 |
>>Kylis<<
|
Rökta räkan
|
2002-01-03 11:06:54
|
|
|
Vad föredrar du för Bolag nu?
|
 |
IDL
|
Bengan
|
2000-01-14 11:32:42
|
|
|
Ni har väl lagt märke till att Jordanfonden har IDL som en av sina 10 vinnare i år?
|
 |
Tack Tjorven och PGA
|
Snilleblixten
|
2000-01-14 11:26:20
|
|
|
Tusen (i dubbel bemärkelse) ;-) tack för era tips om Medirox. Köpte (om än lite) en sudd på 41:- i början på veckan. Har ni några fler "hot stuff"
|
 |
Obducat
|
Fredde
|
2000-01-14 11:25:02
|
|
|
Gör Obducat nytt kursrekord idag?
|
 |
re Tjorven ang SBI Holding
|
Vilrådig
|
2000-01-14 11:14:10
|
|
|
OK du har rätt jag har fel, men varför går då fyra fondkommissionärer in i bolaget samtidigt med Björn Nordstrand, låter för mig helt oförklarligt om det inte finns STORA pengar att tjäna. Det har diskuterats om en ny "Nasdaq-börs"? Eller en börs där alla, och då menar jag alla i hela världen kunde handla dessa aktier via nätet, vad vet jag, men jag vill gärna ha en diskussion om vad som driver dessa nya ägare i bolaget.
|
 |
Rondeco
|
Björn R
|
2000-01-14 10:57:39
|
|
|
Enligt orderdjupet börjar handeln i Rondeco se annorlunda ut. För första gången handlar det om rejäla poster på båda sidor om avslut, tiotal tusen på varje femöring i princip. Så har det aldrig sett ut tidigare. Nya aktörer eller gamla som bytt taktik?
Såg att överklagandet av regeringens godkännande av Stora Vika tillbakavisades (avslogs) av Regeringsrätten. Skedde i november, men journalisterna gäspade. Överklagandet fick på sin tid större genomslag - som vanligt alltså.
|
 |
IMÄ
|
MiljöMagnus
|
2000-01-14 10:55:55
|
|
|
Någon som kan bekräfta detta?
Från VCW Re: Trading 2000-01-14 10:50:21 Stockpicker rekar IMÄ, introducerar nytt företag dels ligger aktiekursen långt under eget kapital.
|
 |
>Tjorven
|
PGA
|
2000-01-14 10:55:41
|
|
|
Kan inte du lägga lite säljorder i Medirox så att det åtminstone finns några aktier till salu? Jag gör det inte än på många 10:or. Ser bra ut.
45 MOT 50
|
 |
-> 88:an
|
Hans J:son Linder
|
2000-01-14 10:42:09
|
|
|
Vad jag försått så ligger du ganska likvid idag.
Delar du KYLIS eller Tjorvens syn på IM? Vad anser du vara köpvärt resp dyrt?
Kan man få en liten insyn i hur din taktik är? Den förefaller varit ganska lönsam.
Ha de och tack på förahnd
|
 |
Inrikesflyget
|
Arvid
|
2000-01-14 10:30:16
|
|
|
KKV anser att SAS bör sälja sina 25% i Skyways eftersom de har en alltför dominerande ställning på inrikesflyget. Vad sägs om en fusion mellan Flying och Skyways?
|
 |
> Björn R om RONDECO
|
JUN
|
2000-01-14 09:28:05
|
|
|
Det var väl därför som jag fick för mig att dom log med hela ansiktet när jag försökte luska lite.
|
 |
Till PGA ang. MediRox
|
Tjorven
|
2000-01-14 09:09:16
|
|
|
Jag märker hur du kommer djupare och djupare i din analys. Visst, den är klockren!!
|
 |
Tillägg om Flying
|
Ny här
|
2000-01-14 09:09:10
|
|
|
Och bra skrivet Klas :-)
|
 |
Med risk för påhopp
|
PGA
|
2000-01-14 09:09:01
|
|
|
Translink går väl för full maskin och lyckas ändå inte tjäna pengar. Märkligt, fel branch?
|
 |
-> JL -- Flying -- DreamTem
|
Ny här
|
2000-01-14 09:07:29
|
|
|
Mycket bra skrivet JL :-)) Löjligt att hålla på sådär ang Flying. Klart att det händer olyckor ibland. Och den där brandmannen försöker väl bara komma över aktien billigt. Fanns inte mycket substans i det. Sälj sälj och köp köp är bland det tråkigatste som finns att läsa när det inte finns en djupare analys bakom. Hade högre tankar om dig "Dream Team" än att du kopierar in ett sådant inlägg.
|
 |
>pj
|
Rockefeller
|
2000-01-14 09:06:13
|
|
|
Jag struntar i teknisk analys. jag har gjort en bedömning av hur mycket bolaget är värt genom de prognoesr bolaget lämnat. Bolaget var övervärderat redan då aktien kostade 40 öre.
|
 |
Flying
|
klas
|
2000-01-14 09:03:21
|
|
|
Nu har tonen vänt. Nu är vist FE det mest avskyvärda bolag på listan. Vad är det som har hänt sedan inläggen började inte mycket. Det ända som har hänt är ett mindre tekniskt fel på ett av flygplanen. En nyhet som inte äns nåde ut till någon bredare krets av massmedia. Vad kan insidenten ha kostat FE inklusive allt? 1-2 miljoner
Faktum kvarstår: FE växer snabbt. FE kännar bra med pengar. Marknaden som FE är aktive på växer stadigt specilet Finnland.
mvh
|
 |
Krasch!
|
JL
|
2000-01-14 08:55:29
|
|
|
Nyligen krockade en Volvo FH12 på E4'an så sälj för guds skull alla Volvo-aktier!
Ha de'
|
 |
Estinvest
|
bobby
|
2000-01-14 08:37:20
|
|
|
Mycket skriverier om aktien idag på VCW. Dom flesta anser att aktien är mycket köpvärd. Kanske läge att köpa en post då kursen är tillbaka på den nivå som var innan nyheten.
|
 |
Inlägg om Flying
|
Dream Team
|
2000-01-14 07:51:44
|
|
|
Från http://www.ds-aktieanalys.se/tips/tips.cgi
Flying Enterprice (13 Jan 20:14:47 ) Även kallad "Flying Surprise".
Jag har jobbat som brandman på Jönköping flygplats och mina erfarenheter säger mig att man varken bör flyga med demm eller köpa deras aktier. leveller
|
 |
Ytterligare en flygkrasch med ett litet plan
|
Milton
|
2000-01-14 00:01:22
|
|
|
Ett passagerarplan tillhörigt det schweiziskt bolaget Avisto störtade utanför Libyens kust på torsdagen. Fler än 40 personer befann sig ombord, enligt Schweiziska myndigheter. Minst 15 befarades ha omkommit.
|
 |
Frango
|
Milton
|
2000-01-13 23:51:40
|
|
|
Jag håller med dig om att risken i Ryssland är fullt jämförbar med IM-aktiernas risk. Det betyder dock inte att den är låg, tvärtom är risken mycket hög.
|
 |
SBI
|
Rondecorules
|
2000-01-13 23:25:07
|
|
|
Skrev ett svar, här till signaturen Per- som ville ha rapport/reflektioner från SBI-stämman, Jag måste varit "för trött" -för en rad föll bort -och andemeningen också kanske:(
Ville bara förmedla att det kändes bra och positivt t.o.m. gamla vd:n verkade tillfreds och och gamla synder förlåtna :) Vi har säkert en bra tid framöver i detta papper, både för Tjurar/Björnar ;) mvh Rondecorules
|
 |
Risk i Ryssland !
|
FRANGO
|
2000-01-13 23:17:40
|
|
|
Jag tycker personligen att risken i Ryssland är fullt jämförbar med riskera på Im-Marknaden.Novy Rosts portfölj innehåller många olika företag i OLIKA brancher.I motsats till Vostok Nafta tex.Om man jämför direkt med tex Estinvest så är Novy Rost betydligt mer spännande.
|
 |
Medirox -- Årets utropstecken?
|
PGA
|
2000-01-13 22:26:25
|
|
|
Ett ihopplock från VD har ordet i årsredovisningen från -98.
Medirox har en produktportfölj som är mycket stark. Samtliga projekt är patentsökta. Vi har valt att hålla en låg profil beträffande våra framtidsutsikter.
Jag vill hävda att att vart och ett av Medirox forskningsprojekt vid lyckad utveckling, skulle kunna vara starten till ett nytt medicintekniskt företag. ( då ska ni veta att det finns hela 5 projekt för tillfället.)
Och Tjorven, visst börjar det dra ihop sig för Reorox 4 och vad det kan innebära när det når placerare. Och det här bolaget ska värderas till 30 Mkr, pinsamt.
|
 |
Aktietorget
|
INGMAR
|
2000-01-13 20:52:15
|
|
|
Sågas av en del, dock finns en mycket intressant aktie noterad: CONPHARM. Förutom att det borde bli ett ordentligt kurslyft när Reumacon godkänns (en formsak då läkemedlet redan säljs på dispens) är skillnaden mellan A resp. B-aktie nu 20 %, kommer att utjämnas. Som hittat för en arbitrageaffär.
|
 |
OBDUCAT rekas i placeringsguiden en ny tidning som privata a
|
PGA
|
2000-01-13 20:28:31
|
|
|
En av 5 Effnet, NetInsiht, Switchcore, Array ocg Obducat. Köpvärda PGA att dom har produkter som kan innebära teknikskifte.
1:a numret kom idag.
|
 |
FRANGO
|
Milton
|
2000-01-13 20:08:06
|
|
|
Relativt låg risk? I Ryssland?
|
 |
Translink
|
pj
|
2000-01-13 19:55:47
|
|
|
Rockefeller! med ditt svar märktes det hur mycket du var insatt på teknisk analys.Svar noll
|
 |
NOVY ROST!!
|
FRANGO
|
2000-01-13 19:21:30
|
|
|
Här har ni en spännande aktie till en relativ låg risk.En blandad portföölj av ryska aktier.moskva kommer fortsätta uppåt.
|
 |
Translink
|
Rockefeller
|
2000-01-13 17:36:04
|
|
|
Nedåt lär det inte finnas något motstånd - aktien är kraftigt övervärderad.
|
 |
Translink
|
pj
|
2000-01-13 17:35:05
|
|
|
Vet någon var motståndet härrnäst ligger för translink?
|
 |
Rondeco
|
Nanotec
|
2000-01-13 17:06:13
|
|
|
Björn R har rätt!
Jag lovar ta rätt på glödlampor och blyhöljet till korkarna. Har funnit att det finns goda viner utan blysvepning och att stämningen blir än bättre med levande ljus än blyglöd.
Låter lovande med politikerna. Ska hacka på mina kommunalpolitiker när de påträffas.
Har kvar mina Rondeco även om jag ibland känt mig frestad köpa fler Obducat.
|
 |
SBI Holding - Vilrådig
|
Tjorven
|
2000-01-13 17:04:45
|
|
|
Okej, jag måste ge en kommentar till SBI Holding och "Vilrådig":s inlägg trots att jag inte följer aktien närmare.
Vad gäller vinsten per aktie hittade jag ett pressmeddelande från september som - baserat på handelsvolymen vid det tillfället - bedömde att vinsten kunde hamna kring 0:50-1:00 per aktie. Vi vet att handelssystemet ännu inte är igång, å andra sidan är handelsvolymen för tillfället bättre. I väntan på att handelssystemet kommer i drift (för det gör det väl?)skulle jag inte räkna hem hela vinstpotentialen eller använda högre riskpremie.
Konkret; Säg att handelssystemet kommer igång och fungerar bra vid halvårsskiftet och att handeln blir 25 procent högre än väntat. Det skulle det kanske (!) - allt annat lika - ge ett resultat kring 50 öre/aktie i år - d.v.s. totalt 5,8 Mkr.
Nu har dock bolaget beslutat sig för att genomföra några åt helv... för stora emissioner. Ekonomiska konsekvens av detta är att man troligen amorterar bort lån på ca 10 Mkr och får en överlikviditet på kanske 30 miljoner. Vad man ska göra med dessa medel vet jag inte. Resultatförändringen av detta tillskott är svårbedömd då vi inte vet vad de gör med kassan. Låt oss anta att det lyfter resultatet med ett par miljoner på årsbasis. Vi har arbetat fram en resultatprognos i år på 7,5 miljoner kronor. Merparten av denna vinst är dock beroende av att handelssystemet kommer igång och fungerar bra - så länge detta inte är klart bör riskpremien vara icke oväsentlig. Ditt p/e tal om 20 kan därför tyckas högt och lämpligare där systemet lanseras. Säg att vi arbetar med p/e 15 fram till dess. Då får vi ett bolagsvärde på (15*(7,5*,72)) 81 miljoner kronor. Efter utnyttjande av optioner har bolaget idag 37,63 miljoner aktier. Vi får en motiverad kurs på 2:15 per aktie efter emissionen (=2:96 före).
Jag kan inte bolaget särskilt bra. Vi har inte tagit hänsyn till ev. intressanta idéer man avser att använda kassan till - vilket de rimligen bör ha efter som emissionerna var så STORA. Vi har utgått ifrån att systemet kommer fungera och inte belasta SBI med utvecklingskostnader. Den finansiella ställningen är mycket god. Värderingen ger Ek/aktie på låga/attraktiva 1,28 (det är överlikviditeten som spökar).
Det finns säkert andra som kan och bryr sig mer om bolaget. Jag kände dock att du var fel ute och ville ge en snabb analys. Detta är vad jag kallar Fas I. Jag stannar här. Hade kursen istället känts låg skulle man fördjupa kunskapen och då erhålls också en mer intressant analys med korrektare slutsatser.
Lycka till med Dina affärer!
|
 |
Evert
|
Tjorven
|
2000-01-13 16:38:19
|
|
|
Vet inte om jag gillar din stil. IM-Belle och jag har ingen debatt på G och jag ser inte varför du försöker göra det till det.
När jag började skriva i september/oktober på VCW (något senare på DERANK) var det för att berätta att främst Tagmaster (då kurs 0:35)och Cashguard (då kurs 1:35) var köpvärda utifrån funamentala grunder. Därefter har jag berättat att jag klev ur innehaven - Tagmaster på cirka 2:20 och Cashguard på cirka 4 kronor. Jag har berättat att jag anser att oddsen nu är fel även om just dessa bolag väntas fortsätta utvecklas bra.
Vad IM-Belle tycker och tror får han redogöra för själv, men min tro är att vi låg lika i uppfattning fram till mitten av december då jag valde att minska och kliva ur det mesta.
Jag har arbetat professionellt i 15 år på olika fondkommissionärer. Jag bygger all min handel på djup fundamental analys. Idag är det svårt att finna köpvärda aktier med denna utgångspunkt, men MediRox är en aktie jag just nu ligger mycket tungt i. Vet inte när uppgången kommer, men är övertygad om att det kommer ske, liksom jag var övertygad om IM-listans omvärdering.
Påstå inte saker om mig som inte är korrekta om du vill ha svar igen.
|
 |
Att köpa SBI Holding
|
Vilrådig
|
2000-01-13 16:22:28
|
|
|
Att köpa SBI-Holding aktien idag för priset 8,20 innebär väl att man köper aktien för 1,35+8,20 /2 =4,80 är inte detta väldigt billigt?
Kan ni ge mig en vink på hur stor vinst SBI räknar med i år, har själv bestämt för mig att de sagt vinsten 1 kr/aktie.
Om denna vinsten stämmer borde väl åtminstone ett p/e tal vara 20 vid årets slut alltså aktie skulle stå i 20 kr? Således från 4,80 idag( efter emissionen) till 20 kr vid årets slut.Då skall aktien upp väldigt mycket till. Är jag fel i det?
|
 |
Rondeco
|
Björn R
|
2000-01-13 16:07:47
|
|
|
Stämningen har varit på topp Rondeco i Stora Vika länge nu. Antalet anställda i företaget är minst femton i dagsläget och fler lär vara på gång. Sjuttiotonnaren laddas om ca två veckor. Förberedelser för nästa etapp pågår.
I går onsdag var politikerna i Nynäshamn - ca 30 pers - på besök hela dagen i St Vika. Uppfattningen bland de folkvalda är entydig - Nynäshamn vill leverera allt sitt hushållsavfall till Rondeco så snart som möjligt.
I dag går Nynäs sopor till förbränning i Sthlm/Högdalen, något som politikerna alltså vill stoppa. Den tunga politiska majoriteten lär vara svår att hävda sig mot om någon "sopdirektör" till äventyrs tänkt sig fortsätta att bränna näringsämnen och humus.
Om dålig källsortering i Sollentuna osv: Det är omöjligt att backa en enda millimeter på uppsatta miljömål. Då skulle hela det mödosamma ideologiska bygget riskera att rasa. Det påstår de allra flesta med makt i sammanhanget - som Naturvårdsverkets beslutsfattare t ex.
Så sopsortering få vi leva med, vilket Rondeco i och för sig välkomnar. Ju bättre separerat, desto enklare och billigare blir processen.
Dessutom har företaget ett tungt argument genom att Rondecos metod bidrar till kvalitetssäkringen av samhällets källsortering. De kontinuerliga analyserna upptäcker ju direkt om felaktigt material kommer in. Då kan felen åtgärdas vid källan. Om avfallet bränns får man aldrig reda på vad soporna egentligen innehåller.
Som exempel har Rondeco identifierat två hittills obeaktade blykällor; Glödlampor och förseglingar av (dyra) vinflaskor.
Vad gäller nyheter hoppas jag också på info snart. Väntar i första hand pressmeddelanden om senaste Australienanläggningen och USA - Nantucket och Martha´s Vineyard. Att det har dröjt tolkar jag - förstås :) - som att något ännu trevligare är på gång.
|
 |
Evert - vad är det du påstår?
|
Tjorven
|
2000-01-13 15:56:55
|
|
|
Ursäkta, men jag känner inte till att jag just nu skulle vara inne i en debatt med IM-Belle på VCW. Jag får väl gå dit och se vad du menar...
|
 |
PGA ligger lågt idag!?
|
Simon Lé Bon
|
2000-01-13 15:36:48
|
|
|
Kanske lika bra det ;-)
|
 |
Dessutom pågår just nu en spännande debatt på VCW
|
Evert
|
2000-01-13 15:27:44
|
|
|
RUBRIKEN ÄR.... Re: Snart kommer raset bland IM-aktierna! (IM-belle och Tjorven)
|