 |
>>Kylis<<
|
Rökta räkan
|
2002-01-03 11:06:54
|
|
|
Vad föredrar du för Bolag nu?
|
 |
phk
|
Boxarn
|
2000-01-30 14:17:01
|
|
|
Jag instämmer till fullo i din uppfattning "att knappast inget är viktigare än led- ningens ledaregenskaper, dynamik och omdöme." Du föreslår därför att vi utbyter information om vad vi vet om företagsledningarna - och att vi bara nämner dem som vi har ett gott intryck av. Jag antar utmaningen och här kom- mer några opretentiösa "snapshots". Du och ni andra får ta det för vad det är. Hoppas att andra vet litet mera och informerar om detta.
Rondeco. Har förmodligen den mest dokumente- rat kvalificerade ledningen bland IM:s pro- jektbolag. SO har varit VD för Skanska, VD har varit kommunalråd, en av styrelseledamö- terna sitter i EU-parlamentet, osv.
IDL. VD har gjort ett mycket dynamiskt in- tryck på mig. Han verkar vara ett energiknip- pe. Han agerade beslutsamt efter Bekis kon- kurs. Har varit divisionschef(?) på Pharma- cia.
Sonesta. VD verkar vara urtypen för en duktig entreprenör. Har stor internationell erfaren- het.
Vitec. VD ger intryck av att vara en något tjurig person som kan ta företaget långt. Han har doktorerat på det område som företaget är verksamt inom.
Paris. VD och huvudägaren imponerar med sin kunnighet. Ger intryck att vara mycket se- riös.
Focal Point. Inte alls förvånande att inbjud- ningarna till talarstolarna haglar över VD:n och huvudägaren. En lysande pedagog. Hans doktorsavhandling är nära knuten till den programvara som företagets affärsidé tar sin utgångspunkt i. Lärare på Linköpings Tekniska Högskola. Kommer att ta detta företag långt. Tro mig!
|
 |
En ny intressant uppstickare?
|
clagra
|
2000-01-30 13:53:44
|
|
|
Det finns flera onoterade bolag som idag har en begränsad verksamhet och som säkert kan tänka sig att bli ett framtida IT eller tillväxtbolag. Före detta fastighetsbolaget Bonifazius ledning har bekräftat att man idag har en balansräkning som är helt ren så när som på 13 Mkr i kassan. Man säger att man jobbar mot två tillväxtalternativ och förhoppningsvis kommer med ett offentliggörande inom en snar framtid. Aktien norteras på den s k Göteborgslistan www.thenberg.se/th_otc.html, och kostar 1.80. Aktien ser ut som en straffspark - som får skjutas om gång på gång tills det blir mål. Jag har inget mer att tillägga i ärendet men nog känns det som ett frestande scen
|
 |
Forsis
|
Arvid
|
2000-01-30 13:37:52
|
|
|
Vi är inte korkade.
Jag har köpt Biolight på 10 och sålt de på 14, det var ett tag sen och sen dess har jag inte intresserat mig för bolaget.
Dock kan jag känna mig lite korkad för att jag inte köpte Nokia 1987; min sämsta ickeaffär.
|
 |
Forsis
|
Dream Team
|
2000-01-30 13:35:05
|
|
|
Vilka har en målkurs på 25 kr?
|
 |
Är det nån som nappat?
|
Forsis
|
2000-01-30 13:23:37
|
|
|
Hej igen. Är det nån som nappat på mitt tips om Biolight? Nu har jag fått reda på att de har en målkurs nånstans runt 25 kr inom ett par månader. De har redan gått upp 219 % sen jag köpte dem. Ni är så korkade om ni inte köper dem. Själv köpte jag 8000 aktier när de stod i 2,10!! Jag lovar er att de kommer att stiga ytterligare, jag är fullkomligt säker. Presskonferansen kommer närmare...
|
 |
Re: Boxarn
|
PLURA
|
2000-01-30 13:21:46
|
|
|
Tack för(som alltid)ett helt uttömande svar. Nej, det är ingen fara med min försäljning på ca. 6:-.Jag är nöjd med en uppgång från 2:-till 6:-. Tänk på att SBI-holding ochså tjänar pengar på SBI-online. Dealen med DI innebär att mycket pengar i framtiden kan komma att glida in på plus-sidan i bokslutet.
Ha´de...
|
 |
PLURA
|
Boxarn
|
2000-01-30 13:03:50
|
|
|
Först tänkte jag var litet stygg mot dig. Jag såg att du sålt av en tredjedel(?) av dina SBI-aktier på nivån 6 kr. Det gjorde inte jag. Innehavet är fortfarande intakt. Detta trots att jag, som du känner till, till skillnad från dig, inte varit utan tvivel på på SBI:s framtid. Min grundinställning är emellertid glasklar: SBI har, OM KORTEN SKÖTS PÅ RÄTT SÄTT, en lysande framtid framför sig.
Vad gäller bokslutskommunikén så framkom inte något egentligt nytt. Positivt var dock att VITS verkar vara på gång, kanske litet snab- bare än vad jag tidigare befarade.
Signaturen "KA" gjorde under veckan beräk- ningar över vad transaktionsavgifterna kan komma att inbringa. Dessa byggde på att SBI kommer att få 2 promille i intäkter från om- sättningen. Jag tror det är en för hög siff- ra. 1 promille torde ligga närmare sanningen. Uppgifter i Afv för jag tror det var cirka ett år sedan tydde på att årsomsättningen på SBI-listan är i paritet med marknadsvärdet för bolagen noterade där. Eftersom detta marknadsvärde ligger i trakterna av 15 mil- jarder så skulle intäkterna i nuläget uppgå till 15 miljoner på årsbasis. Då har inte hänsyn tagits till den eventuella påverka på "handelsintensiteten" som VITS kan komma att få, om det nu blir i negativ eller positiv riktning. Om de företag som nu noteras hos SBI i framtiden får en stark kursutveckling så kan listan komma att bli mer attraktiv bå- de på så sätt att fler bolag inte blir så be- nägna att flytta till OM och att fler bolag söker sig till SBI. Vi kan komma att få en positiv spiral. Även om man inte i övrigt kan göra några jämförelser så kan vi påminna oss att innan sådana företag som Microsoft och Intel - och några till i nästan samma klass - stannade kvar på NASDAQ trots det börsvärde de uppnått, så var det tidigare någonting helt otänkbart. Innan detta skedde så gick alla företag nästan med automatik över till New York Stock Exchange. Kanske vi får upple- va en liknande utveckling. Och det tål att tänka på!
Ett sådant här miniförsök till fundamental analys är emellertid helt otillräcklig när det gäller att försöka fånga "värdet" på ett företag som SBI. - Jag anser för övrigt att "fundamental analys" är ett ytterst dubiöst verktyg överhuvudtaget och i synnerhet vad gäller den typ av företag som IM-bolagen ut- gör. (Därmed inte sagt att vi ibland kan få en viss vägledning av en sådan analys.) - Li- tet slarvigt uttryckt skulle man kunna påstå att "värdet" istället skall hämtas från det faktum att företaget är verksamt inom den fi- nansiella sektorn - som tros bli en bransch karakteriserad av en närmast revolutionerande expansion och utveckling - och utifrån de personer och företag som är knutna till SBI och det kontaktnät som dessa personer och fö- retag representerar. Som bas för en nordisk och senare internationell expansion, till exempel! Det är åt det här hållet som jag tror att vi bör rikta våra blickar för att skapa oss en uppfattning om "värdet" på före- taget.
I övrigt så anser jag att kombinationen av Björn Nordstrand som styrelseordförande och Raoul Grünthal som VD - den senare med rätt bakgrund vad gäller informationsbiten som ti- digare chefredaktör (och VD?) för Finanstid- ningen - skulle komma att utgöra ett "dream team". (Ursäkta mig, "Dream Team"!)
|
 |
Flying
|
Dream Team
|
2000-01-30 11:59:15
|
|
|
Någon har ställt nedanstående fråga på VCW-respons till företagsledningen. Det skall bli mycket intressant att se om dem svarar. Naturligtvis återkommer jag om bolaget svarar. Flying - fram med korten! Hur kan styrelsen ställa sig positiv till budet från Skyways till alla minoritetsaktieägare? Tycker ni inte att det är ett bedrägeri, då företaget har ett av börsens lägsta p/e tal trots att det befinner sig i en kraftigt expansionsfas?
Kan ni redovisa vilka optionsavtal/aktieägaravtal/förmåner Skyways har erbjudit samtliga berörda personer som rekommenderar minoritetsaktieägarna att sälja?
romolus & remus, 2000-01-28
|
 |
Cashguard
|
Dream Team
|
2000-01-30 11:39:10
|
|
|
Fann nyss nedanstående på VCW, är det någon av er som har något som styrker inlägget?
CashGuard 2000-01-30 11:11:04 Efter månader av förhandlingar är CashGuard nu mycket nära en betydande order (40-60 system) till en kund i södra norrland. D V försäljaren
|
 |
BOXARN
|
PLURA
|
2000-01-30 11:15:22
|
|
|
Du måste väl hålla med om att SBI-listan just nu är het och att det riktigt stora genombrottet för listan kommer med VITS. Jag bygger det på att: Trots en viss flytt från SBI till O-listan gick SBI-index upp med över 200% 1999 och under detta år har indexet stigit över 50%. Dessutom tar NordNet emot ordrar till SBI-listan endast genom nätet och inte genom telefonen. Detta eftersom handeln har exploderat.
Nå, vad säger Du.
Ha´de...
|
 |
IMÄ
|
Boxarn
|
2000-01-30 10:55:34
|
|
|
På tal om IMÄ! Tre orsaker till den snabba uppgången i aktien kan urskiljas:
1/ Först och främst naturligtvis att kurserna för de i innehavet ingående aktierna fortsät- ter att stiga.
2/ Som framgår av inläggen på VCW så har många som fått upp ögonen för IM-aktierna inte någon möjlighet att i nuläget köpa dessa aktier direkt. Om jag förstått det rätt så är det bara vissa FK genom vilka man kan köpa aktierna. Detta har gjort att många tvingats köpa in sig via IMÄ. Detta förhållande har bidragit till att trissa upp kursen.
3/ Många har också börjat spekulera om det "egentliga" värdet på de aktier i IMÄ:s inne- hav som inte är noterade. I ett meddelande som skickade ut under den gångna veckan där man upplyste om vilka emissioner som är på gång dök det upp ett nytt bolag som av besk- rivningen att döma företer vissa likheter med Arcam. Kanske också detta, tillsammans med beskrivningen av "dataFolket Biosis" (hette det så?) som ett programvaruföretag inriktad på sjuk- och hälsosektorn, fick vissa att försöka föregripa händelsernas gång.
Jag har tidigare skrivit om den betydelse som en fortlöpande tillväxt i IMÄ:s "kundbas" kan komma att få för de emissionsvolymer som fö- retaget kommer att få i uppdrag att hantera. En liten föraning om detta ges också i med- delandet. Isec och Sonesta kommer att under första kvartalet emittera nya aktier. Visser- ligen i ganska blygsamma volymer, men ändå! Och nya emissioner kommer naturligtvis att komma i samband med att de företag som nu in- te är noterade "går publikt".
|
 |
Banco
|
Boxarn
|
2000-01-30 10:32:02
|
|
|
Bancos Teknik & Innovationsfond har under årets första månad stigit med över 40%. Under de 13 månader som gått sedan årsskiftet 98/99 har andelsvärdet ökat med 350%. Detta "stic- ker ut" i fondtabellerna och lyser naturligt- vis i ögonen på Bancos kunder. Inflödet i fonden torde vara tillfredsställande. Kanske det också har en viss betydelse för IMÄ som ju har ett samarbete med Banco.
|
 |
Cashguard (från VCW)
|
ÅSA
|
2000-01-30 10:12:07
|
|
|
Cashguard 2000-01-30 09:52:47 7/2 kommer rapporten. Vem vågar stå utanför när aktien rusar? CASHGUARD: DELÅRSRAPPORT 1999-01-01 - 1999-09-30 · Omsättningen blev 18,2 (3,4) miljoner kronor - en ökning med 435 % · Nettoresultatet blev 0,2 (-8,4) miljoner kronor · Orderingången blev 30 miljoner kronor- orderstocken är 12 miljoner kronor · 500 CashGuard system installerade i Sverige · Övertecknad nyemission tillför bolaget 9,5 miljoner kronor · Beslut om att ansöka om notering på O- Listan Verksamheten Efterfrågan på CashGuard systemet ökar, bland annat genom sin unika egenskap att kombinera effektivitet, lönsamhet och säkerhet. Dessutom saknas direkt konkurrens. CashGuard är idag en av de främsta åtgärder handeln kan genomföra för att öka produktivitet, arbetsmiljö och säkerhet. CashGuard har under det tredje kvartalet driftsatt över 100 nya system. Under årets första 9 månader har ca 250 system driftsatts i över 35 butiker. Totalt är över 500 system installerade i 90 butiker. Med detta är 1 % av den Svenska marknaden för dagligvarubutiker täckt. Bolaget har således en betydande marknadspotential och bearbetar nu också andra målgrupper som t ex bank, restaurang och bensinstationer. Avtal har slutits med en norsk leverantör av butiksutrustning. Avtalet beräknas vara värt över 25 miljoner kronor under tre år. Utvecklingen av systemet för Tyskland (EU) kommer att intensifieras sedan bolagets ekonomiska ställning har förstärkts.
|
 |
SBI - depåkontokunder
|
Boxarn
|
2000-01-30 10:09:43
|
|
|
Gång på gång dyker det i internationella press upp artiklar rörande den mördande kamp för att värva depåkontokunder som försiggår mellan internetmäklarna. De annonskostnader som dessa internetmäklare verkar vara villiga att ta för att värva en kund ligger i ett spann mellan 2.000 och 6.000 kronor. Om vi tar genomsnittet av dessa siffror, 4.000 kro- nor, och multiplicerar med antalet depåkonto- kunder hos SBI så hamnar vi på ett värde om cirka 50 miljoner kronor. Bara detta skulle ha gjort aktien värd över 4 kr vid det till- fälle då dessa kunder "skänktes bort". Om de behållits så hade de varit ett "bargaining chip" gentemot de nya ägarna i allmänhet och fondkommissionärerna i synnerhet. I stället fick dessa köpa in sig i företaget för ynka 1,35 kr.
Vilken är då förklaringen till detta närmast ofattbara missgrepp från ledningens sida. Jag tror det bottnar i att man helt enkelt inte "hängde med" i utvecklingen på det här områ- det, en utveckling som gått mycket snabbt un- der det senaste året. Man begrep alltså helt enkelt inte att dessa depåkontokunder hade ett stort värde. Med all respekt för den pon- dus och erfarenhet som SBI:s styrelseledamö- ter besitter så tror jag inte de är lämpade att sitta styrelsen för ett företag av den här typen som verkar inom ett område där ut- vecklingen går med en hisnande fart. Jag har tidigare i andra sammanhang här varnat för att förlita sig på så kallade förståndiga och erfarna män. Exemplet SBI understryker gil- tigheten av sådana varningar.
|
 |
Vitec
|
Boxarn
|
2000-01-30 09:53:30
|
|
|
Få torde väl betvivla att Vitec i nuläget skulle ha haft en högre värdering om bolaget fortfarande noterats på IM-listan. Finns det då några andra skäl för en uppvärdering. Ja, enligt min mening finns det det. Ett av dessa skäl är att företaget karakteriseras av en parameter som jag anser mycket betydelsefull men som sällan uppmärksammas. Om vi betraktar den typiska gången i ett företags affärsverk- samhet litet schablonartat så består den i att företaget säljer en vara/tjänst, levere- rar den och får betalt. Därefter upphör mel- lanhavandena mellan de inblandade parterna. För det säljande företaget innebär det att nya försäljningsansträngningar krävs för att man skall få nya intäkter.
Vitec tillhör emellertid de företag för vil- ket varje försäljning innebär en intäktsström under en "obegränsad" tid. Varje nya försälj- ning innebär därför att omfattningen av in- täktsströmmarna ackumuleras. Detta är MYCKET BETYDELSEFULLT och en aspekt på ett företags verksamhet som det enligt min uppfattning finns anledning att fästa stor vikt vid.
Det finns självfallet mellanformer av de ovan beskrivna slagen av affärsverksamheter. Ett sådant exempel finns hos "Paris" där man säljer en vara men samtidigt också, om jag förstått det hela rätt, ett serviceavtal, i detta fall dock av relativt ringa betydelse i förhållande till de intäkter som en för- säljning av själva produkten inbringar. En annan typ av mellanform är den där en för- säljning och leverans visserligen är en i sig avgränsad transaktion men där kunden efter en tid återkommer med nya köp från det säljande och levererande företaget.
Än en gång: Ovanstående är en något förenklad bild av transaktionerna men kan ändå tjäna som en viss vägledning för att få ett grepp om ett företags affärsverksamhet.
|
 |
Veckans raket
|
Analytiker
|
2000-01-30 09:50:22
|
|
|
TransLink kommer att bli veckans raket pga VPC registrering som innebär större handel med aktien och mer kapital för företaget att röra sig med och göra TransLink till Globat företag precis som företagsledningen har planerat tidigare och det innebär större omsättning och mer inkomster för företaget.
|
 |
Index
|
Dream Team
|
2000-01-30 09:46:57
|
|
|
Är det inte "Blåtand" som du tänker på?
|
 |
Translink
|
Boxarn
|
2000-01-30 09:04:52
|
|
|
Man kan naturligtvis ironisera över koppling- en mellan ett sådant företag som Translink och "Den Nya Ekonomin". Men det är att göra det litet lätt för sig. Många av de företag som utgör urtypen för företag som identifie- ras med den nya ekonomin kommer att stå och stampa och inte bli någonting av, medan and- ra som nu befinna sig så långt man kan tänka sig från detta begrepp kommer att segla upp som vinnare.
Den "e-commerce" jag syftade på var den som brukar kallas "business-to-business/B2B" och som väntas bli vida mer omfattande än den mellan företag och konsumenter. Detta har i USA redan börjat ge utslag i ordersiffrorna för företag som tillverkar transportutrust- ning.
I går kom för övrigt ett nyhetstelegram som omtalar att kommunernas miljö- och hälso- skyddskontor kritiserar bl.a. temperaturerna vid frystransporter. Translink tillverkar "fryscontainrar". Som någon mycket riktigt påpekade här som finns det ett stort behov av att "uppgradera" en hel del utrustning inom området "transportutrustning".
Summa summarum: Signalerna från expertisen på det här området är entydiga. Vi står inför en tid då varuutbytet kommer att öka kraftigt och transportsektorn kommer att ha en snabba- re tillväxt än ökningen i bruttonationalpro- dukten.
|
 |
Bluetone?
|
Index
|
2000-01-29 23:57:48
|
|
|
Hej!
Någon här som känner till "Bluetone", headset- liknande produkt. någon som har en kommentar???
|
 |
Boxarn - ett geni
|
Ortodox
|
2000-01-29 20:50:05
|
|
|
Boxarn du är ett geni! Jag rådbråkade mig länge och väl för att försöka komma upp med någon koppling mellan Translink och den Nya Ekonomin. Det enda någotsånär vettiga var transportalen, men Boxarns koppling är mer uppenbar.
Annars har vi väl alla i färskt minne de senaste dagarnas totala hysteri runt Norditube, jag tror dom gick upp 140% eller så häromdagen. Varför? Jo, detta företag som utvecklat en ny teknologi för att reparera avloppsrör har plötsligt inträtt i den nya ekonomin: Man ska dra "svartfiber" för bredband i avloppet. En bredare skitränna om man så får säga. Det finns ytterligare kul associationer som är lätta att komma på en lördagskväll. Någon ringde Utfors och bad om deras synpunkt på denna nya "lösning". Utforskillen tyckte att varje meter man slapp gräva var en stor kostnadsbesparing. Man föredrar ju ... att lägga kabeln.
|
 |
TranLink
|
Fredrik H.
|
2000-01-29 20:17:31
|
|
|
Det har skrivits mycket om TransLink och jag tror själv på företaget med den nya inställningen att gör TranLink till ett globalt företag. Jag La in en order ifredags till limit på 0,64 och hoppas kunna få den på måndag men det är många som just ligger på den gränsen men jag avvaktar och se om jag få den på måndag. Hur långt tror ni att TransLink kan gå nästa vecka? Själv tror jag att den kommer över 1kr för att forsätta mot nya mål 2-3kr inom en månad
|
 |
Newbie
|
Dream Team
|
2000-01-29 20:08:58
|
|
|
Jag tycker att det var bra samling företag som du har tittat på. Se till att köpa aktier i flera företag. Mina favoriter förnärvarande är Cashguard och Tagmaster. Lycka till med dina aktieaffärer!
|
 |
TRGM
|
INGMAR
|
2000-01-29 20:02:14
|
|
|
Ja, vi är rätt många som har förlorat pengar på IM/SBI. Men det går att ta igen.
Om du nu nödvändigtvis vill köpa in en sista aktie på IM/SBI varför ta SBT? De har strulat sig fram med sina hävarmar ganska länge nu, och någon lönsamhet verkar inte vara i sikte. Cashguard och Tagmaster har åtminstone produkter med potential.
Samma gäller Vitec på Torget och Diffchamb på SBI. Vitec har visserligen gått upp en dryg tia men jag tror det finns mer att ge, är fortsatt positiv till aktien.
Vitecs uppgång skedde på en dag, när flera insåg att Vitec är en snabbväxare inom sina nischer.
Diffchamb kan bli samma resa, aktien har stått och harvat kring 35 medan alla andra bioteknikpapper rusat i höjden (en del av dem synnerligen omotiverat). Nu var sista avsluten på 40 (säljkurs) och en tia till minst känns aktuell.
Diffchamb ligger långt framme på sitt område livsmedelskontroll, dessutom två triggers, MICROVAL-godkännandet samt uppköpsbud från Biacore.
|
 |
Re:JUN och Analytiker´n
|
PLURA
|
2000-01-29 20:00:44
|
|
|
Till JUN vill jag bara säga: TREVLIG RESA.
Till Analytiker´n:Racet börjar på TISDAG och inte på måndag.
Ha´de...
|
 |
Cartesia!
|
markopolo
|
2000-01-29 19:56:31
|
|
|
Förut sålde Cartesia ledning aktier till sina medarbetare/anställda.!!! Och det var lönande 3-5kr:s nivå till 10kr. Vill anställda köpa mer?? Trycket på SBT driver nästa vecka aktien nästan till det dubbla.!!!! Förra veckan skrev någon om ReCulture ,den har aldrig varit något konkurent till Rondeco!(Dom satsade fel häst Bränning). 24/1 har ReCulture satt på OBS-LISTAN.Rondeco kan informera när som helst datum till O-Lista!!!!!! Snart måste till justeras 1 framför dagenspris .Dom aktie ägare som säljer nu stora poster mellan 2-3kr kommer till baka som köpare 5-7kr nivå!!!!
|
 |
Investera på IM - Tagmaster Rondeco Sonesta Cashguard
|
Newbie
|
2000-01-29 19:17:58
|
|
|
Vilka ska jag satsa på om jag ska investera på IM? Jag har kollat runt lite och funnit följande intressanta; Tagmaster, Rondeco, Sonesta, Cashguard och till sist Arcam.. Jag tror att jag ska sälja lite obligationer för att satsa på nåt mer intressant :o) Funderade lägga mellan 50-100000 på IM. Några kommentarer till en..
|
 |
Infocast
|
MaxFoo
|
2000-01-29 19:10:24
|
|
|
Tror denna aktien har en stor potential i sig! e det nån som säger emot?
|
 |
Ortodox
|
Boxarn
|
2000-01-29 19:03:04
|
|
|
Håller med om att det var ett roande inlägg. Men jag vill också påminna om att det är vik- tigt att ta hänsyn till människors irrationa- litet vid affärer på aktiemarknaden. Vi som gjorde det när en del aktier stod i tiondelen av de kurser de står i nu - och det var för mindre än ett halvår sedan - kan känna oss ganska nöjda. Jag utesluter inte för min del att Translink även framöver kan komma att på- verkas av kursutvecklingen i andra IM-aktier.
|
 |
>Ortodox
|
Rockefeller
|
2000-01-29 18:53:16
|
|
|
Det var ett kult inlägg, mer sånt!
|
 |
Translink
|
Boxarn
|
2000-01-29 18:32:12
|
|
|
Jag tycker det har varit/är en bra diskussion kring Translink. Båda sidor har goda argument för sina ståndpunkter. Jag skall därför und- vika att ge mig in i polemik angående företa- get. Men nog tycker jag att det finns något av "turn around" - kandidat över det. Vi vet att företaget är konjunkturkänsligt och att många spår att Europa, liksom fallet har va- rit under hela nittiotalet i USA, är på väg att få en lång period av hög ekonomisk till- växt. Dessutom anser en del att den här typen av företag kan komma att få en extra skjuts av det tilltagande varuutbytet som kommer att uppkomma genom "e-commerce". Och som vi vet var det inte så mycket guldgrävarna som gjor- de sig en förmögenhet under guldruschens da- gar utan de som tillverkade och sålde spadar- na.
|
 |
TRGM
|
Boxarn
|
2000-01-29 18:19:03
|
|
|
Jag harangerar dig för att du är så rak när det gäller dina mindre lyckade affärer på IM. Det vore klädsamt om fler här hade det kura- get. Men jag tror att det kommer att gå bra för dig i framtiden - om du bara är litet mer långsiktig (Ursäkta!). Det grundar jag på att en av de viktigaste egenskaperna hos en fram- gångsrik investerare är mod. Mod att gå sin egen väg, till exempel. Vi kan tydligt se det nu för de som gick in när andra hängde med huvudet och bara ville komma bort från allt vad IM hette.
|
 |
MediWay
|
Boxarn
|
2000-01-29 18:08:04
|
|
|
Suget efter IPO:s i USA tycks fortsätta med oförminskad styrka. Ett av dessa företag är neoforma.com som introduceras inom kort. Int- roduktionen skulle redan ha ägt rum men något kom emellan. Av vilka orsaker vet jag inte men man har i varje fall under tiden beslutat att höja emissionskursen, antagligen på grund av det stora intresset. Företaget liknar myc- ket MediWay. De som tyckte att det senare fö- retagets investerarpromemoria var mager kan eventuellt få litet kött på benen om hur MW:s affärskoncept kommer att te sig genom att be- söka det amerikanska företagets hemsida.
|
 |
hårdvaluta
|
Dream Team
|
2000-01-29 17:52:57
|
|
|
Gunnar Malm har åtminstone varit VD och hur man kan komma fram till att aktien ska kunna bli en kursraket på fundamentala grunder övergår mitt förstånd. Ditt andra inlägg om Sonesta var dock tänkvärt. Vilken var din gamla signatur? Jag känner igen stilen och är ganska säker på att du har skrivit på sidan tidigare.
|
 |
TransLink
|
Mäklaren
|
2000-01-29 17:49:56
|
|
|
Jag håller med Wallenberg att TransLink är fortfarande billig och kan nå en kurs över 1kr till på fredag. Motivet är att ledningen i TransLink kommer mycket aktivt att marknadsföra TransLink världen över och räknar med vinst fördubbling år 2000. VPC registrering inom kort kommer att medföra att många fler kommer att kunna handla med TransLinks aktier och omsättningen kommer att öka markant vilken betyder större kapital för företaget som kan göra TransLink till ett globalt företag.
|
 |
Sonesta är nästa kursraket
|
hårdvaluta
|
2000-01-29 17:39:02
|
|
|
Alla fundamenta talar för företaget som av någon konstig anledning hamnat lite i skymundan. De senaste åren har omsättningen ökat med runt 50 %. 1999 omsatte man cirka 30 miljoner och går med vinst för första gången under ett helår. Break even nåddes i november. Nu tjänar företaget åtskilligt med pengar och under 2000 räknar man med en ökning av omsättningen med minst 90-100 %. Med tanke på att varje månad numera går med vinst kan ni själva räkna ut hur postivt resultatet kommer att bli i år. Man är starka i de gigantiska marknaderna USA och Ryssland samt har en ledande marknadsposition i ytterligare 40 länder. Investerare i riskkapitalbolag älskar nischföretag som sonesta. Deras nischprodukter är dessutom sådana som alltid kommer att behövas, d v s förlossningsbord/stolar samt undersökningsbord för gynekologi. Utöver detta säljer man en lång rad medicinska produkter, som t ex Omrons blodtrycksmätare. Dessutom håller man på att bygga upp nära samarbete med de allra största inom medicin-teknik branschen i världen. Att kursen tillfälligt stannat upp beror på att företaget för en dryg vecka sedan begärde in pengar genom en private placement. Och det ledde till att emissionen fungerar som en tillfällig bromskloss på kursen. Pengarna behövs för att kunna utöka samarbetet med amerikanska Hill-Rom. Emissionskursen sattes till 1:80, dvs det dåvarande marknadsvärdet. Och detta visar på ett oerhört självförtroende hos ledningen. Hur många företag skulle våga sätta emissionskursen till marknadsvärdet. De allra flesta skulle lägga kursen cirka 30-40 % lägre för att vara säker på att locka tillräckligt med investerare. Men Sonesta är alltså säkra på att få in de 5,4 miljoner kr som emissionen ger. Det kan man vara eftersom man vet (liksom större investorer) att 1:80 är mycket billigt för Sonesta-aktien. Enligt IMÄ är intresset stort för emissionen och långt ifrån alla intresserade kommer att få köpa aktier. När detta är känt på marknaden kommer kursen att långsamt fortsätta uppåt för att öka mycket snabbt när emissionen är fullbordad i slutet av nästa vecka. Mycket talar också för att företaget inom kort kommer med nyheter om vad som är på gång samt ett bokslut. För de som har möjlighet rekommenderar jag ett besök hos IMÄ på tisdag i Stockholm då Sonestas VD Christer Sundström berättar om företagets kraftiga expansion och planer för framtiden. Ett medicin-tekniskt bolag med Sonestas nischprodukter har alla möjligheter att få en explosionsartad kursutveckling. Frågan är inte om, utan när, Sonesta uppvärderas i linje med Arcam, Glycorex, Multisimplex, Obducat, Biogaia, Cartesia, Strand, Countermine, Flying med flera. Fulltecknad emission och några positiva nyheter från företaget så kommer aktien att rusa i likhet med oven nämnda företag. Och
|
 |
STAVFEL !
|
TRGM
|
2000-01-29 17:37:01
|
|
|
man har alltid så bråttom..
|
 |
IM-i graven
|
TRGM
|
2000-01-29 17:35:14
|
|
|
Alla på den sidan och några personer privat vet att jag har jag har fått en oflytt med aktier 99 bla jag var ute att stark reka Multi då jag hade en stor portfölj.... klart att jag jan inte skylla på nån annan än mig själv men en halv mille svider ändå.. Det jag vill säga att vi avskaffar världens bästa ur aktieägarens synpunkt aktie system. Trots att jag var kritisk mot KK så gjorde han det bra.Jag kommer inte att handla via nordnet och min beslut verkar vara rätt med tankar på de senaste uttalande från vissa skribenter. SBi anser jag just nu för fullvärderat ,jag räknade på att komma med Tr istället men jag har aldrig räknat med dagens histeri.Någon kommer återigen att lägga sin kommentar om lågsiktighet(la sallete) men faktum är att just nu befinner vi oss på kurser för några år sedan.Nordnet pallar inte med trycket och det har igenting med SBi att göra ,det små gubbar som handlar där och så kommer det att förbli.Men lång siktig är Sbi en bra objekt.Jag kommer att avsluta min satsning på IM med en investering på SBT.Om nån är skadeglad så gick jag ur IMÄ på 2.9 .... MVH
|
 |
Semester
|
JUN
|
2000-01-29 16:52:34
|
|
|
i alperna tänkar jag nu ta en vecka. Utan tillgång till vare sig internet eller börskurser. Ni kan väl vara vänliga och se till att mina aktier stiger under veckan så jag blir glad när jag kommer hem: Hälsningar till alla.
|
 |
TagMaster
|
PGA
|
2000-01-29 16:44:20
|
|
|
Jag måste säga att det är spännande med TagMaster's rapport PGA av tystnaden från bolaget. Jag tror på en omsättning i nivån 33-35 Mkr och en vinst på 2,5- 3 Mkr men är förstås osäker.
|