|
2000-04-24 14:16:54
|
|
|
Text saknas
|
 |
Mycket Skitsnack
|
Fredrik H.
|
2000-04-24 13:23:55
|
|
|
Text saknas
|
 |
Re:Dream Team
|
PLURA
|
2000-04-24 11:22:32
|
|
|
När Tellus kommer igång så tror jag att kursen hamnar kring 17-20:-(aktien var ju uppe i ca. 18:- innan nyem.). Enligt bolagets egen "sämsta prognos" så skulle det vid årskiftet vara 200 bolag noterade, om så är fallet så tror jag att SBI-h är värderat till ca. 1 miljard dvs en kurs på ca. 30:- Med allt det negativa som har förekommit kring bolaget så kan man kanske räkna med att antalet bolag på listan (200 st) uppnås under nästa år istället. Ha´de...
|
 |
Plura
|
Dream Team
|
2000-04-23 23:55:11
|
|
|
Vad har du för riktkurs för SBI-holding?
|
 |
Boxarn!
|
Dallas
|
2000-04-23 22:06:33
|
|
|
Tack för dina intressanta inlägg-läser dem med förtjusning!
|
 |
Dream Team
|
KYLIS
|
2000-04-23 20:48:58
|
|
|
Tack, lyssnar just på detta och snacket om G:son (kloka gubben attityden) mycket intressant.
|
 |
Radioprogram om aktietrading
|
Dream Team
|
2000-04-23 20:35:13
|
|
|
www.sr.se/p1/program/dokumentar/lyssna.htm
För att lyssna måste ni ha gratisprogrammet RealPlayer.
|
 |
Som vanligt Dream Team
|
KYLIS
|
2000-04-23 20:30:21
|
|
|
Tack då var man inte helt ute och cyklade alltså. Och angående debatten på den här sidan så tenderar det alltid att bli smutskastning mot någon då marknaden viker, i uppgång hörs inte baissarna speciellt mycket men i nergång vill dom få hela världens bekräftelse, tror att signatur som baissat IMI varit flitigt i farten på VCW och spridit diverse osanningar först negativa och nu positiva då underliggande signatur vill sälja. Själv vidhåller jag att mina riktkurser skall nås sen kan man ju tycka att ex IMI,s emission kunde kommit lite lägligare med tanke på börshumöret men i det här fallet få vi se framtiden med tillförsikt och så även börsen överlag då det smygit in sig en skeptism mitt i den vilda optimism vi skönjt under senaste halvåret, givetvis sunt även om alla hade hoppats på att träffa uppgången och köpa på botten, tro mig det är det inte många som lyckas med även om vissa skrävlar med det. Visst är baissare också nyttiga men då bör man använda en lite mognare attityd för att man skall ha något förtroende för personen men oftast låter det "Vad var det jag sa" sen ska man inte bli blåögd och tro att allt växer till himlen utan man bör vara realist också sen beroende på hur lång sikt man ser det för börsen kommer att svänga fortsättningsvis också och en del investerare "tro det eller ej" är helt omedvetna om dessa svängningar då dom ser sina innehav på 3-5 års sikt även om det inte är något jag direkt rekommenderar då det gäller tillväxtbolag utan man bör hålla sig ajour med vad som händer även om en långsiktig tillväxtportfölj garanterat slår Index med råge. Räkna med kortsiktig fortsatt press på IT, men kom ihåg att vi pratar om den "nya ekonomin" där den ännu nyare är i antågande (forskningsstadiet) och utvecklingen för vissa bolag kommer att sig helt sjuk.
|
 |
lugge
|
QRT-OV
|
2000-04-23 20:13:26
|
|
|
Instämmer!
|