 |
>>Kylis<<
|
Rökta räkan
|
2002-01-03 11:06:54
|
|
|
Vad föredrar du för Bolag nu?
|
 |
Obducat
|
Nanotec
|
1999-11-12 16:34:33
|
|
|
Till Tjorven!
Välkommen hit och tack för att du tyckte mitt inlägg var sakligt.
Ledningen för Obducat har givetvis missat en del viktiga bedömningar, som du skriver, men "alla" tycker jag är att ta i.
DIMAS borde självklart ha varit klar för ett år sedan. Avtal av något slag inom någon nisch för EFAACE borde funnits för ett halvår sedan. Den undermåliga kvaliteten på leveransen från underleverantören till Xicon borde ha upptäckts snabbare, så att inte årets resultat påverkades i den skala som nu skett. Ja - det är mycket. Varför man missat vet jag en hel del om men ....
Nu har prioriteringen svängt mot ett större tryck på marknadsföring och det behövs nog bara en DIMAS per kvartal nästa år och någon slags royalty för EFAACE för att gå plus minus noll. DIS-system får väl bli det lilla första överskottet. DIMAS kostar 10-15 miljoner och DIS uppåt miljonen. De stora vinsterna börjar troligen 2001. DIS kan ge tillskott redan nu.
Kommer nyemissionen att lyckas?
Stiger inte kursen i nästa vecka lär man nyttja möjligheten att förlänga 14 dagar och jag har intrycket att man väntar på något positivt inom närmsta tiden. Stannar kursen på dagens 1:15-1:20 tror jag man tar de teckningar man får men hamnar det under blir det nog ett nytt erbjudande till lägre pris ganska så omgående. Min gissning är ändå att kursen hinner stiga lite pga lyckliga händelser och då tecknas givetvis allt.
|
 |
Tjorven
|
Arvid
|
1999-11-12 16:26:53
|
|
|
Reta dig inte på avstängd, han gillar att provocera. Efter det senaste inlägget kanske ett signaturbyte från avstängd till avundsjuk vore på sin plats.
|
 |
Sonesta
|
PGA
|
1999-11-12 16:26:00
|
|
|
Har kommit nu.
|
 |
Columbus
|
Tjorven
|
1999-11-12 16:06:05
|
|
|
(Slickar i mig) Konstaterar att Columbus inte bara upptäckte Amerika först... Trevlig helg!
|
 |
Tjorven
|
columbus
|
1999-11-12 16:03:53
|
|
|
Du höjer standarden på denna sida betydligt! Jag har med stort intresse läst dina inlägg, och det behövs flera "storfräsare" på denna sida.
|
 |
IMI
|
en som vet ?
|
1999-11-12 16:03:25
|
|
|
Är det någon som har lust att Köpa mina 6.000 IMI-aktier på 0,22 :-)
|
 |
IMI
|
en som vet ?
|
1999-11-12 16:02:26
|
|
|
Är det någon som har lust att mina 6.000 IMI-aktier på 0,22 :-)
|
 |
Till Info new och avstängd
|
Tjorven
|
1999-11-12 15:51:26
|
|
|
Info new Det jag främst syftade på är att man måste ha 300 aktieägare med tillräckligt stor aktiepost, något som TM idag inte uppfyller, men skulle nå om aktiekursen fortsätter upp en bit till (vilket en avsiktsförklaring mot SBI möjligen ger). Men även vad gäller mer mjuka krav som övriga ledning/styrelse och ekonomifunktion ser jag att TM behöver anpassa och förstärka sig. För CG har man uppfyllt alla "hårda" krav, men även CG är svaga på de mjuka. Jag är uppriktigt förvånad över att man inte gick på SBI-listan i första skedet utan ser sig som mogen att nå O-listan (vilket gav intressant framtidsvision/information från ledningen). Jag har själv arbetat med ett bolag som nu noteras på O-listan och vet mycket väl hur deras genomgång går till. Då jag även vet att Cashguard saknar fungerande ekonomifunktion idag anser jag att de gått väl offensivt fram med listval, men man får väl utgå ifrån att de får ordning på det. Någon har uttryckt en tro om att Cashguard skulle noteras redan i januari, men det är orealistiskt att hinna med. Jag tror att bolagets rådgivare IMÄ argumenterat hårt för att övertyga Cashguards styrelse att O-listan är möjligt och att man bör undvika SBI-listan, något som kan ge bakslag om det visar sig att man siktade för högt. Hoppas du är nöjd med svaret.
avstängd Ni kallar mig storfräsare och antyder att jag överdriver/ljuger. Okej. Det kan inte vara särskilt svårt att syna mig. På vcw framgår att jag köpt i aktien under en lång period (kommunicerade att jag inte ville gå ut med mina slutsatser då jag själv låg och "tankade"). Kolla volymen dessa veckor då jag kom in under snitt 1:35. Eller vill du kolla om det är jag som säljer. Varför inte be mig ta bort säljordern. Jag är stolt nog att vilja visa att jag är att lita på... Syna mig istället för att påstå att jag är en lögnare. Betänk att jag inte tar skit om jag skulle vara en "storfräsare" utan då tappar nöjet. Gillas inte det jag skriver kan jag sluta för då finns där inget syfte kvar.
|
 |
Noteringskrav O-listan (>Tjorven)
|
Info new
|
1999-11-12 15:18:45
|
|
|
Tja Tjorven - det är nog dags för dig att förklara för oss andra vilka noteringskrav på O-listan som CashGuard uppfyller men som tydligen inte TagMaster klarar ?! Jag är nyfiken ! /// Info
|
 |
-> Tjorven
|
avstängd
|
1999-11-12 14:59:35
|
|
|
Det är härligt med sådanahär sidor där man kan leka storfräsare! Hur många har du kvar nu Tjorven?
|
 |
Nanotec om Obducat
|
Tjorven
|
1999-11-12 14:53:54
|
|
|
Snyggt och sakligt inlägg! Har själv tittat på Obducat tidigare, men ligger lågt då bolaget (visserligen annan VD, men ändå) missat alla bedömningar tidigare och att deras kapitalbas inte ger svängrum. Känner ungefär som inför Confidence (även om Obducat är att föredra) att bolaget har längre kvar än marknaden bedömer och att nytt kapitalbehov kommer hämma kursen. Passar dock inför faktumet att du är bättre påläst och skall hålla ett öga på aktien.
|
 |
PGA
|
Tjorven
|
1999-11-12 14:46:18
|
|
|
Även din emissionskommentar i Cashguard finner jag intressant. Det är min bedömning att Cashguard klarar prognosticerad utveckling utan nytt ÄGARkapital. Detta kan ju komma att ändras, tex om samarbete etableras i Tyskland. Värderingsmässigt tar nog utspädningen ut ökade potentialen varför jag inte tror att mina slutsatser behöver bli så annorlunda - då vinsten per aktie blir i liknande nivå.
|
 |
PGA
|
Tjorven
|
1999-11-12 14:32:20
|
|
|
Det är en missuppfattning att IM-listan under namnändring till SBIs innovationslista skall upphöra. Förslag till detta har förekommit - men beslut är INTE fattat - har jag fått höra. SKULLE listan upphöra lär SBI dela upp bolagen på SBI-listan respektive väntelistan. Problemet är att dessa inte är auktoriserade marknadsplatser, vilket IM-listan är. Därför avvaktar man att handelssystemet (..denna långa längtan...) kommer igång, vilket gör även SBI-listan till auktoriserad lista.
P.S. Kan du inte plocka mina sista 25´ på 0:82 så att vi kan gå vidare sedan...?
|
 |
CashGuard och listor
|
PGA
|
1999-11-12 14:26:07
|
|
|
Man måste nog räkna med en nyemission om CashGuard ska in på O-listan. Mer kapital måste in, men den blir nog inte så stor kanske 25 Mkr.
Någon som vet vad som händer med bolagen när marknadsplatsen försvinner? Har inte hängt med här.
|
 |
PGA
|
Tjorven
|
1999-11-12 14:03:54
|
|
|
Du tar upp en mycket knepig frågeställning ang. Cashguard kapacitet att kraftigt höja leveransförmågan, samt effekten av de fasta kostnaderna man nu tar på sig (glöm heller inte sällan relativt svårt att finna lämplig personal). Konkret har jag talat med Cashguards VD kring detta som låter meddela att man redan idag anlitar konsulter för installation, men att det inte är självklart att de hinner med. Vissa bolag klarar detta - andra inte. Detta är således en av de risker man alltjämt måste ta hänsyn till vid värderingen av Cashguard-aktien. Därför har jag sagt att jag per idag värderar aktien till 3:60 och om ett år (förutsatt att de klarar denna omställning, noteras på O-listan etc) bör stå i 5:50. Det finns således en riskpremie om ca 50 procent som jag anser motiverad.
|
 |
Till PGA och Dream Team
|
Tjorven
|
1999-11-12 13:57:39
|
|
|
PGA Kul att du köper mina aktier - det kommer nog glädja Dig framöver. Jag har betydligt mer aktier än dig (vände på 1,3 miljoner aktier), vilket kanske också kan vara förklaringen Dream Team efterfrågar. Hänvisar Dream Team till mitt tidigare inlägg riktat till LaserDig (Fredag, 12 november 1999 kl 12.26.31)
|
 |
Fråga till Tjorven
|
PGA
|
1999-11-12 13:57:28
|
|
|
Är det du som pumpat ordrar på 25-50000 senaste tiden? Hur mycket har du köpt egentligen?
|
 |
TagMaster Confidence
|
Rockefeller
|
1999-11-12 13:34:09
|
|
|
Confidence sysslar med engångstaggar (bagagehantering) medan TM sysslar med fasta installationer där brickorna räcker ett par år. Alltså ej konkurrenter.
|
 |
Tjorven
|
Dream Team
|
1999-11-12 13:19:31
|
|
|
Det verkar ologiskt att sälja för 80 öre om man tror att aktien ska stiga till 2 kr.
|
 |
Prognoser
|
PGA
|
1999-11-12 13:01:01
|
|
|
Jag väljer att dra av en del i mina prognoser, för det dyker alltid upp engångskostnader eller annat som gör att det inte blir som man tror. Nu vet alla att det är Tjorven som säljer Taggen så nu köper vi dom sista. Jag köpte nyligen 20000 av dom som Tjorven tydligen ligger och säljer.
|
 |
Obducat
|
Nanotec
|
1999-11-12 12:59:56
|
|
|
Aktien verkar vara lite ur modet nu. Köpen idag har skett på 1:15 samt 1:20. Tror Affärsvärldens artikel har skrämt många från att köpa aktien och en del till att sälja. Tycker det är synd att AV missade köpet av Nanoinprintmaskinen, patentansökningarna och uppbyggnaden av därmed sammanhängande resurser vilket påverkar resultatet i år negativt.
Annars är den info som kommit sedan kvartalsrapporten positiv.
De två dotterbolagen CamScan och Xicon går bra. Avtalet med Ruve om test i full skala av tillverkning av kretskort (PCB) med EtchTechs teknik är sannolikt bara den vanliga transportsträckan inför ett givande licensavtal för marknadsdelen PCB. För er som vill räkna mer i detalj har PCB en omsättning på ca 300 miljarder kronor/år och Ruve är störst i Eu.
Nu kanske en och annan invänder att alla som behöver PCB inte behöver så fina strukturer, men den invändningen är irrelevant. När ett kort tillverkas i större upplagor vill kunden ha det så litet som möjligt av den enkla anledningen att en del av priset beror på storleken = ytan = vikten. Många slutprodukter är extra känsliga för vikten tex mobiltelefoner och fickdatorer. När ledningslängden krymps minskar också strömåtgången dramatiskt, vilket inte bara har betydelse för ovanstående produkter. Inom fem år kan delområde PCB mycket väl ge årliga licensintäkter i 1-10 miljardersklassen. Kostnaderna har i princip redan tagits.
Andra delområden är minnen, processorer och biochips. Kanske kommer ändå den första stora uppmärksamheten när DIMAS sålts i första ex eller inmatningsenheten DIS som nu är helt klar.
Obducat är billigt nu, så länge nyemissionen är osäker.
|
 |
>>Tjorven
|
PGA
|
1999-11-12 12:56:01
|
|
|
Du säljer till mig. Ha Ha Ha Har nu 150000 aktier.
|
 |
>Tjorven
|
PGA
|
1999-11-12 12:54:11
|
|
|
Har du tänkt på att CashGuard har svårigheter att hinna med nuvarande takt av installationer? Man ska anställa minst 10 nya medarbetare som kostar. Jag har tittat på Medirox , men det sa inte klick.
|
 |
Till Info new och PGA
|
Tjorven
|
1999-11-12 12:52:09
|
|
|
Ser att Ni blir störda av "25.000-säljaren" och säljaren som är irrationell. Måste dessvärre tillkännage att Ni verkar syfta på mina säljorder om 25.000 TM på 0:80 resp. 0:82. Oroa Er inte. Det är inga jätteorder precis och jag kommer köpa tillbaka aktierna om vi får en sättning i kursen. För övrigt har jag nu sålt färdigt på detta "trappsteg". Då Ni numera vet att jag anser att kursen bör ligga på 2 kronor förstår Ni att jag dels köpt mycket aktier kring 0:35, samt ligger kvar med i stort sätt hela mitt innehav.
|
 |
Som sagt var...
|
88:an
|
1999-11-12 12:42:33
|
|
|
...avakta rapporterna innan någon försäljning görs. Någon som behövt ångrat sig? ;-)))
|
 |
IMÄ
|
Johan K
|
1999-11-12 12:41:17
|
|
|
Substansen ökar och ökar. Köpläge? Ja definitivt!
|
 |
Till PGA och Stig
|
Tjorven
|
1999-11-12 12:27:09
|
|
|
PGA, Håller med Dig i din slutsats i jämförelsen mellan Cashguard och Tagmaster. När jag rekade dessa aktier stod CG i 1,35 och den har nu nått min riktkurs på 3:60 (sålde sista delen av mitt innehav på drygt 4 kr igår) och TM stod i 0,35 och där har jag målkurs 2 kronor (har släppt en del aktier med början kring 0:75, men det är en blygsam del av mitt innehav). Vad gäller Dina nämnda prognoser kan jag delge mina egna. CG väntar jag ska omsätta kring 60 Mkr nästa år vilket väntas ge ett res f skatt om 10 Mkr(väsentligt mer än Din bedömning). TM bedömer jag omsätter 44 Mkr och visar res f skatt om 6,1 Mkr (i linje med Din nivå).
Stig, Visserligen använder både Tagmaster och Confidence RFID-teknik, men likheten är i övrigt helt ointressant. Jag har varit djupt involverad i Confidence och har mycket god insyn. Bolaget har visst förutsättningar att bli en spelare på en framtida marknad för RFID på flygplatser - MEN den rollen är på intet sätt självklar. De samarbeten som etablerats är inte av den betydelse man lätt kan tro. Vidare svävar Confidence alltjämt i osäkerhet kring vilken ev. roll man kan få spela på marknaden (samt prissättningen). Confidence har sedan några månader kraftigt ändrat informationspolicy och det har naturligtvis bidragit till den fina kursutvecklingen. Problemet är att informationen inte är substansiellt intressant ännu. Utlovade order i år har jag redan från början förkastat vad gäller Timestamp och sagt att det tidigast kan komma till nästa sommar. De order som kan komma är möjligen på ett höghastighetsbana eller industriell order. Båda saknar strategiskt värde och kommer inte ge någon lönsamhet. Den finansiella begränsning Confidence levt med sedan brytningen från Aragon (i sig mycket intressant) har tvingat fram focus på Timestamp - vilket gör att bolaget alltmer framstår som "en-produkts-företag" innebärande en högre risk. Glöm inte att Confidence har en nästan färdig läsare för en marknad som ännu inte existerar och bolaget har inte finansiell överlevnad längre än kanske april -00. Den risken ser man inte i nuvarande kurs. Min bedömning är att marknaden snart ser andra bolag som intressantare och att Confidence i samband med nyemissionen åter kommer ifrågasättas (de fem största ägarna från 1998 investerar inte längre sin andel i bolaget - avser tre senaste emissionerna). Vi kan jämföra med kursen som var 70 kronor för ett par år sedan och gick ner till 35 vid den emissionen, eller kursen 18 kr som gick ner till emissionskursen 5 kr i höstas. Med hänsyn till utspädningen är det min bedömning att en investering i Confidence bär för hög risk (en bedömning jag gjorde redan vid kurs 5 kronor...). Visst kan man säga att jag haft fel - men jag menar att facit ligger framför sig och det vill till att man realiserar sin kursuppgång innan man kan skryta. Vidare menar jag att man erhållit kursuppgången som en effekt av svag marknadsbedömning, varför man tagit en oförsvarlig risk. Tagmaster har jag berört tidigare, men bolaget har flera produkter för flera affärsområden ute i en existerande marknad - och detta numera under lönsamhet.
Någon som bemödat sig med att titta på MediRox?
|
 |
Till Rockefeller och LaserDig
|
Tjorven
|
1999-11-12 12:26:31
|
|
|
Rockefeller, Det är idag inte möjligt för Tagmaster att gå ut, såsom Cashguard, med avsikt att noteras på O-listan då man inte uppfyller noteringskraven. Det är lite hönan och ägget, tyvärr. Däremot skulle man kunna varsla om listbyte och antyda SBI, vilket bör ge ökat intresse så att kraven ändå uppfylls, varefter man kan landa på O-listan istället.
LaserDig, Vad gäller dragspelsmetoden så bygger den på att du måste ha en stark FA i ryggen och sedan anpassa stoleken på ditt innehav till värderingen. Förutsatt att FA inte behöver ändras över tiden skall du således köpa när kursen går ner och sälja när kursen går upp. Det gör att du när aktiekursen når din riktkurs så har du klivit ur med en relativt lägre snittkurs, men å andra sidan kanske kursen aldrig når nivån - samt din volym går inte att svälja utan att du ändå pressar ner kursen. Sätt Dig och kalkylera så förstår du bättre. Ang. Glycorex så har jag efter en första genomgång valt att ligga lågt och inte gå in i en (vad jag kallar) fas II-analys (inkl. bolagsbesök, prognoserbedömning, konkret värdering). Anledningen är att osäkerheten är så stor nu och att det bedöms finnas läge längre fram. Sedan fas I-analysen har kursen gått ner från 1:50 till nuvarande ca 1 kr, varför det kanske skulle vara kul att ta en titt igen. Vad är din tro om bolaget?
|
 |
Till Rockefeller, LaserDig, PGA resp. Stig
|
Tjorven
|
1999-11-12 12:25:48
|
|
|
Kul med respons från PGA och LaserDig, samt att se intressanta inlägg även från Rockefeller och Stig.
Rockefeller, Det är idag inte möjligt för Tagmaster att gå ut, såsom Cashguard, med avsikt att noteras på O-listan då man inte uppfyller noteringskraven. Det är lite hönan och ägget, tyvärr. Däremot skulle man kunna varsla om listbyte och antyda SBI, vilket bör ge ökat intresse så att kraven ändå uppfylls, varefter man kan landa på O-listan istället.
LaserDig, Vad gäller dragspelsmetoden så bygger den på att du måste ha en stark FA i ryggen och sedan anpassa stoleken på ditt innehav till värderingen. Förutsatt att FA inte behöver ändras över tiden skall du således köpa när kursen går ner och sälja när kursen går upp. Det gör att du när aktiekursen når din riktkurs så har du klivit ur med en relativt lägre snittkurs, men å andra sidan kanske kursen aldrig når nivån - samt din volym går inte att svälja utan att du ändå pressar ner kursen. Sätt Dig och kalkylera så förstår du bättre. Ang. Glycorex så har jag efter en första genomgång valt att ligga lågt och inte gå in i en (vad jag kallar) fas II-analys (inkl. bolagsbesök, prognoserbedömning, konkret värdering). Anledningen är att osäkerheten är så stor nu och att det bedöms finnas läge längre fram. Sedan fas I-analysen har kursen gått ner från 1:50 till nuvarande ca 1 kr, varför det kanske skulle vara kul att ta en titt igen. Vad är din tro om bolaget?
PGA, Håller med Dig i din slutsats i jämförelsen mellan Cashguard och Tagmaster. När jag rekade dessa aktier stod CG i 1,35 och den har nu nått min riktkurs på 3:60 (sålde sista delen av mitt innehav på drygt 4 kr igår) och TM stod i 0,35 och där har jag målkurs 2 kronor (har släppt en del aktier med början kring 0:75, men det är en blygsam del av mitt innehav). Vad gäller Dina nämnda prognoser kan jag delge mina egna. CG väntar jag ska omsätta kring 60 Mkr nästa år vilket väntas ge ett res f skatt om 10 Mkr(väsentligt mer än Din bedömning). TM bedömer jag omsätter 44 Mkr och visar res f skatt om 6,1 Mkr (i linje med Din nivå).
Stig, Visserligen använder både Tagmaster och Confidence RFID-teknik, men likheten är i övrigt helt ointressant. Jag har varit djupt involverad i Confidence och har mycket god insyn. Bolaget har visst förutsättningar att bli en spelare på en framtida marknad för RFID på flygplatser - MEN den rollen är på intet sätt självklar. De samarbeten som etablerats är inte av den betydelse man lätt kan tro. Vidare svävar Confidence alltjämt i osäkerhet kring vilken ev. roll man kan få spela på marknaden (samt prissättningen). Confidence har sedan några månader kraftigt ändrat informationspolicy och det har naturligtvis bidragit till den fina kursutvecklingen. Problemet är att informationen inte är substansiellt intressant ännu. Utlovade order i år har jag redan från början förkastat vad gäller Timestamp och sagt att det tidigast kan komma till nästa sommar. De order som kan komma är möjligen på ett höghastighetsbana eller industriell order. Båda saknar strategiskt värde och kommer inte ge någon lönsamhet. Den finansiella begränsning Confidence levt med sedan brytningen från Aragon (i sig mycket intressant) har tvingat fram focus på Timestamp - vilket gör att bolaget alltmer framstår som "en-produkts-företag" innebärande en högre risk. Glöm inte att Confidence har en nästan färdig läsare för en marknad som ännu inte existerar och bolaget har inte finansiell överlevnad längre än kanske april -00. Den risken ser man inte i nuvarande kurs. Min bedömning är att marknaden snart ser andra bolag som intressantare och att Confidence i samband med nyemissionen åter kommer ifrågasättas (de fem största ägarna från 1998 investerar inte längre sin andel i bolaget - avser tre senaste emissionerna). Vi kan jämföra med kursen som var 70 kronor för ett par år sedan och gick ner till 35 vid den emissionen, eller kursen 18 kr som gick ner till emissionskursen 5 kr i höstas. Med hänsyn till utspädningen är det min bedömning att en investering i Confidence bär för hög risk (en bedömning jag gjorde redan vid kurs 5 kronor...). Visst kan man säga att jag haft fel - men jag menar att facit ligger framför sig och det vill till att man realiserar sin kursuppgång innan man kan skryta. Vidare menar jag att man erhållit kursuppgången som en effekt av svag marknadsbedömning, varför man tagit en oförsvarlig risk. Tagmaster har jag berört tidigare, men bolaget har flera produkter för flera affärsområden ute i en existerande marknad - och detta numera under lönsamhet.
Någon som bemödat sig med att titta på MediRox?
|
 |
TagMaster
|
Info new
|
1999-11-12 11:26:45
|
|
|
Återigen visar sig säljaren - och på ett märkligt sätt - säljer ner kursen till 80 öre och sätter upp "stora" volymer på både 80 öre och 82 öre - fungerar som någon slags "hinder". Hur som helst - jag tycker det verkar vara en säljare som inte handlar rationellt - om det nu inte finns ett medvetet motiv? Lycka till /// Info
|
 |
TagMaster
|
PGA
|
1999-11-12 11:22:29
|
|
|
Så är 25000 aktiers försäljaren tillbaka. Proppen ur när han är borta särkilt nu efter IT-rallyt.
|
 |
>DGV 1973
|
JL
|
1999-11-12 10:50:06
|
|
|
Du tror inte att det innebär några problem för CG's positiva utveckling att man har så lång leveranstid? Kan det bero på produktionsproblem eller är det den stora efterfrågan enbart som är orsaken?
Ha de'
|
 |
CashGuard
|
Dagligvaruförsäljare sen 1973
|
1999-11-12 10:24:27
|
|
|
PGA. Jag tror vi kan glömma CashGuards prognos för år 2000, den framstår i daxläget som kraftigt undervärderad. Kan berätta följande. En handlare som idag beställer CashGuard kan ej räkna med leverans före Vecka 14, år 2000. Ett besked min källa lämnat -och som glädjer mig mycket, är att systembolaget åter visar starkt intresse för CashGuards kassalösning. Jag har i DAXLÄGET indikationer på över 1000 sålda system för år 2000 och då är eventuella order till Rewe ej medräknade. MVH
|
 |
Notering eller inte; det är frågan
|
Arvid
|
1999-11-12 09:54:30
|
|
|
http://www.di.se/dagens/di0034.htm
|
 |
> PGA
|
JL
|
1999-11-12 09:43:41
|
|
|
Skillnaden beror väl på att 'marknaden' tror att CG har större förutsättningar att lyckas med att få ihop en större orderstock än Tag.
Ha de'
|
 |
Obducat!
|
37
|
1999-11-12 09:08:23
|
|
|
Pressmeddelande från SBI Marknadsplats AB. Besök oss på http://www.sbi-marknadsplats.com där du även kan administrera ditt abonnemang. Datum: 1999.11.12 Företag: OBDUCAT Du kan se hela pressmeddelandet på adressen: http://www.sbi-marknadsplats.com/online/default.asp?showRelease=1058 OBDUCAT: OBDUCAT LEVERERAR TILL SIEMENS OCH UNIVERSITETET I MANCHESTER Obducat har levererat två svepelektronmikroskop till ett totalt ordervärde av drygt tre miljoner kronor. Svepelektronmikroskop [SEM] är ett viktigt hjälpmedel vid analys av olika material-egenskaper bland annat inom elektronik- och halvledarindustrin. Obducat har levererat ett andra CamScan MX2500 SEM på mindre än 18 månader till Siemens i Tyskland. Systemet är utrustat med sofistikerade lösningar som ger unika analysmöjligheter. Bland annat är det försett med en CamScan OrTex diffraktionskamera och ett EnVac variabelt vakuumsystem vilket möjliggör kristallografiska analyser av olika materials ytegenskaper. Ytterligare ett SEM har levererats till Universitetet i Manchester. Forskargruppen vid UMIST (University of Manchester, Institute of Science and Technology) är kända över hela världen för sina avancerade analystekniker. CamScan MX2500 valdes i konkurrens med andra mikroskop efter det att forskarna själva provat andra kunders CamScan SEM. Mikroskopet använder en ultrastabil Thermal Field Emission electron source [TFE], vilket möjliggör mycket avancerade och noggranna studier av bland annat kristallmaterial. Den nya avancerade TFE-tekniken är också en viktig komponent i nästa generations nanolitografisystem. TFE kommer också att utnyttjas för att ytterligare höja prestandan i kommande versioner av Obducats mastering system DIMAS. DIMAS är ett system för industriell framställning av optiska minnesmedia t. ex. CD- och DVD-skivor. "Att få förtroendet att leverera ett av våra mest avancerade instrument till UMIST känns mycket tillfredsställande. Det är ett tydligt tecken på att vår elektronstråleteknik hör till de främsta i världen", säger Dick Paden, ansvarig för affärsenheten Camscan Electron Optics. Kåre Lindahl, koncernchef i Obducat: "Det känns oerhört bra att få leverera ytterligare ett instrument till en så kompetent kund som Siemens. Det bekräftar att våra CamScan-instrument håller absolut högsta klass, vilket är viktigt då elektronstråletekniken ingår som en del av vårt MNP-koncept." För ytterligare information, v g kontakta Anne Lennung, 040-36 22 80 För ytterligare information om vad ett SEM är, besök www.obducat.com under menyn "How it works" Obducat är en innovativ utvecklare och leverantör av teknologier och processer för produktion av mycket små strukturer. Obducats MicroNano Process, MNP, är nyckelteknologier för IT-samhällets ständiga krav på ytterligare kapacitet på allt mindre yta. MNP riktas till expansiva företag inom datalagrings-, halvledar-, kretskorts- och biosensorindustrierna. Obducats MNP-teknologier omfattar egenutvecklad och patenterad etsteknik (EFAACE), elektronstråleteknik samt nanoimprintteknik. Obducat har 60 anställda i Sverige, Storbritannien och USA och har huvudkontor i Malmö. Aktien är noterad på SBI-listan. Obducats websida finns på www.obducat.com
|
 |
Market Makers Sucks!!!!!!!!!!
|
TRGM
|
1999-11-12 09:08:02
|
|
|
Speciellt Nordiska!!! man borde polisanmäla de!
|
 |
MULTISIMPLEX!!
|
TRGM
|
1999-11-12 09:06:55
|
|
|
Finns det nån IT guru som kan berätta om deras utvecklingsmöjligheter?inte för att deras program är spännade men kanske uppköp eller fusion tex med Focal hur som helst så aktien billigt!Men är den värd att köpa?
|
 |
MULTISIMPLEX!!
|
TRGM
|
1999-11-12 09:06:26
|
|
|
Finns det nån IT guru som kan berätta om deras utvecklingsmöjligheter?inte för att deras program är spännade men kanske uppköp eller fusion tex med Focal hur som helst så aktien billigt!Men är den värd att köpa?
|